30.5.2017 Ajoneuvot Näe silmiä kauemmas – tuleva tekniikka turvaa motoristeja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bosch tarjoaa tulevaisuudessa enemmän turvaa moottoripyöräilijöille ajoavustimien lisäksi myös havaitsemista tehostavan verkottumisen myötä. Jo muutaman vuoden markkinoilla olleet moottoripyörän ajonvakautusjärjestelmä (MSC) ja kaarreajossa toimivat ABS-jarrut ovat jo moneen kertaan osoittaneet tarpeellisuutensa, kun puhutaan motoristien turvallisuuden lisäämisestä. Kovin yleiseksi varusteeksi ei ajonvakautusta voi moottoripyörissä vielä sanoa, mutta ABS-jarrut sentään löytyvät jo uusista pyöristä, ainakin suurelta osin.Vaikka kyseiset järjestelmät luetaan aktiivisen turvallisuuden avustimiksi ja oleellisesti parantavatkin motoristin mahdollisuuksia selvitä vaaratilanteesta ehjin nahoin, on niiden aktivoituessa vaaratilanne ehtinyt kehittyä käytännössä jo liian pitkälle.Monien turvavarusteiden takaa löytyvä Bosch pyrkii autojen lisäksi myös moottoripyörien puolella kehittämään ja laajentamaan aktiivisen turvallisuuden verkkoa, jotta uhkaaviin tilanteisiin voitaisiin reagoida jo hyvissä ajoin, ennen kuin ne eskaloituvat vaaran paikoiksi saakka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTestiolosuhteet kohdallaanSaksan Boxbergissa sijaitsevalla Boschin testiradalla tarjoutui mahdollisuus tutustua viimeisimpään teknologiaan, jota moottoripyöriin on tarjolla nyt ja lähitulevaisuudessa.Moottoripyörän varsinaisen ajonhallinnan sijaan suurimman mielenkiinnon varastivat järjestelmät, joiden avulla niin motoristit kuin autoilijatkin pystyvät havaitsemaan lähestyvän ajoneuvon, vaikka varsinaista näköyhteyttä ei olisikaan.Bosch kutsuu järjestelmää nimellä Bike-to-Vehicle Communication ja sen ideana on verkottaa ajoneuvot kommunikoimaan keskenään. Boschin tutkimusten mukaan moottoripyöräilijällä on autoilijoihin nähden 18 kertainen riski kuolla liikenneonnettomuudessa.– Luomme Kuljettajille digitaalisen suojakilven laittamalla moottoripyörät ja autot kommunikoimaan keskenään, kertoo Boschin johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel. – Boschin turvallisuusjärjestelmät, kuten ABS-jarrut ja ajonvakautusjärjestelmät ovat tehneet moottoripyöräilystä entistä turvallisempaa. Verkottuminen vie turvallisuuden seuraavalle tasolle, Hoheisel lisää.Kolmannes onnettomuuksista vältettävissäUseimmiten onnettomuudet tapahtuvat risteysalueilla tai ohitustilanteissa, joissa autoilija ei ehdi nähdä moottoripyörää ajoissa. Boschin mukaan verkottumisen myötä jopa kolmannes onnettomuuksista olisi vältettävissä, kun ”digitaalinen suojakilpi” auttaa havainnoimaan tielläliikkujat ajoissa. Bosch on kehittänyt järjestelmän yhdessä Autotalksin, Cohda Wirelessin sekä Ducatin kanssa.Systeemin avulla auto pystyy havaitsemaan lähestyvän moottoripyörän jopa satojen metrien päästä, esimerkiksi juuri risteyksissä. Myös auton takaa kovemmalla vauhdilla lähestyvä moottoripyörä voidaan havaita ajoissa ja näin välttyä tuhoisilta kaistanvaihto-onnettomuuksilta.Ajoneuvot vaihtavat ajotietoja keskenään parhaimmillaan kymmenen kertaa sekunnissa ja jos tarvetta ilmenee, järjestelmä varoittaa kuljettajaa varoitusäänin ja merkkivaloja vilkuttamalla hyvissä ajoin, ennen kuin näköyhteys on saavutettu.Kuljettaja jatkuvasti ajan tasallaBoschin testiradalla suoritettu koe osoitti järjestelmän toimivaksi, vaikkakin kyseessä on vasta prototyyppi. ”Pimeän” risteyksen takaa auton eteen matkalla ollut moottoripyörä tuli havaituksi vilkkuvien varoitussymbolien sekä äänimerkkien myötä jo ennen näköyhteyttä . Samoin takaa lähestyvä tai kuolleessa kulmassa ajava moottoripyörä ei jäänyt huomaamatta, vaan autoilijalla oli koko ajan tieto, mistä suunnasta pyörä lähestyy.Toinen mielenkiintoinen lähitulevaisuuden järjestelmä on nimeltään Connected Horizon. Systeemin ajatuksena on jakaa pilvipalvelun kautta motoristille ajantasaista tietoa ajettavan tien ongelmakohdista, kuten tietöistä, ruuhkista ja muuttuvista nopeusrajoituksista. Järjestelmä varoittaa myös ylinopeudesta tai eteen tulevasta vaarallisesta mutkasta ja kertoo siihen vieläpä suositeltavan nopeudenkin.Jos kolari sattuu, järjestelmä soittaa automaattisesti hätäkeskukseen ja kertoo tapahtumapaikan koordinaatit. Teknisten ongelmien yllättäessä puhelu lähtee taas huoltokorjaamoon, jonne myös lähetetään tarvittavat tiedot pyörän tekniikan sen hetkisestä tilasta. Kun kuljettaja kokee tarvitsevansa muita neuvoja, kuten vaikkapa lähintä hotellia tai bensa-asemaa, saa puhelinpalvelusta siihenkin apuja hetimiten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJärjenvastainen jarrutusTestiradalla päästiin testaamaan tosimielessä myös jo olemassa olevia apuvälineitä, kuten mäkilähtöavustinta, mäkipidätintä sekä ajonvakautusta. Automaailmasta tuttu mäkilähtöavustin pitää pyörän paikallaan ylämäessä 9 sekunnin ajan, kun jarrun päästää irti. Liikkeellelähtö onnistuu tottumattomaltakin erittäin helposti ja turvallisesti.Hieman kehittyneempi mäkipidätin toimii myös alamäessä. Järjestelmä pitää pyörän paikallaan jyrkässäkin alamäessä kerrallaan n. 10 sekunnin ajan ja aktivoituu aina uudelleen, kun jarrukahvaa painaa. Varsinkin raskaan ja vaikeasti käsiteltävän pyörän kanssa näiden varusteiden hyödyllisyys korostuu entisestään.Kaarre-ABS:ien testaaminen normaalin liikenteen seassa ei turvallisuussyistä ole kovinkaan hyvä idea, mutta suljetulla radalla tilanne on toinen. Jättimäisellä asfalttikentällä vauhtia saa kerättyä reippaasti samalla laajaa kaarrosta tehden.Kun vauhtia on satasen verran ja pyörä niin kallellaan, että jalkatapit hipovat maata, on jarrukahvan pohjaan vetäminen useimmiten se viimeinen asia mikä mieleen juolahtaa. Tämä järjenvastainen temppu on ensi alkuun kylmäävä kokemus, mutta muutaman harjoitusvedon jälkeen järjestelmään oppii luottamaan.Jarrukahvan vetäisyä seuraa pieni nykäisy, kun ABS aktivoituu. Pyörä kampeaa itseään selvästi pystyyn tehojarrutuksen aikana, kuitenkin melko rauhallisin liikkein. Viimeisimmässä MSC-järjestelmän versiossa tätä pystyyn kampeamista on onnistuttu hillitsemään, mutta ominaisuus on edelleen läsnä. Järjestelmä ehkäisee myös tiukassa jarrutuksessa helposti tapahtuvaa takapyörän nousua, kuin myös liiallista keulintaa kiihdytyksissä.Joka tapauksessa systeemi osoittaa toimivuutensa. Itseasiassa jokaisen kyseisellä järjestelmällä varustetun pyörän kuljettajan pitäisi päästä testaamaan sen toimivuutta turvallisesti, jotta siitä uskaltaisi ottaa tarvittaessa kaiken hyödyn irti.Looginen seuraava askelKokonaisuutena verkottuminen on siis se päivän sana, kun moottoripyöräilyyn haetaan lisää uusia turvallisuusnäkökulmia. Vaikka nykyisetkin ajoavustimet nousevat tiukan paikan tullen arvoon arvaamattomaan, taitaa entistä tehokkaampi kyky ennakoida liikennetilanteita olla kuitenkin paras apu, mitä motoristi voi saada.Tosiasia varmasti on, että joku saattaa tämän kaltaisen holhouksen ja seurannan kokea asiana, joka ei moottoripyöräilyyn millään muotoa kuulu. Useimmiten prätkä valitaan kulkupeliksi silloin, kun ympäröivä digitaalisuus halutaan sulkea ulkopuolelle edes hetkeksi, ja nauttia yksinomaan ajamisesta ilman häiriötekijöitä.Faktaa on kuitenkin myös se, että auton ja pyörän kolaroidessa motoristi jää aina toiseksi. Nykyisten ajoa vakauttavien järjestelmien kehitys on fysiikan lakien puitteissa hyvinkin rajallista, joten verkottuminen ja linkittyminen muihin tiellä liikkujiin on looginen seuraava askel motoristin turvaverkon laajentamisessa.Teksti: Sami Puskala Kuvat: Bosch Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed Triple 1200 RS – takaisin supernakujen huipulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”