20.9.2019 Ajoneuvot Näin vedät matkailuvaunua: ahtaisiin paikkoihin maltilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etenkin ensimmäistä kertaa vaunua vedettäessä kannattaa suosiolla vältellä liian ahtaita paikkoja. Lomalla sellaisia saattaa kuitenkin putkahtaa äkkiarvaamatta eteen, jolloin hyvät neuvot ovat kalliita Juttusarjamme edellisessä osassa mainitusta ennakkoharjoittelusta Näin vedät matkailuvaunua: nähdä pitää – joka suuntaan on kullanarvoista hyötyä erityisesti silloin, kun ajetaan ahtaissa paikoissa. Näihin ei välttämättä tule mentyä tarkoituksella, mutta kun vaunun kanssa edetään monesti ennestään tuntemattomissa lomakohteissa, tällainenkin tilanne saattaa tulla odottamatta vastaan.Kun tällaiseen paikkaan päätyy, pitää muistaa kolme sanaa: maltti, maltti ja maltti. Sen lisäksi on osattava peruuttaa vaunun kanssa niin, että poispääsy ylipäätään on mahdollista, ja käyttää mahdollista apukuskia ulkopuolella tähystäjänä. Matkailuvaunun vetäminen vaatii myös yhteispeliä.Apukuskin kanssa on sovittava selkeä ja ymmärrettävä merkkikieli. Myös näyttäjän on ymmärrettävä yhdistelmän liikeradat ja tilantarve sekä osattava sijoittua niin, että hän näkee olennaiseen paikkaan ja että kuljettaja voi havaita hänet ja merkinannot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatkailuvaunun vetäminen – pyyhkäisy muistettavaAina tämäkään ei riitä. Etenkin vaunun pitkä peräylitys yllättää monesti kokeneemmankin karavaanarin – tyypillisesti tällainen tilanne syntyy esimerkiksi marketin pysäköintialueella. Yhdistelmän pysäköiminen kahteen peräkkäiseen ruutuun vaikuttaa alkuun helpolta, mutta poispääsy saattaakin tuottaa ylitsepääsemättömiä ongelmia, kun vaunun perä ”pyyhkii” käännettäessä laajalla kaarella eikä näin mahdu viereen pysäköityjen autojen ohitse.Pahimmassa tapauksessa edessä on odottelua aina siihen asti, kun viereisten autojen käyttäjät saapuvat paikalle. Tilantarve sivusuunnassa on huomioitava myös silloin, kun pysäköidään kadun reunaan lyhtypylvään, liikennemerkin tai vastaavan kohdalle.Vaunun korkeus tulee myös muistaa katosten, pylväiden ja puiden läheisyydessä ajettaessa. Matkailuvaunun vetäminen vaatii tarkkaavaisuutta erityisesti kapeammilla teillä, jossa oksat saattavat ulottua tien yläpuolelle niin, ettei henkilöautoa korkeammalla vaunulla mahdu ajamaan niiden alitse ilman naarmuja. Myös leirintäalueiden mahdolliset tiukat käännökset saattavat tuottaa tenkkapoon.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Viisiosainen juttusarja Kun henkilöauton perään kytketään matkailuvaunu, moni asia ratin takana muuttuu. Tässä juttusarjassa selvitämme viiden artikkelin voimin, mitä kaikkea vaunun vetäjän pitää ottaa huomioon – niin tavallisessa ajossa kuin hätätilanteissakin. Kattavin kokonaisuus aiheesta on luettavissa Moottorin tuoreimmassa numerossa 9/2019, jossa selvitämme laajalti sitä, miten matkailuvaunu käyttäytyy ääritilanteissa, siis voimakkaassa jarrutuksessa ja väistettäessä äkillisesti tiellä olevaa estettä. Koko artikkelin sisältävän Moottorin 9/2019 voit ostaa säköisenä näköislehtenä heti Lehtiluukusta. Lue juttusarjan aiemmat osat: Näin vedät matkailuvaunua: alkuvalmisteluissa kiire pois Näin vedät matkailuvaunua: vinkit aisapainon tarkistamiseen Näin vedät matkailuvaunua: nähdä pitää – joka suuntaan Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti