18.5.2017 Ajoneuvot Miljoonan Mercedes-Benz 300 SL Roadster – onnea 60-vuotias superurheiluauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 300 SL Roadster on yksi halutuimmista, mutta myös harvinaisimmista Mercedes-Benzin valmistamista urheiluautoklassikoista. Huippukuntoisen ja mahdollisimman lähellä alkuperäistä olevan autoyksilön hinta liikkuu noin miljoonassa eurossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mercedes-Benz juhlistaa autokevään tähteään, eli Mercedes-AMG GT Roadsteria (R 190) taustoittamalla mallin syntyhistoriaa. Aikamatka vie 1950-luvulle saakka, jolloin perusta tuoreemmalle mallisarjalle luotiin Geneven autonäyttelyssä Mercedes-Benz 300 SL Roadsterin (W 198) esittelyn yhteydessä. Aikansa superurheiluauto Valmistajansa mukaan kyseessä oli aikansa avokattoinen superurheiluauto jatkoi innostuneen vastaanoton saaneen lokinsiipisen 300 SL Coupén jalanjäljissä. Coupéta oli valmistettu vuodesta 1954, ja se oli synnyttänyt varsinkin Yhdysvalloissa kovia odotuksia avokattoisesta versiosta. Jälkikäteen Mercedes-Benz rohkenee kertoa, että uuden 300 SL Roadsterin julkistaminen oli hyvin ajoitettu ja suunniteltu mediakampanja. Ensimmäiset David Douglas Duncanin ottamat kuvat uutuudesta julkaistiin Colliers Magazinen lokakuun 1956 numerossa. ”Moottorin ja ajo-ominaisuuksien suhteen 300 SL Roadster on mestariteos”, ylisti Motor Revue –lehti. Virallinen ensiesittely tapahtui Genevessä maaliskuussa 1957 ja Roadstereita valmistettiin vuoden 1963 helmikuuhun mennessä yhteensä 1858 kappaletta. Juuret autourheilussa Sittemmin suorastaan klassikon aseman saavuttaneen SL-malliston juuret juontavat vuoteen 1952, jolloin Mercedes-Benz palasi autourheilun pariin ensimmäisen kerran toisen maailmansodan jälkeen. 300 SL-kilpamallista (W 194) kehitetty 300 SL ”lokinsiipi” debytoi New Yorkin autonäyttelyssä 1954 yhdessä 190 SL –prototyypin kanssa. Arkistojaan penkoneen Mercedes-Benzin mukaan kehityspäällikkö Karl Wilfert esitti jo 20.2.1954 myös 300 SL Roadster –version valmistamista. Muotoilija Friedrich Geigerin piirtämät ensimmäiset luonnokset autosta valmistuivat nopeasti ja esiteltiin johtoportaalle 5.5.1954. Kuukautta myöhemmin, 2. kesäkuuta, yhtiön hallitus näytti vihreää valoa kahden testiauton ja yhden esittelykappaleen valmistamiselle. Vihdoin heinäkuussa 1955 yhtiö päätti ”avokattoisen 300 SL Roadsterin tuotannosta ja lisätyövoiman palkkaamisesta tähän tarkoitukseen, mikäli se on välttämätöntä”. Erittäin hyvä, ellei parempi Lokinsiipisen Coupén muuttaminen avokattoiseksi Roadsteriksi vaati runsaasti teknisiä muutoksia. Korin molemmat kyljet suunniteltiin uudelleen, jotta niissä voitiin käyttää perinteisesti avautuvia ovia rungon vääntölujuuden kärsimättä. Muutoksia tehtiin myös korin takaosassa, jolloin autoon saatiin käytännöllinen tavaratila. Taka-akselin rakenteeksi valikoitui yksinivelisen heiluriakselin ja yhden tasausjousen muodostama kokonaisuus. Muutosten johdosta auton paino kasvoi 120 kiloa. Roadsterin ajo-ominaisuudet osoittautuivat vähintäänkin odotusten veroisiksi. Mercedes-Benzin testi-insinööri Erich Waxenberger kirjoitti rapotttiinsa: " 300 SL Roadster on urheilujousituksella paljon parempi käsiteltävä kuin 300 SL Coupé, jossa on kaksinivelinen taka-akseli. Vahva taipumus yliohjautumiseen on vaihtunut lieväksi aliohjautuvuudeksi, joten tämän auton rajoja voi kokeilla turvallisesti hyvinkin lyhyessä ajassa. Ajokäyttäytymisen suhteen 300 SL Roadster sijoittuu jonnekin GP-kilpa-auton ja 300 SLR:n väliin." Maaliskuussa 1961 käsiteltävyys parani entisestään, kun kaikki pyörät varustettiin levyjarruilla. Aikansa nopein kangaskatto 300 SL Roadsterissa hyödynnettiin aluksi samaa moottoriratkaisua kuin Coupé-versiossa: 3-litraista, 6-sylinteristä M 198 –rivimoottoria, joka oli varustettu bensiinin suorasuihkutuksella. Tehoa oli tarjolla 158 kW (215 hv). Moottori korvattiin keväällä 1962 uudella, 44 kiloa keveämmällä voimanlähteellä, jossa takorautainen sylinterilohko oli vaihtunut alumiinirakenteiseksi. Roadster erosi esikuvastaan myös varusteiden suhteen. Pystysuuntaisiin etuvaloumpioihin saman linssin alle oli sijoitettu ajovalot, sumuvalot ja suuntavilkut. Tulevina vuosina tämä valoratkaisu toimi esikuvana muillekin Mercedes-Benzin henkilöautoille, valmistaja kertoo. Friedrich Geigerin kehittämä kangaskatto oli aikansa nopein avata ja sulkea käsin. Vain 18 kuukauden kuluessa ensiesittelystä tarjolle saatiin myös kovakattoinen malliversio. Menestystä kilparadoilla ja moottoritiellä 300 SL Roadster menestyi myös kilparadoilla. Kaudella 1957 kaksi 300 SLS –nimellä tunnettua autoa osallistui North American Sports Car Championship –sarjaan. Autot olivat 337 kiloa normaalia kevyempiä, ja moottori tuotti 173 kW(235 hv) tehon. Sarjan voitti 300 SLS:llä ajanut Paul O´Shea, jolla oli tilillään myös voitot sarjan kahdelta edelliseltä kaudelta ”Lokinsiiven” ohjaimissa. Tuotantomalli 300 SL Roadster puolestaan osoitti voimansa marraskuussa 1958, kun auto saavutti 242,5 kilometrin keskinopeuden München–Ingolstadt-moottoritiellä. Autossa oli pisin saatavana ollut välityssuhde (i=3.25), kilpa-auton tuulilasi ja katettu etumatkustajan istuin. Hyväkuntoisena miljoonakerholainen Tänään 300 SL Roadster on valmistajansa mukaan yksi merkin halutuimmista, mutta myös harvinaisimmista urheiluautoklassikoista. Huippukuntoisen ja mahdollisimman lähellä alkuperäistä olevan autoyksilön hinta liikkuu noin miljoonassa eurossa. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti