18.3.2025

Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris

Kuva Eetu Kokkonen
Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris keskimoottorisena ja Toyota Supra A90:n viimeinen versio valtavalla takasiivellä? Tämähä on kuin suoraan tuning-elokuvien ja -pelien keskellä lapsuutta eläneen kauniista unesta.

Toyota GR Yaris -kasvojenkohotuksen ensikoeajon yhteydessä Toyotan GR -kehitysosastolla paljastettiin resepti parempien autojen kehittämiseen: ”aja, riko, korjaa, aja uudestaan – ja sitten vaihda mäntä”.

Toyota GR Supra A90 Final Edition

Inspiroiva iskulause on selvästi saanut työntekijät inspiroitumaan entistä enemmän. Toyota Kenshiki Forumissa esiteltiin myös Toyota Gazoo Racingin katuautojen tulevaisuutta.

Aloitetaan esillä olleista autoista. Toyota Supra A90 Final Edition imee väkisin katseet puoleensa.

Toyota GR Supra A90 Final Edition

Tapahtumassa mattamustaan verhottu urheiluauto kelpaisi sellaisenaan Hurjapäiden pahiksen henkilökohtaiseksi ajoneuvoksi. Hiilikuituinen ilmanottoaukko konepellissä kuului varmasti monen entisen teinin vakiotuunauksiin vanhoissa Need for Speed -ajopeleissä. Samoin punaiset jarrusatulat ja isot vanteet. Kaikkein tärkeimpänä osana niin em. elokuvan kuin videopelinkin teemoja lähestytään kuitenkin kookkaalla kaksijalkaisella takasiivellä.

Muutokset eivät rajoitu vain ulkoasuun. 3-litraisen suoran bensiinikuutosen kerrotaan tuottavan tässä erikoismallissa 324 kilowatin (441 hevosvoiman) huipputehon, joka on 74 kW (101 hv) enemmän kuin aiemmassa malliston yläpään versiossa! Myös huippuvääntö on kasvanut 500 newtonmetristä 571 Nm:iin ja huippunopeus 270 kilometriin tunnissa. Vaihteisto on kuusilovinen manuaali.

Toyota GR Supra A90 Final Edition

Final Editionin alustaksi on valikoitunut säädettävä KW:n tuote, renkaat on vaihdettu perusmallia leveämpiin ja pitävämpiin ja negatiivisesta kiihtyvyydestä huolehtii Brembon jarrut poratuilla jarrulevyillä. Myös ohjauksen kerrotaan olevan aiempaa välittömämpi. Recaron käsialaa olevat istuimet on rakennettu hiilikuidusta. Kieltämättä varsin vakuuttava tapa suunnitella Supran nykyisen sukupolven mahdollista eläköitymistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toyota GR Yaris M Concept

Toyota GR Yaris

Myös GR Yariksen ympärillä on puuhailtu. Tapahtumassa oli esillä GR Yaris Aero Packagella varusteltu Yaris. Käytännössä tämä aeropaketti sisältää nimensä mukaisesti parempaan suorituskykyyn tähtääviä aerodynaamisia muutoksia, kuten lisättyjä ja kasvatettuja ilmanottoaukkoja ja tietysti manuaalisesti säädettävän takasiiven. Hauska yksityiskohta autossa on myös pystyyn asetettu käsijarrukahva, vaikka se ei aerodynamiikkaan vaikutakaan.

Tapahtumassa puhuttiin myös GR Yariksesta, jollaista ei ollut toistaiseksi näytillä edes värivalokuvissa. Eikä ole myöskään tiedossa, tuleeko kyseinen konsepti ikinä tuotantoon. Toyota kertoo nimittäin kehittäneensä GR Yaris M Concept -nimistä tuotetta, jossa M tarkoittaisi termiä ”mid-ship”, eli keskimoottorisuutta. Samassa yhteydessä valmistaja kehittää myös 2,0-litraista nelisylinteristä turbomoottoria. ”Tavallisen” etumoottorisen GR Yariksen voimanlähdehän on ainakin tällä hetkellä kolmisylinterinen.

Toyota Gazoo Racing aikoo testata keskimoottorista konseptia kuluvana vuonna japanilaisessa Super Taikyu -endurosarjassa.

Siinä missä monen muun valmistajan suorituskykyisiin ja elämänilosiiin autoihin keskittyvät osastot tuntuvat joko sulkevan oviaan tai ainakin juoksemaan ainoastaan suorituskykylukemien perässä ilman rahtustakaan pilkettä silmäkulmassa, Toyota Gazoo Racingillä ote tuntuu olevan virkistävän erilainen.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat