7.11.2017

Neloskoneella tehokuninkaaksi – Ducati Panigale V4

Ducati Panigale V4

Ducati esitteli uuden Panigale V4:n, joka nousee markkinoiden tehokkaimmaksi tuotantomoottoripyöräksi. Tehoa on mallista riippuen tarjolla 214-226 hevosvoimaa.

V2-moottorien käytöstä V4-moottoreihin siirtyvä italaialaisvalmistaja Ducati ei tee muutosta ujostellen, vaan hyökkää heti pahimpien kilpakumppaneiden ohi teholukemissa. Kun japanilaisvalmistajien ja BMW:n tehokkaimpien mallien huipputehot pyörivät 200 hevosvoiman tuntumassa, menee Ducati niistä vilkku päällä ohi 214 hevosvoiman lukemallaan. Lisävarusteena saatavalla Akrapovičin täystitaaniputkistolla tehoksi luvataan peräti 226 hevosvoimaa.

Ducati Panigale V4

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

MotoGP-moottori esikuvana

Uuden V4-moottorin rakenteissa hyödynnetään Ducatin MotoGP-moottorin rakenteita. iskutilavuus on kasvatettu 1103 kuutiosenttimetriin, mutta sylinterin poraus on sama 81 milliä kuin kilpamoottorissa. Lukema on samalla MotoGP-sääntöjen sallima maksimilukema männän halkaisijalle. Korkeaan huipputehoon on päästy nostamalla maksimikierrosluku 14 500 kierrokseen ja puristussuhde lukemaan 14,0:1. Huipputeho saadaan 13 000 kierroksella.

Tehoa hallitaan kattavalla kuljettajaa avustavalla elektroniikkapaketilla, johon kuuluvat viimeisimmät EVO-versiot luistonestosta, keulimisenestosta, moottorijarrutuksen ohjausjärjestelmästä sekä vaihdeavustimesta, joka mahdollistaa vaihteiden vaihdon sekä isommalle että pienemmälle ilman kytkintä. Varustukseen kuuluu myös uusi viiden tuuman TFT-mittaristo.

Akseliväliä on kasvatettu 1469 millimetriin. Takarenkaan koko on uusi 200/60ZR17 ja ensiasennusrenkaana Pirelli Diablo Supercorsa SP. Polttoainesäiliö on painon säästämiseksi valmistettu alumiinista.

Ducati Panigale V4
Ducati Panigale V4 Specialen lavalle ajoi MotoGP:n maailmanmestari Casey Stoner. Vierellä Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali.

Kolme versiota

Tarjolle tulee kolme eri versiota: perusversio Panigale V4, Öhlinsin Smart EC 2.0 -jousituksella varustettu Panigale V4 S sekä huippuversio Panigale V4 Speciale. Tässä rajoitettuna eränä valmistettavassa erikoismallissa on puna-valko-vihreä erikoisväritys ja siinä on käytetty runsaasti hiilikuitua painon säästämiseksi.

Specialen mukaan tulee lisäksi Race Kit, johon kuuluu Akrapovičin täystitaaniputkisto, racing-tuulilasi ja Ducati Data Anylyzing -järjestelmä. Lisäksi rekisterikilven teline ja peilit on helposti irrotettavissa rata-ajoa varten. Huipputehoksi Akran putkistolla luvataan 226 hevosvoimaa ja vääntö kasvaa samalla lukemaan 134 newtonmetriä.

Ducati Panigale V4

Moottori: nelisylinterinen V-moottori, sylinterien välinen kulma 90 astetta
Iskutilavuus: 1103 cc
Teho: 214 hv (157,5 kW) / 13 000 r/min
Vääntö: 124 Nm / 10 000 r/min
Paino tankattuna: 198 kg
Istunkorkeus: 830 mm
Akseliväli: 1469 mm
Tankin tilavuus: 16 litraa

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati ja Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat