21.6.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: 2020-luvun Pontiac Firebird Trans Am on ultimaattinen tilaustuote Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Chevrolet Camaro sai heti esittelynsä jälkeen sisarmallin Pontiac Firebirdistä. Nimekkään kaksikon yhteinen tarina tuli päätökseensä, kun GM lakkautti Pontiac-brändin ja Chevrolet Camaro -mallinimen. Camaron uusi tuleminen vuonna 2009 on saanut jotkut ikävöimään Firebirdiä niin katkerasti, että asialle on ollut tehtävä jotain. Chevrolet Camaro on juuri nyt ajankohtainen automalli siinä mielessä, että sen historian kuudes sukupolvi on mallivuoden päätteeksi jättämässä tuotantolinjat taakseen, ja koko konsepti on jonkinlaisessa tienristeyksessä. Kurkistetaanpa siis tämän ultimaattisen kesäauton historiaan logonvaihtojen näkökulmasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksin aina muskelimpiNiin kutsuttu "platform sharing" on ollut osa General Motorsin liiketoimintaa aivan alusta, siis 1910-luvulta lähtien. Samalle alustalle on voinut tehdä eri tavoin suunnattuja malleja, kuten Chevrolet Suburbanin ja Cadillac Escaladen, tai sitten yhden ison nimen sijaan kaksi isoa nimeä, kuten vaikkapa Chevrolet Camaron ja Pontiac Firebirdin.GM suuntasi Camaron (koodinimeltään Pantherin) suoraksi kilpailijaksi Fordin vuonna 1964 lanseeraamalle Mustangille. Ja taas samaan aikaan, kun Ford lanseerasi Mustangille hieman tasokkaamman sisarmallin Mercury Cougarin, esitteli GM vastavetona Pontiac Firebirdin keväällä 1967. Ikäeroa Camaron ja Firebirdin ensimmäisen sukupolven mallien välillä oli alle puoli vuotta.Pontiac Firebirdistä nähtiin sen olemassaolon aikana, siis vuosien 1967 ja 2002 välillä neljä sukupolvea, ja ne ajoittuivat yksi yhteen Camaron neljän ensimmäisen polven kanssa. Serkustaan Firebird on ikään kuin nyrkkisääntönä helpointa erottaa Pontiacille tunnusomaisen kaksiosaisen maskin perusteella. Niin ikään puskureissa oli eroja, kuten myös valoissa. Aluksi Firebirdiin haettiin ajovaloinspiraatiota Pontiac GTO:sta. Kahdessa viimeisessä sukupolvessa Firebirdin keulalla nähtiin puolestaan aikanaan muodikkaat piilolamput.400 kuutiotuuman V8 oli aikanaan erottamaton osa kokonaisuutta, mutta kokeiltiinhan autossa matkan varrella muitakin voimanlähdemuotoja, rivinelosesta alkaen. Pontiac Firebirdistä ei voi kirjoittaa kohottamatta kaapin päälle Trans Amia, joka tuli muskeleimmaksi osaksi mallistoa jo ensimmäisen sukupolven aikana, ja joka nousi tähteyteen kolmannessa polvessaan televisiosarjassa Ritari Ässä. KITT on varmasti tunnetuimpia autoja liikkuvan kuvan historiassa.Trans Am -restauraatioFirebirdin ja Camaron tarinat katkesivat siis vuoteen 2002, joka oli General Motorsilla muutosten vuosi. Konserni lakkautti tuolloin koko Pontiac-merkin eli kun Camaro teki viidennen sukupolven myötä paluun vuonna 2009, Firebirdin henkiinherättäminen ei ollut enää mahdollista. Tämä tosiasia on puolestaan herättänyt ikävän tunnetta autokansassa, onhan Firebird yksi suurimmista staroista muskeliautogenressä. Kaikeksi onneksi on tahoja, jotka ovat tarttuneet tuumasta toimeen Firebirdin elvyttämiseksi, ja tietenkin yksinoikeudella viidennen ja kuudennen polven Camarojen pohjalta. Merkittävimpiä toimijoita tällä saralla on Floridan Tallahasseessa päämajaansa pitävä Trans Am Depot.Yrityksellä on osaamista klassikkomuskeleiden - siis alkuperäisten Firebirdien - kanssa, mutta kuuluisin se on Camaro - Trans Am -konversioistaan. Trans Am Depot lanseeraa tavallisesti alle 20 kappaleen sarjan, kunnioittaen sillä aina jotain tiettyä Trans Am -sukupolvea ja yleensä vielä tiettyä erikoisversiota siitä. Esimerkiksi tällä hetkellä mallistosta löytyy 50th Anniversary Edition Trans Am, joka on tehty muistuttamaan sisältä ja ulkoa alkuperäistä vuoden '69 Trans Amia. Erästä valmistetaan kahdeksan kova- ja kahdeksan avokattoista yksilöä. Moottorin virityssarjoilla Trans Am Depot irroittaa autosta jopa 1 000 hevosvoiman tehot. Outlaw Edition puolestaan kuljettaa ajatukset vuoden 1979 Trans Amiin eli toisen sukupolven loppuhuipennukseen. Ja tietenkin nämä autot antavat kuvan siitä, miltä Pontiac Firebird/Trans Am voisi näyttää, jos Pontiac olisi automerkkinä selviytynyt 2010- ja 2020-luvuille ja tehnyt Chevroletin kanssa muskeliauton GM:n Alpha-perusrakenteelle. Trans Am Depotin autojen ilme ei todennäköisesti olisi kovinkaan kaukana totuudesta.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Trans Am Depot, Muscle Car Club, Chevrolet Kuvat: Trans Am Depot, General Motors: Chevrolet/PontiacLisää aiheestaNimi muutettu: Acadianin ja Beaumontin pienempi- ja isompilohkoiset kesäautot Kanadasta Nimi muutettu: Aston Martin DB7 oli todellinen urheiluautomaailman tilkkutäkki Nimi muutettu: Audi Rosemeyer ja Bentley Hunaudières – Bugatti Veyronin kadonneet sisaret Nimi muutettu: Chrysler TC by Maserati – kun kaksi automaailman suuruutta saivat aikaan jotain jota myöhemmin katuivat Nimi muutettu: Holden Monarosta riitti hauskuutta vientiin astiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 23.11.2024 Uutinen Vanteet vinkuralle, renkaat puhki – routakuoppavahinkojen määrä kasvussa 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 24.11.2024 Ajatuksia autoista Jaguarin paluu ja ruusukultaluksuksen tahmea lumo – Ajatuksia autoista 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys '41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 24.11.2024 Lentokoneet Norwegian valmistautuu Rovaniemen sesonkiin lisäämällä 25 prosentilla lentoja Helsingistä, ja avaamalla kaksi uutta reittiä Euroopasta 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi