8.5.2021

Michelin Grand Prix of Finland – Rengastoimittaja Michelin KymiRingin MotoGP-kisan pääsponsoriksi

Michelin Grand Prix of Finland KymiRing MotoGP

Ensimmäisen KymiRingin radalla ajettavan MotoGP-osakilpailun pääsponsorina toimii Michelin, jonka mukaan tapahtuman viralliseksi nimeksi tulee Michelin Grand Prix of Finland.

KymiRingin uudella moottoriradalla ajetaan ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokka MotoGP:n MM-osakilpailu ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Heinäkuun 9.-11. päivinä KymiRingin radalla jaetaan MM-pisteet MotoGP-, Moto2- ja Moto3-luokissa.

Michelin on ollut MotoGP-luokan virallinen rengastoimittaja vuodesta 2016 lähtien. Kaikki tiimit ajavat Michelinin toimittamilla renkailla. Michelinin aikakaudella kilpailu on kiristynyt ja vauhti kasvanut merkittävästi. Rataennätykset ovat parantuneet koko ajan, ja mikä merkittävintä, kilpailu on muuttunut selvästi tasaisemmaksi. Kun tilastoista lasketaan MotoGP-luokan viidentoista ensimmäisen kuljettajan aikaerot kilpailuissa, niin kaikki kymmenen tasaisinta kilpailua on ajettu kaudella 2018 tai myöhemmin, eli aikana jolloin rengastoimittajana on ollut Michelinin.

Michelin Grand Prix of Finland

Kaikkien aikojen tasaisin MotoGP-luokan MM-osakilpailu ajettiin kauden 2021 alussa Qatarin Dohassa, jossa kilpailun 15. sijoittunut ajaja tuli maaliin vain 8,928 sekuntia voittajan jälkeen. Kilpailun tasaväkisyyttä kuvaa sekin, että kyseisessä Dohan kisassa kaikkien mukana olevien kuuden moottoripyörämerkin nopein kuljettaja mahtui lopputuloksissa 6,063 sekunnin sisään.

Michelin on toimittanut renkaat myös sähkömoottoripyörillä ajettavan MotoE-luokan tiimeille sarjan perustamisesta, eli vuodesta 2019 lähtien. Sähköpyörät asettavat aivan toisenlaiset vaatimukset kilpailussa käytettäville renkaille. MotoE-luokan pyörän akusto painaa noin 120 kiloa ja pyörän kokonaispaino on yli 250 kiloa, kun taas MotoGP-luokan pyörien sääntöjen mukainen vähimmäispaino on 157 kiloa. Tehoissakin on merkittävä ero, sillä MotoE-luokan pyörien tehoksi ilmoitetaan 161 hevosvoimaa, kun MotoGP-pyörien 1000-kuutioisista nelitahtimoottorista puristetaan jopa yli 100 hevosvoimaa enemmän.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: motogp.com

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat