7.8.2022 Ajoneuvot Mies, jolla oli tehtävä – Ott Tänak kolmatta kertaa Jyväskylän kuningas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ott Tänak ajoi Suomen MM-rallissa kuin vimmattu. Motivaatio ylittää riskikynnykset tuli Tänakin perheestä. Epäinhimillinen ajo inhimillisistä syistä. Se oli salaisuus Ott Tänakin kolmannen Suomen MM-rallissa napatun voiton taustalla. Vuoden 2019 maailmanmestari on joutunut Hyundaille siirryttyään todelliseen ristiaallokkoon. Tiimi on yrittänyt parhaansa saada auton toimimaan, mutta liki tuloksetta. Rally1 –autot tulivat osaksi MM-sarjaa kuluvan kauden alusta, mutta se ei muuttanut voimasuhteita. Toyota vei ja Hyundai vikisi – aivan kuten oli käynyt kausina 2020 ja 2021. Niinpä menestysmahdollisuudet Suomen MM-ralliin tällä kertaa olivat ohuttakin ohuemmat, vaikka Tänak sarjan todellisiin supertähtiin lukeutuukin. Virolaisässän mielessä kaihersi hänen vaimonsa vakava sairaus, joka sai Tänakin pistämään kaiken peliin. Tänakin ajo viikonloppuna oli kuin elokuvasta. Kaikki riskit tuntuivat onnistuvan, kun Tänak joutui paikkaamaan auton puutteita. Lauantaiaamun sade ei ollut Tänakin ja kartanlukija Martin Järveojan pahimpia haasteita. - Keli on ihan selkeä, ei siinä mitään, mutta auto on kuin painajainen, Tänak sivalsi. Tiimi kuunteli Tänakin palautetta korvat punaisina, vaikka tiesi tämän sanojen olevan totta. Puolentoista päivän testillä ralliin valmistautunut Tänak jätätti kisassa tallikaveriaan Thierry Neuvillea kaksi minuuttia ja 18 sekuntia, vaikka belgialainenkin ajoi virheettömän kisan, ja ajoi rallin identtisellä autolla Tänakin kanssa. Rallin päättäneen Power Stagen maalissa Tänak painoi päänsä käsiensä väliin ja oli selvästi liikuttuneessa tilassa. Hetken aikaa oli epäselvää, juhlisiko Tänak lainkaan voittoaan, mutta kipusi sitten sanattomasta sopimuksesta autonsa katolle kartanlukija Järveojan kanssa. Sen riehakkaammin ei Tänak voittoaan tuuletellut, mutta lausui toki kansainväliselle tv-ryhmälle All Live –lähetyksessä kuullut sanat. - Kaikki mitä voin sanoa, on se, että tämä voitto on vaimoni ansiota. Hän on tukenut minua niin paljon. Rakastan sinua valtavasti, Tänak suukotti tv-kameraa. On ilmiselvää, että tilanne rassaa Tänakin mielenrauhaa. Kaudesta on vielä neljä osakilpailua ajamatta. Voitollaan Tänak nousi pistetilanteessa toiseksi, mutta eroa Kalle Rovanperään on jo musertavat 94 pistettä. Se ei anna realistisia mahdollisuuksia Tänakille taistella mestaruudesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rovanperä tunnusti tappionsa Kalle Rovanperä ajoi niin ikään fantastisen kilpailun, mutta se ei aivan riittänyt voittoon tällä kertaa. Rovanperä nakutteli kilpailukykyisiä erikoiskoeaikoja, ja sai eron kutistettua lauantaiaamun liki 20 sekunnista vain 8,4 sekuntiin, kun jäljellä oli sunnuntain neljä erikoiskoetta. Tänak heräsi päivään tehtävä mielessään. Hän halusi voittaa rallin vaimoaan kunnioittaakseen, ja sen hän myös teki. Kotiyleisö kannusti Rovanperää kaikin mahdollisin keinoin, mutta kakkossija oli parasta mihin hän tällä kertaa pystyi. Pistejohto kasvoi siitä huolimatta jälleen 11 pisteellä, vaikka toista sijaa pistetaulukossa pitävän kuljettajan nimi vaihtui Neuvillesta Tänakiin. Neuvillella on vain piste vähemmän kuin tallitoverillaan. Vaikka kyseessä on vasta 21-vuotias kuljettaja, ja menossa kolmas kausi pääluokan autolla, olivat Rovanperän otteet erittäin ihailtavia. Taktinen kypsyys oli kympin arvoista, vauhti 10-, sillä voitto jäi harmittavasti vain 6,8 sekunnin päähän. Rovanperän ajotyyli on erittäin siisti ja kurinalainen, eikä hän halunnut muuttaa konseptiaan pelkän riskinoton vuoksi. ”Nätisti”, kuten Rovanperä usein ajoaan kuvailee. Se riittää voittoon useimmissa osakilpailuissa, mutta ei tällä kertaa Suomessa, jossa kovalla riskinotolla on mahdollisuus tehdä urotekoja, mikäli kestää tiellä loppuun asti. Rovanperän viikonlopppu oli virheetön. Ainut hilpeyttä herättänyt tilanne sattui perjantai-iltapäivän lenkillä, kun ajolinja lipesi hieman leveäksi Sahloinen-Moksi –erikoiskokeen toisella ajokerralla. Kartanlukija Jonne Halttunen pelästyi tilanteesta sen verran, että päästi kimeän äänen, mikä vastaavasti huvitti Rovanperää selvästi. Erikoinen turvallisuusuhka Kaiken kaikkiaan viikonloppu oli suomalaisittain onnistunut. Rallin läpiviennissä koettiin ennennäkemätöntä draamaa, kun Lankamaa 2 –erikoiskoe jouduttiin perumaan yleisön huonon käytöksen vuoksi. Osa katsojista hakeutui vaarallisiin paikkoihin, mitä turvallisuusdelegaatio ei voinut painaa villaisella. Kyse oli ensimmäisestä kerrasta, kun Suomen MM-rallissa perutaan erikoiskoe ko. syystä. Aihetta suomalaisjuhlaan oli WRC2 –luokassa, jossa Teemu Suninen nappasi voiton ennen Emil Lindholmia. Kaksikko väänsi tiukasti koko rallin ajan, mutta Suninen oli lopussa aavistuksen nopeampi. Samalla varmistui Hyundaille voitto myös oheisluokassa, mikä on kova saavutus - ajettiinhan Toyotan kotimaisemissa, joissa ralli oli ennakkokaavailuissa pedattu tiimille. Ralli on kuitenkin sen verran arvaamaton laji, että tavallisesti ennakko-odotukset voi viskata rallin maalissa romukoppaan. Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela, Tuomas Rajala ja Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku