Moottoripyörän pesu – vinkit prätkän pesemiseen

Kuva Sini Ylivakeri

Moottoripyörän peseminen on tärkeä osa sen ylläpitoa. Puhdas moottoripyörä näyttää hyvältä, mutta säännöllinen pesu myös pidentää sen käyttöikää ja parantaa ajomukavuutta.

Moottoripyörän pesuun voi soveltaa samoja periaatteita kuin auton pesuun. Moottoripyörässä on kuitenkin enemmän suojaamattomia kohtia, kuten mekaanisia osia ja sähköliitäntöjä sekä paljaita alumiinipintoja, joita tulee varoa varsinkin, jos käyttää pestessä painepesuria.

Moottoripyörässä on paljon vähemmän pestävää pinta-alaa, kuin autossa, joten käsinpesu on helppo ja turvallinen vaihtoehto.

Pesemisen yhteydessä on myös hyvä tilaisuus tarkistaa kulutusosien kuten jarrujen ja renkaiden kunto. Tämä on tarpeellista etenkin, kun moottoripyörä on seisonut pitkään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alkuvalmistelut

Moottoripyörän moottorin tulisi olla jäähtynyt ajon jälkeen ennen pesua. Ulkona pestessä on tärkeää välttää suoraa auringonvaloa, jotta pesuaine ei kuivuisi kesken pesun, joten sään olisi hyvä olla pilvinen tai vaihtoehtoisesti voi etsiä varjoisen alueen. Tällöin on myös tärkeä varmistaa, että alueella saa ylipäätään pestä moottoripyörän ja että käytettävät pesuaineet ovat ympäristöystävällisiä. Moottoripyörän voi pestä myös esimerkiksi pesupaikalla, kuten itsepesulassa, mikä on suositeltavaa varsinkin, jos käyttää liuottimia.

Laukut ja muut irrotettavat lisävarusteet kannattaa ottaa pois ennen pesua. Ketjut ja rattaat kannattaa harjata teräsharjalla, sillä se helpottaa pinttyneen lian irtoamista.

Pesua varten kannattaa varata pari ämpäriä, pesukinnas tai -sieni, mikrokuituliinoja ja tarvittavat pesuaineet. Lähtökohta vaikuttaa paljon siihen, mitä pesuaineita tarvitaan. Perus autoshampoon lisäksi voi tarvita esimerkiksi tehokkaampaa pesuliuotinta tai raudanpoistoainetta. Ketjurasvaa on myös hyvä olla, sillä pesun jälkeen ketjut ja rattaat tulee voidella uudelleen.

Esipesu

Aloita huuhtelemalla moottoripyörä huolellisesti vedellä. Tämä poistaa irtolian ja estää naarmujen syntymistä, kun alat pestä pyörää tarkemmin. Voit käyttää puutarhaletkua tai painepesuria, mutta vältä liian kovaa painetta, jotta et vahingoita herkkiä osia, kuten sähköliitäntöjä tai laakereita. Tarvittaessa voi käyttää myös esipesuainetta.

Vanteet ja ketju ovat yleensä likaisimpia osia, joten ne vaativat yleensä tehokkaan pesuliuottimen käyttöä. Käytä harjaa puhdistamiseen ja varmista, että pääset käsiksi kaikkiin koloihin.

Vanteisiin kertyy jarrupölyä ja pikeä, jotka erottuvat erityisesti vaaleista vanteista mustina pilkkuina. Tällöin on hyvä käyttää pien- ja raudanpoistoaineita. Mikäli vanteissa on vielä likaa, ne voi vielä savestaa. Vanteiden savestus toimii samalla tavalla, kuin muiden maalipintojen savestus.

Jos lika on ehtinyt pinttyä tiukkaan eikä poistu edellä mainituilla käsittelyillä, voit kokeilla vielä yhtä toimivaksi todettua konstia: WD-40. Tämä monikäyttöinen aine löytyy monilta jo valmiiksi kaapista ja toimii erinomaisesti monenlaisessa puhdistuksessa. Kaikille pinnoille tämä ei välttämättä tosin sovi. Suihkuta ainetta liinaan ja hiero vannetta kevyesti, jolloin pinttyneen lian pitäisi irrota helposti. Älä suihkuta suoraan vanteeseen ja varo, ettei ainetta joudu jarrupinnoille tai renkaaseen. Pese ja huuhtele lopuksi vanteet vielä pesuaineen kanssa huolellisesti.

Ensisijaisesti kannattaa kuitenkin käyttää vanteille tarkoitettuja puhdistusaineita ja pestä moottoripyörä säännöllisesti, jotta pinttymiä ei pääsisi muodostumaan. Pesun jälkeen vanteet kannattaa käsitellä vahalla tai muulla pinnoitteella likaantumisen ehkäisemiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käsinpesu

Sekoita autoshampoo tai moottoripyörän pesuun soveltuva pesuaine ämpäriin ohjeiden mukaisesti. Käytä pehmeää sientä, pesukinnasta tai mikrokuituliinaa pesuaineen levittämiseen.

Kahden ämpärin taktiikkaa kannattaa käyttää myös moottoripyörän pesemisessä, eli toiseen ämpäriin huuhteluvesi ja toiseen pesuaineliuos. Pesusieni tai -kinnas kastetaan ensin pesuliuokseen ja pestään yksi alue. Sen jälkeen pesuväline upotetaan huuhteluämpäriin, jotta irtolika huuhtoutuisi pois, eikä se päätyisi uudestaan pestävälle pinnalle. Tämän jälkeen prosessi toistetaan, kunnes kaikki osat on pesty. Pese moottoripyörä ylhäältä alas, aloittaen ohjaustangosta, katteista ja polttoainesäiliöstä. Näin vältät likaisen veden valumisen jo puhdistetuille pinnoille.

Kun olet pessyt koko moottoripyörän, huuhtele se perusteellisesti puhtaalla vedellä. Varmista, että kaikki pesuainejäämät poistuvat.

Kuivaus ja viimeistely

Kuivaa moottoripyörä säämiskällä tai mikrokuituliinalla, jotta vesi ei jättäisi kuivuessaan jälkiä. Aloita ylhäältä ja etene alaspäin, jotta vältät veden valumisen jo kuivattujen alueiden päälle. Erityisesti metallipinnat kannattaa kuivata huolellisesti ruostumisen estämiseksi.

Käytä moottoripyörää pesun jälkeen hetki tyhjäkäynnillä, jotta kaikki kosteus ja vesi pääsee pois, jota on voinut jäädä esimerkiksi äänenvaimentimeen.

Pesun jälkeen moottoripyörä kannattaa vahata tai suojata jollain muulla pinnoitteella. Vaha luo suojakerroksen, joka saa pinnan kiiltämään ja lisäksi se suojaa moottoripyörää ilmansaasteilta, maantielialta ja pintoja haalistavalta UV-säteilyltä.

Ketjujen ja rattaiden voitelu

Moottoripyörän ketju tulee voidella uudestaan pesun jälkeen. Jos käytät keskiseisontatukea tai takapukkia, pyöritä takarengasta ja suihkuta ketjurasvaa huolellisesti koko ketjun matkalta. Vaihtoehtoisesti voit pyytää kaveria apuun liikuttamaan pyörää eteenpän samalla, kun suihkutat rasvaa ketjuihin, jotta ne tulevat kunnolla voidelluiksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat