2.4.2020

Nimi muutettu: Honda Crossroad on valmistajansa ainoa V8

Honda Crossroad

Esittelyssä ainoa henkilöauto, jossa yhdistyvät Honda ja V8-moottori.

Honda on maailman kuuluisimpia moottorivalmistajia: 1-sylinteriset pienkoneet, perämoottorit, aggregaatit, moottoripyörät, henkilöautot, kilpa-autot… Lista on loputon. Vaikuttavia ovat japanilaisvalmistajan innovaatiotkin – nimekkäimpänä kenties venttiilien ohjausjärjestelmä VTEC.

Hondan historiasta löytää niin rivikuutosella varustettua moottoripyörää (CBX, 1978–1982), 120 hevosvoimaa litrasta kehittävää nelisylinteristä (S2000, 2004–2009) kuin riviviitostakin (eri malleja, 1989–1998).

Mutta mainitse V8-moottorinen Honda? Kilparadoilta moisia tietysti löytyy, mutta Hondan moottoritehtaalta ei tieliikenteeseen kahdeksansylinteristä ole valmistunut.

Jutun kohdeauton konepeiton alta löytää kuitenkin V8-moottorin, sillä eihän Honda Crossroads oikeasti mikään Honda ole.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aito Englantilainen

Se on aito Land Rover Discovery. Konepellin alta löytää Roverin 3,9-litraisen V8:n. Tämän moottorin tarina alkoi jo 1960-luvulla, kun se esiteltiin General Motorsin omistaman Buickin malleihin. Buick luopui alumiinikoneesta nopeasti, mutta Rover osti oikeudet ja vuonna 1967 se esiteltiin Rover P5B:n keulalla – B niin kuin Buick.

Brittiläiseen autoteollisuuteen kuuluvat pitkät perinteet, joten Roverin V8:sta pidettiin kynsin ja hampain kiinni aina 2000-luvun alkuun saakka. Matkalla se päätyi Morganeihin, TVR:iin ja kotimaiseen Sisu Nasu -telamaastoajoneuvoonkin.

Tekniikanvaihtoa

No entä se Honda sitten? Japanilaismerkin yhteistyö Roverin kanssa oli alkanut jo vuonna 1979: Hondan ja Roverin taustalla hääränneen British Leylandin sopimus vaihtoi japanilaista auto-osaamista brittiläisiin myyntikanaviin. Tämä näkyi Nimi muutettu -sarjaan sopivina autoinakin, kun Honda Balladen ensimmäinen sukupolvi sai nimen Triumph Acclaim, seuraajan ollessa Rover 200.

Entä se Discovery? Ilmeisesti Hondalla oli jäätävä pula maastoautosta Japanin kotimarkkinoilla 1990-luvun alussa, ja ratkaisuksi keksittiin vuonna 1989 ensiesitelty Land Rover Discovery. Vuonna 1993 japanilaisliikkeisiin ilmestyi tutun H-logon ja Crossroad-nimen saanut maasturi. Tällä nimellä autoa myytiin vuoteen 1998 asti, sitten ideasta luovuttiin.

Crossroadin korvasi hieman vähemmän maastokeskeinen kevyt katumaasturi Honda CR-V. Crossroad-nimi kyllä palasi valikoimaan vuosina 2007–2010 valmistettuun varsin yetimäiseen katumaasturiin.

Vähän erilaiset vahvuudet

Mutta palataan alkuperäiseen Crossroad-malliin: eihän resepti kovin hyvä ollut. Discovery oli toki erinomainen auto, mutta sen vahvuudet painottuivat enemmän landrovermaiseen maastokykyyn kuin hondamaiseen luotettavuuteen. Ainakin yksi takaisinkutsu tehtiin kesken ajon aukeavan kuljettajan oven vuoksi. Sattuuhan sitä.

Eikä 3,9-litraisen V8:n 182 hevosvoiman huipputeho varmasti huvittanut japanilaisia, jotka samaan aikaan ottivat 160 hevosvoimaa vaivaisesta 1,6-litran iskutilavuudesta.

Yhtä kaikki, jos pihalleen haluaa V8-moottorisen Hondan, eivätkä rahkeet aivan riitä entiseen Indycar-kilpuriin, tarjoaa Crossroad parhaan ja ainoan ratkaisun. Vaan miten on, sopiiko sellaisen omistajana liittyä brittiautokerhoihin?

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Honda, lähde: Wikipedia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat