3.1.2025

Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja

Kuva Moottorin arkisto
Käyttötesti Nissan Qashqai

Vuosi 2025 toi mukanaan jakeluvelvoitteen korotuksen, joka tarkoittaa bensiinin litrahinnan nousua.

Henkilöautoilun menovesi on bensiini, vaikka sähköautoilusta paljon puhutaankin. Suomen 2,76 miljoonan autoyksilön henkilöautokannasta aivan valtaosa, noin 1,77 miljoonaa autoa, on polttomoottorisia bensiiniautoja. Dieselautoja on hieman yli 660 000. Täyssähköautoja maan henkilöautokannasta on hieman yli 118 000.

Täyssähköautojen määrä on ollut kasvussa mutta niiden osuus on vielä varsin vähäinen: täyssähköautojen osuus henkilöautokannasta oli vuoden 2025 alussa noin 4,3 % ja lataushybridien osuus 6,0 %.

Kaikista Suomessa vuonna 2024 ensirekisteröidyistä henkilöautoista ladattavia oli 49,6 prosenttia, joista 29,5 prosenttia täyssähköautoja ja 20,1 prosenttia ladattavia hybridejä.

Bensiiniautoilijoiden kukkarolla tullaan käymään, sillä litrahintoihin vaikuttava jakeluvelvoite kiristyi vuoden alusta. Jakeluvelvoite tuo mukanaan nestemäisiin polttoaineisiin lisättävän biopolttoaineen osuuden kasvun.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusiutuva nostaa hintoja

Jakeluvelvoite on ollut 13,5 prosenttia, mutta osuus nousi täksi vuodeksi 16,5 prosenttiin. Osuuden kasvu nostaa litrahintoja, sillä polttoaineisiin lisättävä uusiutuva polttoaine on kalliimpaa kuin bensiini tai diesel.

Jakeluvelvoite nousu jatkuu lähitulevaisuudessakin, sillä ensi vuoden jakeluvelvoite nousee 19,5 prosenttiin. Vuonna 2027 jakeluvelvoite kohoaa jo 22,5 prosenttiin.

Uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen tavoitteena on vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä liikenteessä EU:n alueella.

Polttonesteiden hintaan pumpulla vaikuttaa moni asia kuten raakaöljyn maailmanmarkkinahinta, joka puolestaan heilahtelee esimerkiksi globaalien rauhattomuuksien vuoksi.

Tilastokeskuksen mukaan polttonesteiden vuosittaiset keskihinnat Suomessa laskivat vuonna 2024 verrattuna edeltävään vuoteen. Dieselin verollinen keskihinta oli 1,8 euroa ja bensiini 95:n 1,8 euroa litralta. Bensiini 98:n vastaava keskihinta puolestaan oli 1,9 euroa ja kevyen polttoöljyn 1,4 euroa.

tankkaus_bensan_hinta1_8_2022_MJ

Eduskunta äänesti joulukuussa Suomen liittymisestä EU-tasoiseen päästökauppaan. Tasavallan presidentti vahvisti 30.12.2024 lain fossiilisen polttoaineen jakelun päästökaupasta.

Moottori on kirjoittanut aiheesta aiemmin esimerkiksi otsikolla Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko?

Direktiivimuutoksen myötä EU:ssa perustetaan uusi polttoaineen jakelua koskeva päästökauppa. Se kattaa taakanjakosektorin päästöjä ja pyrkii auttamaan jäsenvaltioita taakanjakovelvoitteiden saavuttamisessa. Uusi järjestelmä käynnistyy vuonna 2027.

Järjestelmä on pitkälti yhdenmukainen voimassa olevan yleisen päästökaupan kanssa. Järjestelmä tarkoittaa, että sääntelyn kohteena oleva taho on velvollinen hankkimaan päästöjään vastaavan määrän päästöoikeuksia.

Monimutkaiselta kuulostava mekanismi tarkoittaa autoilijan kannalta käytännössä sitä, että vuodesta 2027 alkaen fossiilisten polttoaineiden kuluttajahinnat kohoavat – arvostelijoiden mielestä jopa holtittoman ennakoimattomasti.

Autoliitto: ennakoimattomuus kasvaa

Suomen suurimman auton käyttäjien etujärjestön mukaan päästökaupassa polttoaineen hinnanmuodostukseen liittyy huomattavasti enemmän epävarmuustekijöitä, kuin polttoaineverotuksessa.

Autoliiton näkemyksen mukaan ”polttoaineveroon verrattuna hinnanmuodostukseen liittyy huomattavasti enemmän epävarmuustekijöitä, joita kotitalouksien ja yritysten on vaikea ennakoida.”

Ongelmaksi päästökaupassa muodostuu Autoliiton näkemyksen mukaan se, että jäsenvaltioiden omat polttoaineverotasot ja niihin rinnastettavat käyttövoimasta riippuvat vuotuiset verot eroavat merkittävästi toisistaan. 

”Ilman polttoaineverojärjestelmän harmonisointia päästökaupan seurauksena syntyy korkean polttoaineveron maihin, kuten Suomeen, todennäköisesti huomattavasti korkeampi kokonaisverotaso. Jo nyt Suomessa, jossa oman auton käyttö on harvan asutuksen ja pitkien etäisyyksien takia kaikkein perustelluinta ja usein vaihtoehdotonta, on Euroopan kalleimmat polttoaineet”, Autoliitto tähdentää.

Nousupaine: 11–16 senttiä/litra

Polttoaineen jakelun päästökauppa nostaa fossiilisten polttoaineiden kuluttajahintoja vuodesta 2027 alkaen.

Hintavaikutuksen suuruuteen liittyy epävarmuutta, mutta valtioneuvoston tiedotteen mukaan komission arvioissaan käyttämällä 50 euron päästöoikeuden hinnalla hintavaikutus olisi 11–16 senttiä litralta polttoaineesta riippuen.

Lähteet: Valtioneuvosto, Tilastokeskus, Autoalan Tiedotuskeskus, Netwheels Oy, Mittaristo ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, liikenneasioiden rekisteri

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat