30.5.2017

Näe silmiä kauemmas – tuleva tekniikka turvaa motoristeja

Bosch Bike-to-Vehicle

Bosch tarjoaa tulevaisuudessa enemmän turvaa moottoripyöräilijöille ajoavustimien lisäksi myös havaitsemista tehostavan verkottumisen myötä.

Jo muutaman vuoden markkinoilla olleet moottoripyörän ajonvakautusjärjestelmä (MSC) ja kaarreajossa toimivat ABS-jarrut ovat jo moneen kertaan osoittaneet tarpeellisuutensa, kun puhutaan motoristien turvallisuuden lisäämisestä. Kovin yleiseksi varusteeksi ei ajonvakautusta voi moottoripyörissä vielä sanoa, mutta ABS-jarrut sentään löytyvät jo uusista pyöristä, ainakin suurelta osin.

Vaikka kyseiset järjestelmät luetaan aktiivisen turvallisuuden avustimiksi ja oleellisesti parantavatkin motoristin mahdollisuuksia selvitä vaaratilanteesta ehjin nahoin, on niiden aktivoituessa vaaratilanne ehtinyt kehittyä käytännössä jo liian pitkälle.

Monien turvavarusteiden takaa löytyvä Bosch pyrkii autojen lisäksi myös moottoripyörien puolella kehittämään ja laajentamaan aktiivisen turvallisuuden verkkoa, jotta uhkaaviin tilanteisiin voitaisiin reagoida jo hyvissä ajoin, ennen kuin ne eskaloituvat vaaran paikoiksi saakka.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Testiolosuhteet kohdallaan

Saksan Boxbergissa sijaitsevalla Boschin testiradalla tarjoutui mahdollisuus tutustua viimeisimpään teknologiaan, jota moottoripyöriin on tarjolla nyt ja lähitulevaisuudessa.

Moottoripyörän varsinaisen ajonhallinnan sijaan suurimman mielenkiinnon varastivat järjestelmät, joiden avulla niin motoristit kuin autoilijatkin pystyvät havaitsemaan lähestyvän ajoneuvon, vaikka varsinaista näköyhteyttä ei olisikaan.

Bosch kutsuu järjestelmää nimellä Bike-to-Vehicle Communication ja sen ideana on verkottaa ajoneuvot kommunikoimaan keskenään. Boschin tutkimusten mukaan moottoripyöräilijällä on autoilijoihin nähden 18 kertainen riski kuolla liikenneonnettomuudessa.

Bosch Bike-to-Vehicle

– Luomme Kuljettajille digitaalisen suojakilven laittamalla moottoripyörät ja autot kommunikoimaan keskenään, kertoo Boschin johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel.
– Boschin turvallisuusjärjestelmät, kuten ABS-jarrut ja ajonvakautusjärjestelmät ovat tehneet moottoripyöräilystä entistä turvallisempaa. Verkottuminen vie turvallisuuden seuraavalle tasolle, Hoheisel lisää.

Kolmannes onnettomuuksista vältettävissä

Useimmiten onnettomuudet tapahtuvat risteysalueilla tai ohitustilanteissa, joissa autoilija ei ehdi nähdä moottoripyörää ajoissa. Boschin mukaan verkottumisen myötä jopa kolmannes onnettomuuksista olisi vältettävissä, kun ”digitaalinen suojakilpi” auttaa havainnoimaan tielläliikkujat ajoissa. Bosch on kehittänyt järjestelmän yhdessä Autotalksin, Cohda Wirelessin sekä Ducatin kanssa.

Systeemin avulla auto pystyy havaitsemaan lähestyvän moottoripyörän jopa satojen metrien päästä, esimerkiksi juuri risteyksissä. Myös auton takaa kovemmalla vauhdilla lähestyvä moottoripyörä voidaan havaita ajoissa ja näin välttyä tuhoisilta kaistanvaihto-onnettomuuksilta.

Ajoneuvot vaihtavat ajotietoja keskenään parhaimmillaan kymmenen kertaa sekunnissa ja jos tarvetta ilmenee, järjestelmä varoittaa kuljettajaa varoitusäänin ja merkkivaloja vilkuttamalla hyvissä ajoin, ennen kuin näköyhteys on saavutettu.

Kuljettaja jatkuvasti ajan tasalla

Boschin testiradalla suoritettu koe osoitti järjestelmän toimivaksi, vaikkakin kyseessä on vasta prototyyppi. ”Pimeän” risteyksen takaa auton eteen matkalla ollut moottoripyörä tuli havaituksi vilkkuvien varoitussymbolien sekä äänimerkkien myötä jo ennen näköyhteyttä . Samoin takaa lähestyvä tai kuolleessa kulmassa ajava moottoripyörä ei jäänyt huomaamatta, vaan autoilijalla oli koko ajan tieto, mistä suunnasta pyörä lähestyy.

Toinen mielenkiintoinen lähitulevaisuuden järjestelmä on nimeltään Connected Horizon. Systeemin ajatuksena on jakaa pilvipalvelun kautta motoristille ajantasaista tietoa ajettavan tien ongelmakohdista, kuten tietöistä, ruuhkista ja muuttuvista nopeusrajoituksista. Järjestelmä varoittaa myös ylinopeudesta tai eteen tulevasta vaarallisesta mutkasta ja kertoo siihen vieläpä suositeltavan nopeudenkin.

Jos kolari sattuu, järjestelmä soittaa automaattisesti hätäkeskukseen ja kertoo tapahtumapaikan koordinaatit. Teknisten ongelmien yllättäessä puhelu lähtee taas huoltokorjaamoon, jonne myös lähetetään tarvittavat tiedot pyörän tekniikan sen hetkisestä tilasta. Kun kuljettaja kokee tarvitsevansa muita neuvoja, kuten vaikkapa lähintä hotellia tai bensa-asemaa, saa puhelinpalvelusta siihenkin apuja hetimiten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Järjenvastainen jarrutus

Testiradalla päästiin testaamaan tosimielessä myös jo olemassa olevia apuvälineitä, kuten mäkilähtöavustinta, mäkipidätintä sekä ajonvakautusta. Automaailmasta tuttu mäkilähtöavustin pitää pyörän paikallaan ylämäessä 9 sekunnin ajan, kun jarrun päästää irti. Liikkeellelähtö onnistuu tottumattomaltakin erittäin helposti ja turvallisesti.

Hieman kehittyneempi mäkipidätin toimii myös alamäessä. Järjestelmä pitää pyörän paikallaan jyrkässäkin alamäessä kerrallaan n. 10 sekunnin ajan ja aktivoituu aina uudelleen, kun jarrukahvaa painaa. Varsinkin raskaan ja vaikeasti käsiteltävän pyörän kanssa näiden varusteiden hyödyllisyys korostuu entisestään.

Kaarre-ABS:ien testaaminen normaalin liikenteen seassa ei turvallisuussyistä ole kovinkaan hyvä idea, mutta suljetulla radalla tilanne on toinen. Jättimäisellä asfalttikentällä vauhtia saa kerättyä reippaasti samalla laajaa kaarrosta tehden.

Kun vauhtia on satasen verran ja pyörä niin kallellaan, että jalkatapit hipovat maata, on jarrukahvan pohjaan vetäminen useimmiten se viimeinen asia mikä mieleen juolahtaa. Tämä järjenvastainen temppu on ensi alkuun kylmäävä kokemus, mutta muutaman harjoitusvedon jälkeen järjestelmään oppii luottamaan.

Jarrukahvan vetäisyä seuraa pieni nykäisy, kun ABS aktivoituu. Pyörä kampeaa itseään selvästi pystyyn tehojarrutuksen aikana, kuitenkin melko rauhallisin liikkein. Viimeisimmässä MSC-järjestelmän versiossa tätä pystyyn kampeamista on onnistuttu hillitsemään, mutta ominaisuus on edelleen läsnä. Järjestelmä ehkäisee myös tiukassa jarrutuksessa helposti tapahtuvaa takapyörän nousua, kuin myös liiallista keulintaa kiihdytyksissä.

Joka tapauksessa systeemi osoittaa toimivuutensa. Itseasiassa jokaisen kyseisellä järjestelmällä varustetun pyörän kuljettajan pitäisi päästä testaamaan sen toimivuutta turvallisesti, jotta siitä uskaltaisi ottaa tarvittaessa kaiken hyödyn irti.

Looginen seuraava askel

Kokonaisuutena verkottuminen on siis se päivän sana, kun moottoripyöräilyyn haetaan lisää uusia turvallisuusnäkökulmia. Vaikka nykyisetkin ajoavustimet nousevat tiukan paikan tullen arvoon arvaamattomaan, taitaa entistä tehokkaampi kyky ennakoida liikennetilanteita olla kuitenkin paras apu, mitä motoristi voi saada.

Tosiasia varmasti on, että joku saattaa tämän kaltaisen holhouksen ja seurannan kokea asiana, joka ei moottoripyöräilyyn millään muotoa kuulu. Useimmiten prätkä valitaan kulkupeliksi silloin, kun ympäröivä digitaalisuus halutaan sulkea ulkopuolelle edes hetkeksi, ja nauttia yksinomaan ajamisesta ilman häiriötekijöitä.

Faktaa on kuitenkin myös se, että auton ja pyörän kolaroidessa motoristi jää aina toiseksi. Nykyisten ajoa vakauttavien järjestelmien kehitys on fysiikan lakien puitteissa hyvinkin rajallista, joten verkottuminen ja linkittyminen muihin tiellä liikkujiin on looginen seuraava askel motoristin turvaverkon laajentamisessa.

Teksti: Sami Puskala Kuvat: Bosch

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat