3.10.2022 Ajoneuvot Muistatko vielä nämä Kalle Rovanperän uran tähänastiset kohokohdat? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kalle Rovanperän ralliuran alku oli yhtä ennätystehtailua. Kokosimme uran tähänastisia merkkipaaluja. Ennen ajokortti-ikää Kalle Rovanperä pääsi kilpailemaan Latvian rallisarjassa, jossa alaikäinenkin kuljettaja saattoi osallistua aitoon ralliin. Useimpien ajokortittomien kohdalla osallistuminen tarkoitti vain kokemuksen kartuttamista, mutta Rovanperän kohdalla oli toisin. Kun kaksivetoisten mestaruus irtosi vuonna 2015, oli polku auki nelivetoisiin. Kaikki eteni kuin satukirjassa. Kun kaikki mahdolliset ralliautot tuntuivat kieppuvan Rovanperän käsissä hänen tahtonsa mukaan, ei kilpailun järjestäjä nähnyt estettä osallistumisille. Näin kävi myös Suomessa, helmikuussa 2017, jolloin Rovanperä voitti Mikkelin seudulla ajetun SM-rallin. Samaisen menestyksen hän toisti myös kesäkelillä ajetussa Kouvolan osakilpailussa. - Latviasta asti niitä hienoja muistoja on kertynyt. Tietysti SM-ralli Mikkelissä oli myös yksi sellainen mieleenpainuva hetki. Aina spekuloitiin, että kyllähän Latviassa on helppo pärjätä ilman vastusta, mutta taso oli kova sielläkin, huomauttaa Harri Rovanperä. Ensimmäinen koitos kotimaan kamaralla päättyi Rovanperän juhliin. Rengasrikosta huolimatta Kalle pisteli ylivoimaista vauhtia erikoiskokeilla, ja ajoi helposti kiinni rengasrikossa menettämänsä sekunnit. Nuotitusta varten Rovanperät olivat hankkineet oikeanpuolen ohjauksella varustetun Mitsubishin, jotta ajokortiton Kalle sai istua kuljettajan paikalla, vaikkei autoa ajanutkaan. Ralli oli viimeinen osoitus kaikille, jotka eivät olleet vielä asiasta varmoja – Kalle oli matkalla MM-sarjan kiintotähdeksi. - Ei Mikkelin vauhti ollut meille yllätys. Kyllä se tiedossa oli etukäteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Heti MM-pisteille Ensimmäiset MM-pisteensä Rovanperä hankki kuitenkin Fordin ratissa, maapallon toisella puolen. Rallikauden 2017 päättäneessä Australian osakilpailussa Rovanperä ja kartanlukijaksi loppukesästä vaihtunut Jonne Halttunen ajoivat sijalle 12. Edellä oli kuitenkin kaksi paikallista sarjaa ajavaa kuljettajaa, jotka eivät MM-pisteitä keränneet. Niinpä suomalaisten tilille tuli ihka ensimmäinen ja aito MM-piste kymmenennellä sijalla. Luonnollisesti, Rovanperä oli 17-vuotiaana nuorin MM-pisteen saavuttanut. Ammattilaisura lähti liikkeelle Skodan tiimissä. Se osoittautui täydelliseksi valinnaksi, sillä Rovanperä pystyi välittömästi kilpailukykyisiin aikoihin. Todellisen kruunun ajanjakso sai toisella kaudella, kun Rovanperä ja Halttunen ajoivat WRC2 Pro –luokan mestareiksi. - Skoda oli kova koulu, ja siellä sai ajaa hyvän määrän kisoja. Myös vuosi Italiassa oli tärkeä, kun auto oli vähän heikompi. Ehkä Bohemia-rallin voitto oli sen aikakauden ykkösjuttu, kun Kalle pystyi voittamaan Jan Kopeckyn tämän omilla teillä. Nopeasti huipulle myös WRC-auton ratissa Sitten olikin aika hypätä lajin korkeimmalle tasolle ja WRC-autoon. Kauden toisessa rallissa, Ruotsin vähälumisessa rallissa Rovanperä ylsi kolmanneksi, varmistaen sijoituksensa vasta kisan päättäneellä erikoiskokeella. - Nopein aika Power Stagella oli vahva alku Toyota-uralle. Kalle taisteli sen kisan todella hienosti. Kalle Rovanperä ajaa ensimmäistä kertaa Keski-Suomen sorateillä MM-rallia WRC-autolla. Yli sataan MM-ralliin osallistunut ja useita tehdastiimejä palvellut isä Harri laskee huipputasolla vaadittavan vauhdin löytyneen jo toisen Toyota-vuoden alussa. - Vauhti on ollut hyvää jo viime vuoden Montesta asti. Sen kevään aikana oli vähän omia juttuja ja tekniikan hajoamista, mutta näissä hommissa pitää olla myös tuuri mukana. Voittajaksi Kallen tekee asenne ja psyyke, jotka hänellä on molemmat raudanlujia. Kukaan tai mikään ulkopuolinen tekijä ei pysty horjuttamaan Kallen suoritusta rallissa. Asiat on nuoresta pitäen opeteltu itse ja iskostettu selkärankaan. Nyt on sadonkorjuun aika. - Kalle on ikäistään vanhempi mieleltään ja tahtotilaltaan. Hän tekee asiat omalla tavallaan, ja piste. Ei hän videolta katsonut toisten kuljettajien suorituksia nuorenakaan, vaan halusi itse oppia kaiken. Se ei ollut Kallen juttu, Harri Rovanperä päättää. Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkisto Lisää aiheesta Rovanperän uskomaton tarina – ensikosketus WRC-Toyotaan vain 15-vuotiaana Kalle Rovanperä oli jo alusta asti korvamerkitty Toyota-kuljettajaksi Rovanperän Toyota-sopimus syntyi jo varhain – salaisuus säilyi jopa isälle ja äidille Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?