1.12.2024

Muzeul Micul Paris – pala Pariisia Bukarestissa

Kuva Vesa Eskola

Yksi Bukarestin mielenkiintoisimmista museoista avaa kurkistuksen porvarilliseen elämään kaupungissa 1900-luvun alussa ja maailmansotien välissä.

Bukarestia kutsuttiin 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa lempinimellä pikku-Pariisi. Kuten niin monessa muussakin Eurooppalaisessa kaupungissa – myös Suomessa – Pariisi oli kaupunki, jossa moni kävi opiskelemassa ja keräämässä suuren maailman kokemuksia. Nuo kokemukset, uudet tavat ja uudet ilmiöt sekä muotivaikutukset kulkivat sitten matkalaisten mukana takaisin näiden ihmisten kotimaahan, jossa ne aloittivat uuden kulttuuriaallon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Micul Paris

Bukarestissa Pariisin vaikutukset alkoivat näkyä 1800-luvun jälkimmäisellä puoliskolla. Romanian kuningas Kaarle I johti Romanian itsenäiseksi ottomaanien vallan alta vuonna 1878 sitä ennen vuosina 1877–1878 käydyn Venäjän ja Turkin välisen sodan jälkimainingeissa.

Ja vaikka tässä välissä on tapahtunut paljon, tarkkasilmäiset huomaavat vielä tänäkin päivänä kaupungilla kulkiessa paljon samoja yksityiskohtia kuin mitä löytyy Pariisista. Bukarestilla on jopa oma riemukaarensa. Kaarle I jopa toi kuuluisia arkkitehtejä Pariisista Bukarestiin.

Mutta ei Pariisi näkynyt pelkästään rakennuksissa, porvaristo myös pukeutui ja käyttäytyi kuin Pariisissa. Moni jopa puhui arjessa ranskaa. Hyvän kuvan tästä elämästä saa pienessä mutta hienossa museossa, joka löytyy Bukarestin vanhan kaupungin sydämestä ja kävelykadun varrelta osoitteessa Lipscani katu 41.

Museossa on neljä huonetta. Ne on täytetty noin sadan vuoden takaisilla esineillä, joita Bukarestin porvaristo tykkäsi omistaa. Osa tavaroista on aitoja, osa uutta mutta antiikin näköiseksi tehtyä tavaraa.

Toinen kahdesta salongista toimii myös kulissina, jos joku haluaa otattaa itsestään ajan henkeen sopivan valokuvan. Yhdessä huoneessa on tätä varten riittävästi vaatteita ja muuta rekvisiittaa. Myös osa vaatteista on aitoja, osa replikoita. Valokuvan saa sitten muistoksi itselleen joka käsin väritettynä tai seepian sävyisenä – siis sen ajan kuvalle uskollisena.

Museo toimii myös pienimuotoisena myymälänä, josta saa ostaa itselleen replikoita matkamuistoksi.

Belle Epoque

Pariisin vaikutusten lisäksi museossa näkyvät myös itämaiset vaikutukset. Osmanien valtakunta vaikutti eurooppalaiseen muotiin ja kulttuurin myös muualla Euroopassa. Bukarestiin nuo vaikutukset tulivat tietysti nopeammin, Istanbul on vain noin 600 kilometrin päässä. Ja ottomaanit olivat toki pitäneet valtaa Balkanilla jo pidempään.

Mutta ovat museon huoneen vaikutukset otettu sitten Pariisista tai Lähi-Idästä, kaikesta välittyy sommittelijoiden ja sisustajien rakkaus aiheeseen. Hienoja yksityiskohtia on niin paljon joka puolella, ettei vierailija välillä tiedä, mihin suuntaan päätään kääntää.

Belle Epoque on yksi Euroopan hienoista aikakausista, jolla on omat faninsa. Tuo aika tunnettiin ennen kaikkea vaurauden ja edistyksen aikakautena ennen kuin ensimmäinen maailmansota myllersi taas vanhan mantereen uuteen uskoon.

Tämä aikakausi on toinen nostalginen hetki bukarestilaisille. Toinen on tietysti kommunismi aika, ja sitäkin varten on oma museonsa, jossa pääsee kurkistamaan elämään Bukarestissa 1970-luvulla. Kontrastit ovat melkoiset…

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat