4.2.2017 Ajoneuvot MP17: Keulintakoneella kovemmaksi kuskiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutun Stunt Freaks Teamin messuosastolta löytyy vekkuli väline. Keulintakoneella kuka tahansa voi kokeilla, miltä pyörän keulan nosto tappiin asti tuntuu. Useimmat ns. tavalliset motoristit tietävät tunteen, kun vaikka liikennevaloista lähtiessä annostelee kaasua hivenen liikaa ja etupyörä alkaa pyrkiä kohti taivasta. Vaikka keula ei pariakymmentä senttiä enempää nousisikaan, tuntuu se tottumattomasta siltä, että hengenlähtö oli lähempänä kuin koskaan.Usein ensimmäinen reaktio on välitön kaasun sulkeminen. Tämän jälkeen tasaillaan pulssia vähintään pari kilometriä seuraavalle bussipysäkille, jossa kalsareiden siivoaminen voidaan aloittaa. Tosiasia kuitenkin on, että pyörä sietää keuliessa huiman paljon enemmän kallistuskulmaa, kuin moni uskookaan. Vaikka virkavalta ei siitä pidä, ja suurin osa kanssaihmisistäkin mieltää keulinnan lähinnä huligaanien kolttosiksi, voi nokan noston treenaamista perustella myös järkisyillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOpettele ajamaanNormaalissakin ajossa pyörän hallinnan menetys johtuu hyvin usein kuskin säikähdyksestä ja sen jälkeisestä lamaannustilasta, jolloin asian korjaamiseksi tehtävät temput ovat vähissä. Kun kuski opettelee tuntemaan pyöränsä metkut ja että miltä se tuntuu ääriolosuhteissa, esim. moottoriradalla, sujuu äkkinäisten vaaratilanteidenkin hallinta huomattavasti helpommin.Tässä valossa keulintakoneen kokeilu tuntuukin jo järkevältä. Stunt Freaks Teamin Juha Ruokolainen kertoo, että vaikka koneella keuliminen ei aivan yksi yhteen vertaudukaan tosielämään, antaa se kuskille hyvän perstuntuman siitä, kuinka pitkälle sen nokan voi nostaa, ennen kuin katastrofi on käsillä.Itse laitteen toiminta on periaatteessa hyvin yksinkertainen. Pyörän takarengas on ankkuroitu pyörivän rullan päälle, samalla tavoin kuin tehodynamometrissä. Kun kaasua kääntää, rullassa oleva vastus jarruttaa sen verran, että se ei pyöri holtittomasti. Kuljettajalla tunne on saman kaltainen kuin asfaltilla kiihdyttäisi. Etupyörän alla on ylös ja alas liikkuva jousikeventeinen teline, jonka avulla keulan ylös pompauttaminen on helppoa.Korkealla kiikkuu kumiSen jälkeen kuskin hommana on löytää kaasun ja jarrun avulla oikea kulma, jolla keula pysyy ilmassa mahdollisimman pitkään. Ylikeulinta on estetty tukevalla liinalla, joten homma on turvallista. Pyöränä laitteessa tiimi käyttää sähkötoimista KTM:n Freeride E:tä, jolloin keulintakoneen käyttö onnistuu paremmin myös sisätiloissa.Juha Ruokolainen myöntää, että laitteessa on kokeiltu myös tonnista kyykkypyörää, mutta lämpöongelmat sekä tehokkaan moottorin äkkinäisyys tekivät käytöstä hankalaa. Sähköpyörän jäähdytys onnistuu huomattavasti helpommin ja se on myös käyttäjäystävällisempi. Vaihtoakkuja laite tosin vaatii pinon, mutta akkua vaihtamalla pyörän ”tankkauskin” onnistuu nopeasti.Keulintakone on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen, jos ei muuten, niin vaikka sitten sen ajoturvallisuuden nimissä. Ja oikeasti, onhan se keulinta kuitenkin syntisen hauskaa hommaa.Teksti ja kuvat: Sami Puskala Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed Triple 1200 RS – takaisin supernakujen huipulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”