3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosi 2025 toi mukanaan jakeluvelvoitteen korotuksen, joka tarkoittaa bensiinin litrahinnan nousua. Henkilöautoilun menovesi on bensiini, vaikka sähköautoilusta paljon puhutaankin. Suomen 2,76 miljoonan autoyksilön henkilöautokannasta aivan valtaosa, noin 1,77 miljoonaa autoa, on polttomoottorisia bensiiniautoja. Dieselautoja on hieman yli 660 000. Täyssähköautoja maan henkilöautokannasta on hieman yli 118 000.Täyssähköautojen määrä on ollut kasvussa mutta niiden osuus on vielä varsin vähäinen: täyssähköautojen osuus henkilöautokannasta oli vuoden 2025 alussa noin 4,3 % ja lataushybridien osuus 6,0 %.Kaikista Suomessa vuonna 2024 ensirekisteröidyistä henkilöautoista ladattavia oli 49,6 prosenttia, joista 29,5 prosenttia täyssähköautoja ja 20,1 prosenttia ladattavia hybridejä.Bensiiniautoilijoiden kukkarolla tullaan käymään, sillä litrahintoihin vaikuttava jakeluvelvoite kiristyi vuoden alusta. Jakeluvelvoite tuo mukanaan nestemäisiin polttoaineisiin lisättävän biopolttoaineen osuuden kasvun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusiutuva nostaa hintojaJakeluvelvoite on ollut 13,5 prosenttia, mutta osuus nousi täksi vuodeksi 16,5 prosenttiin. Osuuden kasvu nostaa litrahintoja, sillä polttoaineisiin lisättävä uusiutuva polttoaine on kalliimpaa kuin bensiini tai diesel.Jakeluvelvoite nousu jatkuu lähitulevaisuudessakin, sillä ensi vuoden jakeluvelvoite nousee 19,5 prosenttiin. Vuonna 2027 jakeluvelvoite kohoaa jo 22,5 prosenttiin.Uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen tavoitteena on vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä liikenteessä EU:n alueella.Polttonesteiden hintaan pumpulla vaikuttaa moni asia kuten raakaöljyn maailmanmarkkinahinta, joka puolestaan heilahtelee esimerkiksi globaalien rauhattomuuksien vuoksi.Tilastokeskuksen mukaan polttonesteiden vuosittaiset keskihinnat Suomessa laskivat vuonna 2024 verrattuna edeltävään vuoteen. Dieselin verollinen keskihinta oli 1,8 euroa ja bensiini 95:n 1,8 euroa litralta. Bensiini 98:n vastaava keskihinta puolestaan oli 1,9 euroa ja kevyen polttoöljyn 1,4 euroa.Eduskunta äänesti joulukuussa Suomen liittymisestä EU-tasoiseen päästökauppaan. Tasavallan presidentti vahvisti 30.12.2024 lain fossiilisen polttoaineen jakelun päästökaupasta.Moottori on kirjoittanut aiheesta aiemmin esimerkiksi otsikolla Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? Direktiivimuutoksen myötä EU:ssa perustetaan uusi polttoaineen jakelua koskeva päästökauppa. Se kattaa taakanjakosektorin päästöjä ja pyrkii auttamaan jäsenvaltioita taakanjakovelvoitteiden saavuttamisessa. Uusi järjestelmä käynnistyy vuonna 2027.Järjestelmä on pitkälti yhdenmukainen voimassa olevan yleisen päästökaupan kanssa. Järjestelmä tarkoittaa, että sääntelyn kohteena oleva taho on velvollinen hankkimaan päästöjään vastaavan määrän päästöoikeuksia.Monimutkaiselta kuulostava mekanismi tarkoittaa autoilijan kannalta käytännössä sitä, että vuodesta 2027 alkaen fossiilisten polttoaineiden kuluttajahinnat kohoavat – arvostelijoiden mielestä jopa holtittoman ennakoimattomasti.Autoliitto: ennakoimattomuus kasvaaSuomen suurimman auton käyttäjien etujärjestön mukaan päästökaupassa polttoaineen hinnanmuodostukseen liittyy huomattavasti enemmän epävarmuustekijöitä, kuin polttoaineverotuksessa.Autoliiton näkemyksen mukaan ”polttoaineveroon verrattuna hinnanmuodostukseen liittyy huomattavasti enemmän epävarmuustekijöitä, joita kotitalouksien ja yritysten on vaikea ennakoida.” Ongelmaksi päästökaupassa muodostuu Autoliiton näkemyksen mukaan se, että jäsenvaltioiden omat polttoaineverotasot ja niihin rinnastettavat käyttövoimasta riippuvat vuotuiset verot eroavat merkittävästi toisistaan. ”Ilman polttoaineverojärjestelmän harmonisointia päästökaupan seurauksena syntyy korkean polttoaineveron maihin, kuten Suomeen, todennäköisesti huomattavasti korkeampi kokonaisverotaso. Jo nyt Suomessa, jossa oman auton käyttö on harvan asutuksen ja pitkien etäisyyksien takia kaikkein perustelluinta ja usein vaihtoehdotonta, on Euroopan kalleimmat polttoaineet”, Autoliitto tähdentää.Nousupaine: 11–16 senttiä/litraPolttoaineen jakelun päästökauppa nostaa fossiilisten polttoaineiden kuluttajahintoja vuodesta 2027 alkaen.Hintavaikutuksen suuruuteen liittyy epävarmuutta, mutta valtioneuvoston tiedotteen mukaan komission arvioissaan käyttämällä 50 euron päästöoikeuden hinnalla hintavaikutus olisi 11–16 senttiä litralta polttoaineesta riippuen.Lähteet: Valtioneuvosto, Tilastokeskus, Autoalan Tiedotuskeskus, Netwheels Oy, Mittaristo ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, liikenneasioiden rekisteriMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan 3.1.2025 Uutinen Suomalaiset ovat edelleen Corolla-kansaa – näitä automalleja rekisteröitiin vuonna 2024 eniten! 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Autoilu Elinkeinoelämä silloista: ”Todella kriittinen osa tieverkkoa” 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 30.12.2024 Käytetyt autot Yli 70 000 euron Teslasta hajosi jousitus reilun 100 000 kilometrin jälkeen – myyjä ja ostaja kiistelivät, kuka korvaa? 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 4.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi automaattivaihteiston öljynvaihto ei kuulu aina auton huolto-ohjelmaan? 4.1.2025 Ajoneuvot Hyvää 10-vuotissynttäriä, nykypolven Audi Q7 - ja muutamia muita automarkkinoidemme ikänestoreita 4.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Lightweight Land Rover '68 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja