17.1.2018 Liikenne Mikä matkustajalentokone on turvallinen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kymmenelle suihkukonetyypille ei ole sattunut kuolemaan johtaneita lentoturmia. Jokaista lentokonematkustajaa kiinnostaa varmasti tietää, onko matkanteko varmasti turvallista. Eri lentokonetyypit ovat erottuvat tuoreessa turvallisuuslistauksessa.Arvostettu ilmailuasiantuntijoiden ja journalistien kokoama www.airlineratings.com -verkkosivusto on koonnut tietoja kaupallisessa lentoliikenteessä käytettävien suihkukonemallien turvallisuudesta.Ne tiedot perustuvat Boeing-lentokonevalmistajan tekemään selvitykseen suihkukoneiden onnettomuuksista vuosina 1959–2016.Boeingin raportti koskee ainoastaan kaupallisessa liikenteessä käytettäviä suihkukoneita, joiden suurin lentoonlähtöpaino on enemmän kuin 60 000 paunaa (27,2 tonnia). Raportti ei sisällä potkuriturbiinikoneiden eikä mäntämoottorilla varustettujen potkurikoneiden tietoja.Raportti ei myöskään sisällä Venäjällä, Neuvostoliitossa eikä itäblokin maissa valmistettuja koneita niistä saatavien puutteellisten tilastotietojen vuoksi.Seuraaville 10 konetyypille ei ole sattunut kuolemaan johtaneita lentoturmia lainkaan (mallit aakkosjärjestyksessä):Airbus A320 NEO -sarja (New Engine Option), Airbus A340, Airbus A350, Airbus A380, Boeing 717 (MD 95), Boeing 737 MAX, Boeing 747-8, Boeing 787, Bombardier CRJ 700/900/1000 regional jet ja Bombardier C Series.On huomattava, että uudistetut Airbus A320 NEO -sarja ja Boeing 737 MAX sekä täysin uusi Bombardier C Series ovat tulleet liikenteeseen vasta vähän aikaa sitten, joten niiden lentotuntimäärät ovat vielä varsin vähäisiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuositut konetyypit, joilla on hyvä turvallisuustilastoSeuraavilla suosituilla ja kauan liikenteessä olleilla konetyypeillä on paras turvallisuus, vähiten kuolemaan johtaneita onnettomuuksia miljoonaa lähtöä kohti: Embraer E-sarja (E170/ E175 / E190) (0,07), Boeing 737 NG (Next Generation) eli Boeing 737 -600/-700/800-900, liikenteessä vuodesta 1997 alkaen (0,09), Boeing 767 (0,10), Airbus A320-sarja (A318/A319/A320/A321) (0,11), Boeing 777 (0,20), Boeing 757 (0,20) ja Airbus A330 (0,21).Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien syynä on useimmiten jokin muu kuin tekninen vika, esimerkiksi tahallinen teko (terrorismi) tai inhimillinen tekijä tai virhe.Uusi kalusto lisää turvallisuuttaLentoturvallisuus on kohentunut merkittävästi aina kun on otettu käyttöön uudemman sukupolven kalustoa. Uusimmissa koneissa on lukuisia tietokoneiden avustamia suoja- ja varoitusjärjestelmiä epätoivottujen lentotilojen (esim. sakkauksen) ehkäisemiseksi.Esimerkkinä ensimmäisen sukupolven suihkukoneesta matkustajaliikenteessä mainittakoon aikoinaan turvallisen maineessa ollut nelimoottorinen Boeing 707, jonka liikennöinti käynnistyi vuodesta 1958 alkaen: Boeing 707:lle sattui 4,28 kuolemaan johtanutta onnettomuutta miljoonaa lähtöä kohti.Nykyisille turvallisimmille suihkukoneille tapahtuu vakavia onnettomuuksia vain murto-osan verran, vain 0,00–0,21 kuolemaan johtanutta onnettomuutta miljoonaa lentoonlähtöä kohti.Esimerkiksi turvallisuuskehityksestä sopii myös Boeing 747 ”Jumbojet”. Ensimmäisen sukupolven Boeing 747 -100/200/300/SP-mallien onnettomuussuhde on 1,46, toisen sukupolven Boeing 747-400-mallin 0,49.Sama hyvä turvallisuuskehitys koskee myös kaupallisen liikenteen suosituinta suihkukonetta, Boeing 737-mallistoa: Ensimmäisen sukupolven Boeing 737-100/-200-malleilla onnettomuussuhde on 0,89, toisen sukupolven Boeing 737-300/-400/-500-malleilla 0,25, kolmannen sukupolven Boeing 737 NG (-600/-700/800-900) -malleilla 0,09.Viime vuosi ennätysturvallinenVuosi 2017 oli kaupallisessa liikenteessä ennätysturvallinen. Suihkukoneille ei sattunut matkustajaliikenteessä yhtään kuolemaan johtanutta lentoturmaa. Yksikään matkustaja ei kuollut suihkukoneessa viime vuonna.Mukana tarkastelussa on kaupallinen liikenne 14-paikkaisilla ja sitä suuremmilla lentokoneilla. Matkustajaliikenteessä kuoli vuonna 2017 kaikkiaan 31 henkilöä viidessä eri onnettomuudessa. Turmakoneet olivat pienehköjä potkuriturbiinikoneita.Vuonna 2017 suihkukoneille sattui kaupallisessa liikenteessä vain yksi turma ja sekin rahtikoneelle: Boeing 747-400F -rahtikoneen turmassa menehtyi 4 koneessa ja 35 maassa ollutta ihmistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeljä miljardia matkustajaaTurvallisuustaso oli viime vuonna erinomainen verrattuna matkustajien ja lentojen määrään: Alustavien tilastotietojen mukaan kaupallisessa lentoliikenteessä matkusti vuonna 2017 neljä (4) miljardia matkustajaa 36,8 miljoonalla lennolla (36 800 000 lentoa). Se tarkoittaa lähes 11 miljoonaa lentomatkustajaa ja yli 100 000 lentoa päivässä.Maailmassa kaupallinen lento lähtee vajaan sekunnin välein.Teksti: Timo Turkula Lähteet ja lisätietoja: Airlineratings.com The annual Boeing Statistical Summary of Commercial Jet Airplane Accidents Worldwide Operations 1959 – 2016, sivu 19. Airbus: A Statistical Analysis of Commercial Aviation Accidents 1958–2016 Airsafe.com: Tietoja potkuriturbiinikoneiden turvallisuudesta verrattuna suihkukoneisiin Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 9.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko ajan, kun ohjaustehostinta ja katalysaattoria haluttiin mainostaa autojen ulkopinnoilla? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa