15.8.2024 Autoilun aikakone Muistatteko vielä Opel OPC:t ja etenkin vuoden 2001 Astra X-treme-konseptin Teksti Vesa Eskola Kuva Opel Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autotoimittajan uraan kuuluu ylä- ja alamäkiä – ihan noin niin kuin luonnostaan. Huippukohtia ovat yleensä ne erikoisemmat menopelit. Kuten tämä aikoinaan kaikkien aikojen tehokkain tehdasvalmisteinen katulaillinen Opel. Eletään vuotta 2001. Opel tahkoaa Astralla DTM-sarjaa, ja markkinointiosasto haluaa ottaa tästä tietysti kaiken irti. Niinpä DTM-auton pohjalta valmistetaan konsepti, jota on jopa tarkoitus valmistaa pieni sarja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyShow must go onVaikka Opelin DTM-auto on virallisesti Astra, ei X-tremellä ole hirveästi yhteistä toisen sukupolven eli G-Astran kanssa. Kyseessä oli show-auto, jolla testailtiin yleisön reaktioita. Opel oli perustanut Performance Centren (OPC) vuonna 1997, koska ainahan urheilullisuudella on tuotu seksikkyyttä tavallisiin perheautoihin. Eikä temppu ollut edes Opel-leirissä mitenkään erikoinen, olihan Rüsselsheimista taottu VW GTI:n hengessä aikoinaan Kadett GT/E:n ja GSi:n tapaisia urheilullisempia perheautoja sekä nyt siis kireämpiä OPC-Astroja.Ja Ja kun OPC:n johdossa hääräsi tuolloin eräs Volker Strycek, DTM-sarjan voittaja vuodelta 1984 eli siis ensimmäinen DTM-mestari, hän halusi luonnollisesti yhdistää OPC:n ja DTM:n.Muistoissa takaisin vuoteen 2001Muistan tuon auton hyvin, ajoin sitä lyhyesti Nürburgringillä – en tosin itse radalla vaan sen ulkopuolelle rakennetulla Mikki Hiiri -radalla. Se koostui parista suoranpätkästä, joista toinen oli katkaistu varsin tiukalla muovitötteröistä rakennetulla shikaanilla. Muistan myös sen, että satoi. Kunnioitus autoa kohtaan oli noissa olosuhteissa suuri. Taisi vähän jännittääkin…Auton pohjana oli siis virallisesti Bertonen suunnittelema Astra Coupé. Oikeasti se oli DTM-auto, jonka pohjana oli putkirunko, jonka päälle oli istutettu Astraa muistuttava hiilikuitukori. Moottori oli nelilitrainen V8, joka oli käytössä Opelin DTM-auton lisäksi mm. Cadillacin Le Mans -kilpurissa. Moottori lepäsi niin kaukana etuakselin takana kuin mahdollista.Ja koska haaveissa oli siis valmistaa katulaillinen piensarja, kilpamoottoria oli trimmattu hieman alaspäin. Tosin vain 18 hevosvoiman verran. Vastapainoksi maksimivääntö oli kasvanut 20 Nm:llä. Tehoa oli vitsikkäästi 444 heppaa, joka löytyi konetta reippaasti kierrättämällä 7350 kierroksen kohdalla. Maksimivääntö 530 Nm löytyi jo hieman alempaa 4800 kierroksen kohdalta. Sytytyksen ajoitusta säätämällä kuski pystyi jopa säätämään vääntökäyrää ajon aikana. Huippunopeus riippu välityssuhteesta ollen 310–330 km/h. Satasen vauhtiin ennätettiin alle neljässä sekunnissa.Ja koska moottori sijaitsi hyvin takana, näin ollen myös kuljettajan istuin sijaitsi huomattavan takana. Kuusivaihteinen sekventiaaliaski oli sijoitettu suoraan taka-akselille. Kaikki voima ohjattiin siis takapyörille.Ensin avattiin lokinsiipiovet, jonka jälkeen autoon istuttiin kuin oikeaan kilpuriin. Kynnys oli leveä, joten kuppi-istuimeen mentiin takapuoli edellä kurkottaen. Ja penkkiin päästyä takamus on lähempänä taka- kuin etuakselia. Ohjaamo oli luonnollisesti hyvin askeettinen, kilpuriin verrattuna verhoilussa oli toki käytetty Alcantara-nahkaa ja hiilikuitua sekä valikoiduissa yksityiskohdissa alumiinia. Ratti oli lainattu Opel Speedsteristä. Ja kuppi-istuimia oli kaksi. Viereeni istui siis Opelin silloinen DTM-kuski.Itse ajosta muistan liian kireällä olleet nelipistevyöt, auton meluisuuden – sitä oli ajettava kuulosuojaimet päässä – huiman kiihtyvyyden, heikohkon näkyvyyden ulos ja liukkaan radan – sekä DTM-kuskin kauhunsekaiset huudahdukset, kun jätin jarrutuksen ennen shikaania vähän turhan myöhään… onneksi kuusimäntäiset jarrusatulat nappasivat hyvin kiinni kotipizzan kokoisiin keraamisiin hiilikuitulevyihin, ja auto taittui nätisti muovikartioiden väliin, eikä peräkään karannut oikaistaessa alta.Koti Opelin Classic-keskuksessaNykyisin X-treme viettää eläkepäiviä Opelin klassikkopajalla, josta se pääsee silloin tällöin jaloittelemaan. Varsinaisesti ajokunnossa se ei kuitenkaan enää ole – ainakaan toistaiseksi. Jotta vuosikausia lepotilassa ollut V8-auto saataisiin käyntiin, se tarvitsisi perusteellisen kunnostuksen sekä Windows 95 -tietokoneen, jolla voitaisiin ohjata auton sen ajan huipputeknisiä ohjelmistoja.Ajokokemuksia autosta voi toki yhä hakea – jos sattuu omistamaan Grand Theft Auto 4 -videopelin. Sinne löytyy modattu ”katulaillinen” X-treme-pohjainen Astra Coupé OPC.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja 31.8.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on farkkuna käytännöllisempi 22.8.2024 Koeajo Koeajo: Opel Corsa Hybrid – Toyota Yariksen haastaja 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 11.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: mitä tapahtuu, kun Opel Astra Electric annetaan Opelistille? 27.6.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja kattovetoinen tuuletus 30.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on matalanmakea ajettava 25.5.2024 Koeajo Koeajo: Opel Combo-e Cargo – kompakti, kätevä ja sisäsiisti 22.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ”klassikon” ensimmäinen osa – näin alkuperäinen Opel Frontera löysi tiensä Eurooppaan ja näin monta sisarta sillä itse asiassa oli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?