20.7.2019 Ajoneuvot Moottori keskelle ja menoksi: uusi Chevrolet Corvette Stingray hylkää perinteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä USA:n ikioma kansan urheiluauto, Chevrolet Corvette, siirtyy C8-mallipolveen isoin uudistuksin. Jos huhua toistaa vuosikymmenet, saattaa se joskus muuttua todeksi. Uusi Chevrolet Corvette Stingray on vihdoin keskimoottorinen tulkinta amerikkalaisesta kansan urheiluautosta. Chevroletin insinöörien mukaan etumoottorisen takavetorakenteen rajat tulivat eteen jo jokin aika sitten C6-mallipolven kohdalla. Ennen keskimoottori-Corvettea nähtiin vielä C7-sukupolvi, jonka ZR1-tehoversio vei konseptin äärimmilleen. Nyt esitelty C8-mallipolven Chevrolet Corvette palauttaa myyntiin Stingray-mallinimen. Samalla uutuus lyö pöytään mykistyttävät suoritusarvot jo malliston perusversiossa. Keskelle autoa sijoitettu LT2-moottori on edelleen 6,2-litrainen vapaasti hengittävä V8, joka perustuu kaksiventtiilitekniikkaan. Tehopakoputkiston kanssa voimanlähteen suoritusarvot ovat 495 hevosvoimaa kierrosluvulla 6 450 r/min ja 637 newtonmetriä kierrosluvulla 5 150 r/min. Vaihteistona on uusi M1L-automaatti, joka perustuu kahdeksanvaihteiseen kaksoiskytkinrakenteeseen. Chevroletin mukaan vaihteisto oli koko projektin käännekohta keskimoottorirakenteen toteuttamiseksi. 2020 Stingrayn kuivapaino on 1 530 kilogrammaa. 0–100 km/h taittuu parhaimmillaan alle kolmen sekunnin, mikä on melkoinen suorituskyky autolta, jonka hinnat alkaen on Yhdysvalloissa alle 60 000 dollaria (n. 54 000 euroa). Erittäin matala painopiste ja taitava paketointi tarkoittanee, että manuaalivaihteista versiota ei tulla näkemään. Chevroletin mukaan oikeanpuoleinen ohjaus on kuitenkin mahdollinen heti alusta alkaen. Tavaratilaa on 357 litraa, kiitos edessä ja takana sijaitsevien tavaratilojen. Kääntöympyrä on 11,5 metriä. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että magneettisesti säädettävillä iskunvaimentimilla varustettuna kääntöympyrä pienenee 11,1 metriin tasamaalla, sillä iskunvaimennus tarkkailee renkaiden mahtumista pyöränkaariin. Uuden Chevrolet Corvette Stingrayn pituus on 4,63 metriä, leveys 1,93 metriä ja korkeus 1,23 metriä. Akseliväli on 2 722 mm. Keskimoottorirakenteesta johtuen Corveten ulkomuoto herättää vertauksia aina Honda NSX:stä Alfa Romeo 4C:hen, mutta sukunäköäkin löytyy niin aiempiin Corvetteihin kuin nykyiseen Camaroon. Sisällä sukunäkö jatkuu, sillä digitaalinen kitsch on edelleen Corveten sisämuotoilun tyylisuuntana. Uutta on valtaisa nappijono, josta on muodostettu eräänlainen muuri kuljettajan ja apukuljettajan välille. Toinen huomiota herättävä yksityiskohta on lähes neliskulmainen ohjauspyörä. Muuten matkustamossa uskotaan minimalismiin ja diginäyttöihin. Lähde ja kuvat: Chevrolet Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 9.5.2024 Automatkailu Automatkailija: Tanskassa hölmöilemällä voit menettää autosi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe