16.10.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: sähkövene, viimeisin uutuus moottorivenealalla vuonna 1927 Teksti Benjamin Helander Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Fordin akuilla, sähkömoottorilla ja äänitorvella varustettu sähkövene oli käytännöllinen vesikulkuneuvo yhdelle aikuiselle tai vaihtoehtoisesti jopa neljälle "poikaselle". Veneet kuuluvat nykypäivänä Moottorin aihepiireihin, useimmiten silloin, kun käynnissä ovat alan suurtapahtuma Venemessut Helsingin Messukeskuksessa, tai kun urheiluautovalmistajat intoutuvat veneyhteistöihin. Myös alati yleistyvistä sähköveneistä kirjoitetaan, etenkin kun niitä on esillä Venemessuilla tai sitten kun urheiluautovalmistajat intoutuvat sellaisiin. Moottorin alkuaikoina 1920-luvulla asiat olivat niin, että lehti oli käytännössä yhtä lailla moottoriveneilijöiden kuin autoilijoiden äänenkannattaja. Alkuvuosinaan Moottorissa kirjoitettiin hyvin paljon veneistä, niiden moottoreista sekä vaikkapa lainsäädännöstä tai kilpailutoiminnasta niihin liittyen. Moottori julkaisi myös veneiden piirustuksia sekä rakennusohjeita, yleensä amerikkalaisperäisiä sellaisia. Ja jo silloin tuli esiteltyä yksi sähkövene. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jopa 140 kilometrin toimintamatka Moottorissa vuonna 1927 kuvailtu sähköveneuutuus oli amerikkalaisvalmisteinen, ja ainakin tuossa vaiheessa myynnissäkin vain Amerikan päässä, moottoriveneilyn suurvallassa, kuten lehdessä joskus asia taidettiin muotoilla. 98 vuoden takaisessa sähköveneessä akkusähkön ja toimintamatkan dilemma oli ratkaistu tekemällä veneestä mahdollisimman pieni ja siten pienikulutuksinen. "Sähkötorvi, tavallinen Fordin torvi, on lisäksi sovitettu keulaosaan, joten vene on rakenteeltaan varsin täydellinen." – – Tämä vene ei kuitenkaan ole mikään tavallinen urheilu- eikä kilpailuvene, vaan on se muodostettu nuoren väen hyviksi, jonkinlaiseksi poikain ajeluveneeksi. Sähkövoimaa veneen valmistaja ei lähtenyt itse kehittämään, vaan turvautui sillä saralla autonvalmistajaan, joka tuotti maailman yleisintä automallia. Ehkä parempi niin. – – Sen erikoisuutena on, että kuljetusvoimana on käytetty kahta Ford-akkumulaattoria ja Ford-moottorin käyntiinpanomoottoria, joten siis vene on tavallaan jonkinlainen sähkömoottorivene, jollaisia meikäläisetkin teknikot ovat suuremmassa koossa yritelleet rakennella, tosin ilman sanottavaa menestystä. Tosiaankin sähköveneeseen oli asennettu voimanlähteeksi Ford-autojen polttomoottorin starttimoottori sekä virtalähteeksi Fordin käynnistysakku kaksin kappalein, rinnan kytkettynä. Akut ja moottori oli sijoitettu etuistuimen alle. Potkuriakseli kulki suoraan moottorilta potkurille. Sähkövene tarkoitti paitsi äänetöntä, myös taloudellista veneilyä. Jutun mukaan senaikaisilla sähkön hinnoilla tunnin ajelu olisi tullut maksamaan noin 2 markkaa ja "sähkövoimalinja" olisi ollut ostettavissa parillatuhannella markalla. Kuten Moottori 100 vuotta -juttusarjan seuraajat ehkä jo arvaavat, summat on käytetty Tilastokeskuksen Rahanarvonmuuntimessa. Sen perusteella sähköhärpäkkeet olisivat irronneet noin 800 nykyeurolla ja tunnin ajelu sähköveneellä olisi tullut maksamaan nykyrahassa kokonaiset 80 senttiä. Jutun mukaan veneen oli kokeissa todettu pystyvän kulkemaan jopa 14 tunnin ajan 8 km/h nopeudella yhdellä akullisella. Näin vuosimallin 1927 sähköveneen toimintamatka oli jopa 140 kilometriä, saavuttamaton paikka useimmille nykyvastineilleen, jotka on menty paisuttamaan niin pihkuran isoiksi. Neljä pienempää lasta tai poikasta mahtuu istumaan istuintilaan. – – Yhtä kevyttä täysikasvuistakin henkilöä varten on tällainen vene luonnollisestikin myös sopiva. Varsinkin esim. uistimen soutuun sopii se erinomaisesti, koska moottori käy vallan äänettömästi ja nopeuden voi saada sopivasti järjestäen pieneksi. – – Ne, jotka haluavat antaa pojilleen veneharrastuksen esimakua jo pienestä pitäen, voivat rakentaa tämän aluksen iltojen kuluksi. Lähde: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 3.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: solidaarisuutta maailmansodan keskellä – Suomen Tukholman-lähettiläs oli ainoa Ruotsissa häkäpöntön autoonsa asennuttanut diplomaatti 27.10.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: näin hurjasti kehittyi autojen nopeusennätys vuosina 1898 – 1947, ennen suihkumoottoristen ennätysautojen aikakautta 26.10.2025 Koeajo Moottori 100 vuotta: koelensimme DC-3:n Malmilla vuonna 2017 25.10.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: Moottorin aikalaisuutinen ensimmäisestä Suomeen tuodusta Hyundaista ei varsinaisesti tihku odotuksia menestyksestä – 6/1987 19.10.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: Suomen poliisin Porsche 1600 Superit olisivat nyt keräilyharvinaisuuksia – Moottori hyppäsi partion kyytiin tuoreeltaan vuonna 1961 18.10.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: täällä syntyvät Aeron Super-Caravellet – tutustuminen Sud Aviationin tehtaaseen Toulousessa vuonna 1964 18.10.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: Ysärin vauhtivuodet – kun lehti luotiin uudelleen 17.10.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: tältä tilaston mukaan näytti Suomen moottoriajoneuvokanta talvisodan alkamisvuonna 1939 17.10.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: Moottori on Suomen ensimmäinen autolehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo - eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 11.11.2025 Kuluttajat Sähköauton kotilatauslaitteen mystinen vika johti vuosia kestäneeseen vakuutuskiistaan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan