17.4.2025

Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9

Kuva Audi

Polttomoottorisen Audi A6:n kauniimpi puolisko on jatkossakin neliovinen sedan, ja sitä voi kutsua aerodynaamisimmaksi polttomoottori-Audiksi koskaan.

Audi A6:n uusi sukupolvi on nyt kokonaisuudessaan paljastettu, ja sehän koostuu täyssähköisestä A6 E-Tronista Avantina ja Sportbackina sekä polttomoottorisesta A6:sta joitain viikkoja sitten debytoineena Avantina ja nyt digitaalisen ensi-iltansa saaneena Sedanina.

Teknisestihän nämä kaksi A6-klaania eivät ole sukua keskenään, sillä E-Tron perustuu uudelle PPE- eli Premium Platform Electricille ja tämä polttomoottorinen vastine puolestaan PPC- eli Premium Platform Combustionille. Tähän saakka kaikki oli vielä suhteellisen selkeää, mutta hieman käsittämättömän nimisaagan vuoksi on suoranainen ihme, että tätäkin autoa kutsutaan vielä Audi A6:ksi.

Se tosiasia, että Audi muutti viime hetkellä suunnitelmaansa polttomoottorisen A6:n seuraajan kutsumisesta A7:ksi, nousee nyt vielä kerran pöydälle. Nimittäin kun seuraajan luultiin olevan A7, tämän "A7 Avantin" kauniimman puoliskon oletettiin olevan suora seuraaja A7 Sportbackille, siis viisiovinen liftback.

Myös A4:n seuraaja A5 (jonka julkistuksen aikaan viime syksynä Audi oli siis vielä vanhassa mallinimisuunnitelmassaan) on kauniimmassa olomuodossaan viisiovinen, vaikka sitä kutsutaankin hieman harhaanjohtavasti A5 Sedaniksi.

Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki kaikille, jotka ovat vielä tässä kohtaa kärryillä, mutta tästä nimenomaisesta syystä on tavallaan yllättävää, että uusi A6 Sedan on nyt oikeasti neliovinen sedan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jälleen valmiina edustamaan

C9-sukupolveen siirtyvä Audi A6 Sedan saa jatkaa melkoista hegemoniaottelua kolmen suuren saksalaisen premiummerkin E-segmentin edustussedanien välillä. Vastassahan ovat BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja, jotka molemmat vaihtoivat sukupolvea melko tarkalleen kaksi vuotta sitten.

Siinä missä A6 Avant on tasokas ja kookas perhefarmari, on A6 Sedanilla jatkossakin tehtävä "ministeri-Audina", vaikka tietenkin valtava enemmistö myös sedaneista menee yksityiskäyttöön. Edustusautona toimiminen on kuitenkin varmasti yksi syistä, miksi myös Audi haluaa edelleen panostaa perinteiseen sedaniin katumaasturibuumin jyllätessä.

Varsinainen uutinen tässä vaiheessa pelkistyy korimalliin. C9-polven A6 esiteltiin Avantin muodossa, ja käytännön tasolla siihen verrattuna Sedan tuo muun muassa aerodynamiikkaetuja.

Siinä missä uusi A6 Avant on kaikkien aikojen virtaviivaisin polttomoottorinen farmari-Audi, on uusi A6 Sedan yksinkertaisesti aerodynaamisin polttomoottorinen Audi koskaan. Perän viistämällä Audi on saanut viilattua auton ilmanvastuskertoimen lukemaan 0,23.

4,99-metrinen A6 Sedan on tasan yhtä pitkä kuin Avant-vastineensa eli kasvanut edeltäjäpolveen verrattuna muutamia senttimetrejä kokonaispituudessaan. Toiset mitat, kuten akseliväli, ovat sen sijaan käytännössä muuttumattomia. Sedan tarjoaa 492 litraa tavaratilaa eli vain kymmenisen litraa vähemmän kuin Avant. Toki korimalli saattaa täällä kauniimmassa päässä joissain harvoissa tilanteissa rajoittaa tilan käytettävyyttä.

Sisätiloissa peruspalikat koostuvat Audi Virtual Cockpit -kokonaisuudesta, jossa on 11,9 tuuman digitaalimittaristo ja 14,5 tuuman MMI-kosketusnäyttö. Lisäksi monien nykyisten Audi-mallien tapaan lisävarusteluettelosta voi ruksia vielä erikseen etumatkustajan oman 10,9-tuumaisen MMI-näytön.

Audi kertoo kiinnittäneensä matkustuskokemuksessa erityistä huomiota mukavuuteen ja hiljaisuuteen, ja saavuttaneensa jopa 30 prosenttia pienemmän melutason. Erityisesti valinnaisen mukautuvan ilmajousituksen kanssa Audi kuvailee uuden A6:n tarjoavan ensiluokkaisen matkustuskokemuksen, johon sen mukaan luokan muut tarjokkaat eivät tällä hetkellä pysty. Sen luulisi olevan erityisen kovaa valuuttaa tässä uuden A6:n edustusautoulottuvuudessa.

Alkaen 67 990 euroa

Audi tarjoaa C9-polven A6:ta useilla bensiini- ja dieselvaihtoehdoilla, mutta Suomeen uutuutta on päätetty alkaa tuomaan pelkästään lataushybridinä. Tämän A6 E-Hybridin teknisistä tiedoista ja suoritusarvoista osa on tarkentumatta, mutta pähkinänkuoressa kyseessä on 220 kilowatin eli viittä vaille 300 hevosvoiman nelivetoisesta lataushybridivoimalinjasta 2,0-litraisella bensiinimoottorilla ja 100 kilometriä sähköisellä toimintamatkalla.

Täten uuden Audi A6:n hinnasto näyttää tällä hetkellä hyvin yksinkertaiselta. Valittavissa on siis joko tämä 67 990 euron Sedan tai tasan kaksi tonnia kalliimpi Avant.

Seuraavana uuden Audi A6:n tarinassa ovat todennäköisesti odotettavissa luvut A6 Allroad Quattro, S6 ja RS 6 Avant.

Lähde: Audi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat