20.7.2019 Ajoneuvot Moottori keskelle ja menoksi: uusi Chevrolet Corvette Stingray hylkää perinteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä USA:n ikioma kansan urheiluauto, Chevrolet Corvette, siirtyy C8-mallipolveen isoin uudistuksin. Jos huhua toistaa vuosikymmenet, saattaa se joskus muuttua todeksi. Uusi Chevrolet Corvette Stingray on vihdoin keskimoottorinen tulkinta amerikkalaisesta kansan urheiluautosta.Chevroletin insinöörien mukaan etumoottorisen takavetorakenteen rajat tulivat eteen jo jokin aika sitten C6-mallipolven kohdalla. Ennen keskimoottori-Corvettea nähtiin vielä C7-sukupolvi, jonka ZR1-tehoversio vei konseptin äärimmilleen.Nyt esitelty C8-mallipolven Chevrolet Corvette palauttaa myyntiin Stingray-mallinimen. Samalla uutuus lyö pöytään mykistyttävät suoritusarvot jo malliston perusversiossa. Keskelle autoa sijoitettu LT2-moottori on edelleen 6,2-litrainen vapaasti hengittävä V8, joka perustuu kaksiventtiilitekniikkaan. Tehopakoputkiston kanssa voimanlähteen suoritusarvot ovat 495 hevosvoimaa kierrosluvulla 6 450 r/min ja 637 newtonmetriä kierrosluvulla 5 150 r/min.Vaihteistona on uusi M1L-automaatti, joka perustuu kahdeksanvaihteiseen kaksoiskytkinrakenteeseen. Chevroletin mukaan vaihteisto oli koko projektin käännekohta keskimoottorirakenteen toteuttamiseksi. 2020 Stingrayn kuivapaino on 1 530 kilogrammaa. 0–100 km/h taittuu parhaimmillaan alle kolmen sekunnin, mikä on melkoinen suorituskyky autolta, jonka hinnat alkaen on Yhdysvalloissa alle 60 000 dollaria (n. 54 000 euroa).Erittäin matala painopiste ja taitava paketointi tarkoittanee, että manuaalivaihteista versiota ei tulla näkemään. Chevroletin mukaan oikeanpuoleinen ohjaus on kuitenkin mahdollinen heti alusta alkaen. Tavaratilaa on 357 litraa, kiitos edessä ja takana sijaitsevien tavaratilojen. Kääntöympyrä on 11,5 metriä. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että magneettisesti säädettävillä iskunvaimentimilla varustettuna kääntöympyrä pienenee 11,1 metriin tasamaalla, sillä iskunvaimennus tarkkailee renkaiden mahtumista pyöränkaariin.Uuden Chevrolet Corvette Stingrayn pituus on 4,63 metriä, leveys 1,93 metriä ja korkeus 1,23 metriä. Akseliväli on 2 722 mm. Keskimoottorirakenteesta johtuen Corveten ulkomuoto herättää vertauksia aina Honda NSX:stä Alfa Romeo 4C:hen, mutta sukunäköäkin löytyy niin aiempiin Corvetteihin kuin nykyiseen Camaroon.Sisällä sukunäkö jatkuu, sillä digitaalinen kitsch on edelleen Corveten sisämuotoilun tyylisuuntana. Uutta on valtaisa nappijono, josta on muodostettu eräänlainen muuri kuljettajan ja apukuljettajan välille. Toinen huomiota herättävä yksityiskohta on lähes neliskulmainen ohjauspyörä. Muuten matkustamossa uskotaan minimalismiin ja diginäyttöihin.Lähde ja kuvat: ChevroletMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti