13.12.2019 Ajoneuvot Moninkertainen rallin mestaruusvalmistaja lopettaa – syynä suomalaislupauksen lähtö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda lopettaa tehdastallinsa toiminnan rallissa. Tallipäällikkö Pavel Hortek kertoo syyksi WRC-luokkaan siirtyneen Kalle Rovanperän jättämän aukon. Neljän perättäisen WRC2-luokan ja yhden WRC2 Pro -luokan maailmanmestaruuksien jälkeen Škoda ilmoittaa lopettavansa tehdastallinsa toiminnan rallin MM-sarjassa, uutisoi motorsport.com.Tsekkiläisvalmistajan ralliautoilla mestaruuteen rallin toiseksi kovatasoisimmassa sarjassa on yltänyt viime vuosina Esapekka Lappi, Pontus Tidemand, Jan Kopecky, Pierre-Louis Loubet ja Kalle Rovanperä.Viime kaudella Rovanperän tallikaverina ajanut Kopecky ajaa kuitenkin jatkossa Tšekin kansallista rallisarjaa Škodan tukemana.Kalle Rovanperä voitti menneellä kaudella WRC2 Pro -luokan maailmanmestaruuden Škodan riveissä.Tallipäällikkö Pavel Hortek kertoi, että taustalla on Rovanperän siirtyminen Toyotan leipiin rallin kuninkuusluokkaan.– Meillä ei ole ketään hänen korvaajaksi. Oliver Solberg voisi olla vaihtoehto jonkun tukemana, mutta ei tehdastallissa, Hortek toteaa.Vaikka tehdastallin tuki loppuu, jatkuu Škodan tarina ralliautojen valmistajana edelleen.– Olemme myyneet 328 autoa ja meillä on useita asiakkaita, meillä ei ole kapasiteettiä ylläpitää kaiken tämän lisäksi virallista tehdastallia. Erinomaisten kuljettajien menettäminen on ollut avainasemassa, Hortek jatkaa.Citroënin jätettyä rallitoimintansa, R5-autojen MM-sarjaan jää ensi kauden mestaruudesta kilpaileviksi tehdastalleiksi parhaimmassakin tapauksessa ainoastaan Ford ja Hyundai.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySarjojen nimet jatkavat sekoittamistaanRallin MM-sarjassa pienitehoisempien autojen sarjat ovat vaihdelleet nimeään hämmentävän usein, eikä nimimuutoksilta säilytä tänäkään vuonna.Vielä vuonna 2018 MM-sarjan toiseksi kovatasoisin luokka tunnettiin yksinkertaisesti nimellä WRC2. Tälle vuotta sarja jakaantui kahtia: WRC2 Pro -luokassa kilpailivat ainoastaan tehdastallit ja WRC2-luokassa kuljettajat ilman tehtaan tukea. Ennen WRC2-aikakautta luokka tunnettiin nimellä S-WRC.WRC2 Pro -luokka keräsikin vuoden aikana lähinnä ivallista palautetta osanottajien vähyydestä johtuen. Esimerkiksi Meksikon rallissa luokkavoitto irtosi Łukasz Pieniążekille vähintään kohtuullisen helposti, hän oli nimittäin luokkansa ainut osallistuja.Ensi kaudelle luokkien nimet muuttuvat jälleen. WRC2 Pro -tunnetaan jatkossa nimellä WRC2, ja yksityistallien sarja vaihtaa nimensä muotoon WRC3.Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: motorsport.com Kuvituskuva: Moottorin arkisto / Aake Kinnunen Lue lisää: Rovanperä aloittaa WRC-uransa Suomessa – asettuuko vastaan Valtteri Bottas? Rallimaailmassa tapahtuu: Latvala panostaa ensi kaudella yksittäisiin näyttöihin, Chilen ralli vaarassa peruuntua Nyt se on varmaa – kaksi maailmanmestarisuosikkia loikkaa Toyotalle Totta se on! Citroën jää pois rallin MM-sarjasta – jääkö Lappi työttömäksi? Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa