15.8.2024 Autoilun aikakone Muistatteko vielä Opel OPC:t ja etenkin vuoden 2001 Astra X-treme-konseptin Teksti Vesa Eskola Kuva Opel Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autotoimittajan uraan kuuluu ylä- ja alamäkiä – ihan noin niin kuin luonnostaan. Huippukohtia ovat yleensä ne erikoisemmat menopelit. Kuten tämä aikoinaan kaikkien aikojen tehokkain tehdasvalmisteinen katulaillinen Opel. Eletään vuotta 2001. Opel tahkoaa Astralla DTM-sarjaa, ja markkinointiosasto haluaa ottaa tästä tietysti kaiken irti. Niinpä DTM-auton pohjalta valmistetaan konsepti, jota on jopa tarkoitus valmistaa pieni sarja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyShow must go onVaikka Opelin DTM-auto on virallisesti Astra, ei X-tremellä ole hirveästi yhteistä toisen sukupolven eli G-Astran kanssa. Kyseessä oli show-auto, jolla testailtiin yleisön reaktioita. Opel oli perustanut Performance Centren (OPC) vuonna 1997, koska ainahan urheilullisuudella on tuotu seksikkyyttä tavallisiin perheautoihin. Eikä temppu ollut edes Opel-leirissä mitenkään erikoinen, olihan Rüsselsheimista taottu VW GTI:n hengessä aikoinaan Kadett GT/E:n ja GSi:n tapaisia urheilullisempia perheautoja sekä nyt siis kireämpiä OPC-Astroja.Ja Ja kun OPC:n johdossa hääräsi tuolloin eräs Volker Strycek, DTM-sarjan voittaja vuodelta 1984 eli siis ensimmäinen DTM-mestari, hän halusi luonnollisesti yhdistää OPC:n ja DTM:n.Muistoissa takaisin vuoteen 2001Muistan tuon auton hyvin, ajoin sitä lyhyesti Nürburgringillä – en tosin itse radalla vaan sen ulkopuolelle rakennetulla Mikki Hiiri -radalla. Se koostui parista suoranpätkästä, joista toinen oli katkaistu varsin tiukalla muovitötteröistä rakennetulla shikaanilla. Muistan myös sen, että satoi. Kunnioitus autoa kohtaan oli noissa olosuhteissa suuri. Taisi vähän jännittääkin…Auton pohjana oli siis virallisesti Bertonen suunnittelema Astra Coupé. Oikeasti se oli DTM-auto, jonka pohjana oli putkirunko, jonka päälle oli istutettu Astraa muistuttava hiilikuitukori. Moottori oli nelilitrainen V8, joka oli käytössä Opelin DTM-auton lisäksi mm. Cadillacin Le Mans -kilpurissa. Moottori lepäsi niin kaukana etuakselin takana kuin mahdollista.Ja koska haaveissa oli siis valmistaa katulaillinen piensarja, kilpamoottoria oli trimmattu hieman alaspäin. Tosin vain 18 hevosvoiman verran. Vastapainoksi maksimivääntö oli kasvanut 20 Nm:llä. Tehoa oli vitsikkäästi 444 heppaa, joka löytyi konetta reippaasti kierrättämällä 7350 kierroksen kohdalla. Maksimivääntö 530 Nm löytyi jo hieman alempaa 4800 kierroksen kohdalta. Sytytyksen ajoitusta säätämällä kuski pystyi jopa säätämään vääntökäyrää ajon aikana. Huippunopeus riippu välityssuhteesta ollen 310–330 km/h. Satasen vauhtiin ennätettiin alle neljässä sekunnissa.Ja koska moottori sijaitsi hyvin takana, näin ollen myös kuljettajan istuin sijaitsi huomattavan takana. Kuusivaihteinen sekventiaaliaski oli sijoitettu suoraan taka-akselille. Kaikki voima ohjattiin siis takapyörille.Ensin avattiin lokinsiipiovet, jonka jälkeen autoon istuttiin kuin oikeaan kilpuriin. Kynnys oli leveä, joten kuppi-istuimeen mentiin takapuoli edellä kurkottaen. Ja penkkiin päästyä takamus on lähempänä taka- kuin etuakselia. Ohjaamo oli luonnollisesti hyvin askeettinen, kilpuriin verrattuna verhoilussa oli toki käytetty Alcantara-nahkaa ja hiilikuitua sekä valikoiduissa yksityiskohdissa alumiinia. Ratti oli lainattu Opel Speedsteristä. Ja kuppi-istuimia oli kaksi. Viereeni istui siis Opelin silloinen DTM-kuski.Itse ajosta muistan liian kireällä olleet nelipistevyöt, auton meluisuuden – sitä oli ajettava kuulosuojaimet päässä – huiman kiihtyvyyden, heikohkon näkyvyyden ulos ja liukkaan radan – sekä DTM-kuskin kauhunsekaiset huudahdukset, kun jätin jarrutuksen ennen shikaania vähän turhan myöhään… onneksi kuusimäntäiset jarrusatulat nappasivat hyvin kiinni kotipizzan kokoisiin keraamisiin hiilikuitulevyihin, ja auto taittui nätisti muovikartioiden väliin, eikä peräkään karannut oikaistaessa alta.Koti Opelin Classic-keskuksessaNykyisin X-treme viettää eläkepäiviä Opelin klassikkopajalla, josta se pääsee silloin tällöin jaloittelemaan. Varsinaisesti ajokunnossa se ei kuitenkaan enää ole – ainakaan toistaiseksi. Jotta vuosikausia lepotilassa ollut V8-auto saataisiin käyntiin, se tarvitsisi perusteellisen kunnostuksen sekä Windows 95 -tietokoneen, jolla voitaisiin ohjata auton sen ajan huipputeknisiä ohjelmistoja.Ajokokemuksia autosta voi toki yhä hakea – jos sattuu omistamaan Grand Theft Auto 4 -videopelin. Sinne löytyy modattu ”katulaillinen” X-treme-pohjainen Astra Coupé OPC.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 6.3.2025 Vertailu Vertailu: eri käyttövoima, erilaiset kustannukset – selvitimme neljän käyttövoiman kokonaiskustannukset 20.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Hybrid – edelleen se varmempi vaihtoehto 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 30.1.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Opel Astra Electric on matalamman kynnyksen sähköauto 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 9.12.2024 Esittely Koeistuttu: Opel Frontera säästää kuin Citroën Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”