29.1.2025

Nimi muutettu: General Motorsin ja Hyundain uusi yhteisymmärryspöytäkirja saattaa tarkoittaa yllättäviä logonvaihtoja puolelta toiselle

Kuva Chevrolet, Hyundai
GM:n uutuuspickupit ovat jokaiseen mahdolliseen suuntaan hieman suurempia, kuin esimeriksi globaalisti myytävä Ford Ranger. Kuvassa Coloradon työkaluversio WT.

Jälleen vaihteeksi on aika perehtyä logonvaihtotapaukseen, tai pikemminkin useampiin mahdollisiin tuleviin logonvaihtotapauksiin.

Automaailma saattaa olla saamassa ihan uuden yhteistyömalliryppään, mikäli General Motorsin ja Hyundain muutama kuukausi sitten sopima yhteisymmärryspöytäkirja (MoU) käy toteen todellisen yhteistyösopimuksen muodossa. Logonvaihdot ovat tunnetusti varsin edullinen mutta kaikkea muuta kuin riskitön tapa tehdä uusia aluevaltauksia niin maantieteellisesti kuin tuotemielessä.

Tällainen yhteistyö ei olisi suinkaan ensimmäinen kerta, kun General Motors toimisi Etelä-Korean autoteollisuuden kanssa, voimmehan muistaa Daewoon ja sitä seuranneet Korean Chevroletit, jotka ovat toistaiseksi viimeisiä Eurooppaan laajamittaisesti tuotuja Chevroleteja.

General Motorsin mahdollinen liitto Hyundain kanssa näkyisi puolestaan erityisesti hyötyajoneuvojen ja isojen avolavojen saralla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyundai Silverado?

Koska mitään konkreettista autonvalmistajajättien välillä ei siis ole vielä tapahtunut, olemme kaikissa näissä tiedoissa enemmän tai vähemmän spekulaatioiden varassa. Asiasta perillä olevat lähteet tietävät kuitenkin kertoa, että mahdollisella yhteistyöllään osapuolet olisivat pyrkimässä hyötymään toistensa osaamisesta eri autoluokissa - lähinnä hyötyajoneuvoissa ja avolavoissa - sekä valloittamaan uusia markkina-alueita.

Hyundai ST1

GM:n kannalta tämä voisi tarkoittaa pääsyä osalliseksi Hyundain kompakteista ja sähköisistä hyötyajoneuvoista, kuten ST1:stä, jonka tunnetumpi tila-autoversio kantaa nimeä Staria. Tämä voisi parantaa GM:n osakkeita hyötyajoneuvomarkkinoilla niin tuote- kuin maantieteellisessäkin mielessä.

Hyundain kannalta molemminpuolinen sopimus olisi niin ikään hedelmällinen. Se voisi tuoda Hyundain valmistamia autoja Anglo-Amerikan hyötyajoneuvomarkkinoille, joilla Hyundain osuus on tällä hetkellä käytännössä täysin olematon.

Täydellinen win - win -tilanne toteutuisi, mikäli huhut GM:ltä Hyundaille päin lainattavista malleista pitäisivät paikkansa. Tuossa tapauksessa kävisi nimittäin niin, että GM:n kookkaat avolavat, kuten midsize-luokan Chevrolet Colorado/GMC Canyon tai full size -luokan Chevrolet Silverado/GMC Sierra, voisivat kaikeksi yllätykseksi saada joillain markkinoilla Hyundain logot.

Colorado ZR2

Myös laajamittaisempi henkilöautojen sähköautopohjarakenteiden yhteinen kehitystyö/jakaminen näiden kahden jätin välillä on ollut puheissa, mutta sitä ei varsinaisesti puolla se tosiasia, että GM:llä on jo vastaavaa yhteistyötä ja sukulaismalleja Hondan kanssa.

Lähteet: Electrek, Reuters, Motor1

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat