7.11.2022 Ajoneuvot MM-ralli toi Jyväskylään 17,5 miljoonaa euroa ja 230 000 katsojaelämystä Teksti Rikhard Wacker Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka kaikista kirkkain urheilullinen suomalaismenestys jäikin Secto Rally Finland 2022 -tapahtumassa saamatta, oli ralli kuitenkin monilla mittareilla menestys parin nihkeän vuoden jälkeen. Suomen MM-ralli ajettiin parin vuoden tauon jälkeen totuttuun tapaan Jyväskylässä elokuun alussa. Tänä vuonna tapahtuma pääsi toteutumaan pitkästä aikaa varsin normaaleissa olosuhteissa, eikä koronapandemia vaikuttanut enää rallin järjestämiseen.Viimeksi Jyväskylässä ajettiin normaaleissa olosuhteissa vuonna 2019. Vuonna 2020 rallin oli tarkoitus juhlia 70. juhlavuottaan, mutta koronapandemian vuoksi tapahtuma jouduttiin perumaan kokonaan. Vuotta myöhemmin ralli päästiin ajamaan yleisörajoituksista johtuen poikkeuksellisen myöhään, vasta lokakuun puolella.Lue myös: Ajatuksia autoista: Jyväskylän MM-ralli palasi välivuoden jälkeen ohjelmaan – mitä jäi mieleen?Kuluva vuosikymmen on tuonut tapahtumalle suuria muutoksia myös kulissien puolella. Tapahtumaa 25 vuoden ajan sponsoroinut Neste jättäytyi pois yhteistyöstä, minkä takia rallin nimi meni uusiksi. Viimeiset kaksi kertaa Suomen MM-ralli on järjestetty Secto Rally Finlandin nimellä.Vuonna 2021 Suomen MM-ralli ajettiin ajankohdasta johtuen poikkeuksellisissa maisemissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHarjulla rikottiin yleisöennätyksiäTällä hetkellä urheilutapahtuman tilanne näyttäisi olevan kuitenkin selvästi paranemaan päin. Secto Rally Finland julkaisi marraskuun alussa elokuiseen rallin liittyviä lukemia, joiden valossa tapahtuma näyttää rikkoneen erilaisia kävijäennätyksiä.Kaikkiaan neljä kilpailupäivää kokosi Keski-Suomen alueelle 230 000 katsojaelämystä. Vertailua aiempiin vuosiin on vaikea tehdä, sillä tapahtuma on julkaissut lukemia vain harvakseltaan. Tästäkin huolimatta voidaan todeta, että vuoden 2022 kilpailu keräsi erikoiskokeille erittäin hyvin katsojia.Yksi suurimpia onnistumisia nähtiin Harjun yleisöerikoiskokeella, jota saapui seuraamaan Jyväskylän keskustaan peräti 19 500 katsojaa. Aiempi Harjun yleisöennätys oli kolmen vuoden takaa, jolloin yleisöerikoiskoetta saapui katsomaan 18 000 katsojaa.Harjun erikoiskoe keräsi elokuussa 2022 ennätysyleisön: peräti 19 500 katsojaa.Paluu urheilutapahtumien eliittiinMyös tapahtuman taloudellinen vaikutus Jyväskylälle ja muullekin Keski-Suomelle on merkittävä. Salmi Eventlizer -digitaalisella menetelmällä tehdyn analyysin mukaan tapahtuman välitön matkailutulo Jyväskylän seudulle ja Keski-Suomeen oli 17,5 miljoonaa euroa.Salmi Eventlizer on digitaalinen menetelmä, jolla kerätään tietoa suoraan tapahtumakävijöiltä. Menetelmän avulla selvitettiin tänä vuonna tapahtuman välitöntä matkailutuloa alueelle ja kävijöiden tyytyväisyyttä tapahtumaan. Kyselyyn vastasi 4 825 tapahtumakävijää.- Tulokset ovat erinomaisia vaikeiden koronavuosien jälkeen. Palasimme nyt hienosti takaisin suurtapahtumien joukkoon ja yleisön suosikiksi, kommentoi AKK Sports Oy:n talous- ja hallintojohtaja Markus Häkkinen.- Yli 17 miljoonan euron talousvaikutus on iso Jyväskylän seudulle, mutta myös mittava koko valtakunnan tasolla. MM-ralli tuo merkittävän tulon sadoille yrityksille puhumattakaan paikallisten yhdistysten ja seurojen elinvoimaisuuden tukemisesta.Myös Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto kommentoi tyytyväisenä mennyttä rallia.- Taloudellinen vaikutus on alueemme yrityksille merkittävä ja kaupungin saama palaute yrittäjiltä on ollut erittäin myönteistä, Koivisto summaa tiedotteessa.Eurojen lisäksi paljon näkyvyyttäYleisömäärien ja taloudellisten asioiden lisäksi Secto Rally Finland oli menestys myös näkyvyyden osalta. Ylen panostus rallin MM-sarjaan mahdollisti lukuisia erilaisia lähetyksiä radiossa, Yle Areena -suoratoistopalvelussa ja tv-lähetyksissä.Secto Rally Finlandin mukaan rallin aikana Yle Areenassa tehtiin kaikkien aikojen katseluennätyksiä, sillä MM-rallia katsottiin kisaviikonlopun aikana yli 5,5 miljoonaa tuntia. Myös perinteiset Ylen tv-lähetykset tavoittivat kilpailun aikana 1,6 miljoonaa suomalaista. Suurin suosio osui rallin päättävälle Ruuhimäen Power Stagelle, jota seurasi keskimäärin yli puoli miljoonaa katsojaa.Suomen MM-ralli on kansainvälinen tapahtuma. Tästä osoituksena MM-ralli keräsi tänä vuonna paikalle 400 akkreditoitunutta median edustajaa. Näistä median edustajista 65 prosenttia tuli ulkomailta.Tapahtuman lisäksi näkyvyys on tärkeä asia myös sponsoreille ja yhteistyökumppaneille.- Kaupungille iso arvo on myös tapahtuman aikana saatu kansainvälinen näkyvyys, joka tänä vuonna kasvoi entisestään, Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto huomauttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnelma korkealla - vaikkakin kirkkain suomalainen rallimenestys jäi uupumaanRallin yleiskilpailussa ei päästy juhlimaan sitä kaikkein suurinta, eli suomalaisten voittoa, sillä podiumilla korkeimmalle korokkeelle nousi kolmatta kertaa Viron Ott Tänak. Suomalaiset eivät jääneet kuitenkaan täysin tyhjin käsin, sillä Kalle Rovanperä ajoi hienosti toiseksi sekä Esapekka Lappi sijoittui kolmanneksi.Etenkin Lapin hurja taistelu jäi monien rallifanien mieleen. Rallin aikana Lappi antoi todellakin kaikkensa, mikä ei varmasti jäänyt keneltäkään huomaamatta - vähiten siitä syystä, että maalissa kuljettajan autosta puuttuivat niin ikkunat kuin kattokin.Suomalaiskuskien paluu mestaruustaisteluun Kalle Rovanperän muodossa on piristänyt selvästi myös suomalaista rallikansaa. Sen lisäksi että rallifanit löysivät paikalle Suomen MM-ralliin, myös tunnelma paikan päällä oli korkealla.- Kävijäpalautteissa nousi jälleen voimakkaasti esille tapahtuman loistava tunnelma merkittävänä vetovoimatekijänä, Markus Häkkinen summaa.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 1.4.2025 Uutinen Vanhassa vara parempi: Volvo hakee edellisen pääjohtajan takaisin eläkkeeltä 1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle