3.10.2022

Muistatko vielä nämä Kalle Rovanperän uran tähänastiset kohokohdat?

Nuoret Škoda-kuljettajat

Kalle Rovanperän ralliuran alku oli yhtä ennätystehtailua. Kokosimme uran tähänastisia merkkipaaluja.

Ennen ajokortti-ikää Kalle Rovanperä pääsi kilpailemaan Latvian rallisarjassa, jossa alaikäinenkin kuljettaja saattoi osallistua aitoon ralliin.

Useimpien ajokortittomien kohdalla osallistuminen tarkoitti vain kokemuksen kartuttamista, mutta Rovanperän kohdalla oli toisin. Kun kaksivetoisten mestaruus irtosi vuonna 2015, oli polku auki nelivetoisiin.

Kaikki eteni kuin satukirjassa. Kun kaikki mahdolliset ralliautot tuntuivat kieppuvan Rovanperän käsissä hänen tahtonsa mukaan, ei kilpailun järjestäjä nähnyt estettä osallistumisille. Näin kävi myös Suomessa, helmikuussa 2017, jolloin Rovanperä voitti Mikkelin seudulla ajetun SM-rallin. Samaisen menestyksen hän toisti myös kesäkelillä ajetussa Kouvolan osakilpailussa.

Tiina Rovanperä ja Kalle Rovanperä

- Latviasta asti niitä hienoja muistoja on kertynyt. Tietysti SM-ralli Mikkelissä oli myös yksi sellainen mieleenpainuva hetki. Aina spekuloitiin, että kyllähän Latviassa on helppo pärjätä ilman vastusta, mutta taso oli kova sielläkin, huomauttaa Harri Rovanperä.

Ensimmäinen koitos kotimaan kamaralla päättyi Rovanperän juhliin. Rengasrikosta huolimatta Kalle pisteli ylivoimaista vauhtia erikoiskokeilla, ja ajoi helposti kiinni rengasrikossa menettämänsä sekunnit.

Nuotitusta varten Rovanperät olivat hankkineet oikeanpuolen ohjauksella varustetun Mitsubishin, jotta ajokortiton Kalle sai istua kuljettajan paikalla, vaikkei autoa ajanutkaan. Ralli oli viimeinen osoitus kaikille, jotka eivät olleet vielä asiasta varmoja – Kalle oli matkalla MM-sarjan kiintotähdeksi.

- Ei Mikkelin vauhti ollut meille yllätys. Kyllä se tiedossa oli etukäteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Heti MM-pisteille

Ensimmäiset MM-pisteensä Rovanperä hankki kuitenkin Fordin ratissa, maapallon toisella puolen. Rallikauden 2017 päättäneessä Australian osakilpailussa Rovanperä ja kartanlukijaksi loppukesästä vaihtunut Jonne Halttunen ajoivat sijalle 12. Edellä oli kuitenkin kaksi paikallista sarjaa ajavaa kuljettajaa, jotka eivät MM-pisteitä keränneet. Niinpä suomalaisten tilille tuli ihka ensimmäinen ja aito MM-piste kymmenennellä sijalla.

Luonnollisesti, Rovanperä oli 17-vuotiaana nuorin MM-pisteen saavuttanut.

Ammattilaisura lähti liikkeelle Skodan tiimissä. Se osoittautui täydelliseksi valinnaksi, sillä Rovanperä pystyi välittömästi kilpailukykyisiin aikoihin. Todellisen kruunun ajanjakso sai toisella kaudella, kun Rovanperä ja Halttunen ajoivat WRC2 Pro –luokan mestareiksi.

- Skoda oli kova koulu, ja siellä sai ajaa hyvän määrän kisoja. Myös vuosi Italiassa oli tärkeä, kun auto oli vähän heikompi. Ehkä Bohemia-rallin voitto oli sen aikakauden ykkösjuttu, kun Kalle pystyi voittamaan Jan Kopeckyn tämän omilla teillä.

Nopeasti huipulle myös WRC-auton ratissa

Sitten olikin aika hypätä lajin korkeimmalle tasolle ja WRC-autoon. Kauden toisessa rallissa, Ruotsin vähälumisessa rallissa Rovanperä ylsi kolmanneksi, varmistaen sijoituksensa vasta kisan päättäneellä erikoiskokeella.

- Nopein aika Power Stagella oli vahva alku Toyota-uralle. Kalle taisteli sen kisan todella hienosti.

Kalle Rovanperä ajaa ensimmäistä kertaa Keski-Suomen sorateillä MM-rallia WRC-autolla.

Yli sataan MM-ralliin osallistunut ja useita tehdastiimejä palvellut isä Harri laskee huipputasolla vaadittavan vauhdin löytyneen jo toisen Toyota-vuoden alussa.

- Vauhti on ollut hyvää jo viime vuoden Montesta asti. Sen kevään aikana oli vähän omia juttuja ja tekniikan hajoamista, mutta näissä hommissa pitää olla myös tuuri mukana.

Voittajaksi Kallen tekee asenne ja psyyke, jotka hänellä on molemmat raudanlujia. Kukaan tai mikään ulkopuolinen tekijä ei pysty horjuttamaan Kallen suoritusta rallissa.

Asiat on nuoresta pitäen opeteltu itse ja iskostettu selkärankaan. Nyt on sadonkorjuun aika.

- Kalle on ikäistään vanhempi mieleltään ja tahtotilaltaan. Hän tekee asiat omalla tavallaan, ja piste. Ei hän videolta katsonut toisten kuljettajien suorituksia nuorenakaan, vaan halusi itse oppia kaiken. Se ei ollut Kallen juttu, Harri Rovanperä päättää.

Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkisto

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat