12.6.2024

Nimi muutettu: Lada Iskra on periaatteessa rosvottu Dacia Logan – kyseessä ensimmäinen uusi Lada vuosiin

Kuva Lada, Dacia

Renault-konserni ei oikein voi mitään sille tosiasialle, että AvtoVAZ:ille jäi sen Venäjältä lähdön jälkeen paljon tietotaitoa.

Länsimaisten autonvalmistajien Venäjältä lähtö Ukrainan sodan myötä pian kaksi ja puoli vuotta sitten ei ole enää millään muotoa uutinen. Aina vain saamme kuitenkin kuulla uutisia kepulinkonsteista, joilla venäläiset kiertävät pakotteita ja pystyvät myymään sekä valmistamaan uusia autoja omalla maaperällään, mikä kaikkein käsittämättömintä, myös länsitekniikalla.

Avainasemassa Venäjän automarkkinoiden pienimuotoisessa uudelleenkukoistamisessa on tietenkin Kiinan kansantasavalta. Sen Euroopassakin yhä laajemmin edustavat autonvalmistajat ottivat nopeasti tyhjiön haltuunsa länsimerkkien lähdettyä, osa niistä valmistaa autoja Venäjällä ja toiset niistä mahdollistavat "venäläisen" autonvalmistuksen, kuten Moskvichin uuden tulemisen.

Moskvich 3, o. s. kiinalainen JAC Motors Sehol X4.

Kiinalainen Dongfeng auttoi myös venäläisiä pystyttämään Citroën C5 Aircrossin tuotantolinjan lähelle Ukrainan rajaa, tietenkin ilman ranskalaismerkin minkäänlaista suostumusta.

Tämänkertaisessa esimerkissä kiinalaisten rooli ei ole fundamentaalinen, mutta Nimi muutettuun se sopii vallan mainiosti, sillä Lada Iskra ei ole sitä miltä sen haluttaisiin näyttävän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Dacia Logan kahlittuna Ladaksi

Ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan, Lada oli kimpassa Renault-konsernin kanssa, joka ehti hallita Ladojen valmistajaa AvtoVAZ:ia monien vuosien ajan. Näin Ladojen pohjalta löytyi laajasti etenkin Dacioiden kanssa jaettua tekniikkaa sekä jopa yhteinen malli, vanha-vanha Dacia Logan MCV, joka taipui sopivasti Lada Largukseksi.

Ukrainan sodan myötä Renault oli kuitenkin pakotettu lähtemään Venäjältä, ja se myi venäläisvalmistajan pois yhden ruplan muodollisella summalla. Mitä Ladalle jäi, oli teoreettinen mahdollisuus hyödyntää Renaultin tekniikkaa ilman Renaultin suostumusta, niin kuin juuri nyt on tehty.

Vasta viime viikolla ensiesitelty Lada Iskra perustuu Renault-Nissanin CMF-B -alustalle, ja kuten kuva kovasti kertoo, lähin sukulaismalli länsikonsernin tuotteistossa on kolmannen polven Dacia Logan, joka on käytännössä sedan-mallinen Sandero, mutta jota ei tuoda Suomeen. Tähän Lada on sitten iskenyt päälle omaa "X" -muotokieltään. Sedania on määrä seurata farmariversio sekä jonkinlainen korotettu farmariversio.

Ladan viestinnässä luonnollisesti sivuutetaan kaikki länsiperäisyys, ja sen sijaan kerrotaan Iskran kulkevan "modernilla globaalilla pohjarakenteella, joka on teknologisesti itsenäinen". Tämä "teknologisesti itsenäinen" auto luotiin AvtoVAZ-pomo Maksim Sokolovin mukaan "ennätysajassa globaalin autoteollisuuden standardeihin nähden."

Vähän vähemmän moderneja ovat auton voimanlähteet, joita Iskra ei jaa kaikin puolin epävirallisen sisarensa, Dacia Loganin kanssa. Perus-Iskra on nimittäin saamassa keulalleen Grantasta tutun 1,6-litraisen, kotikutoisen VAZ-21126 -tyypin rivinelosen, joka kehittää 90 hevosvoiman tehon. Huippumallissa heppoja on jo 106 ja lisäksi automaattivaihteisto saatavilla, mutta sietääkin olla, sillä tämä VAZ-21129 on peräisin Ladan henkilöautomalliston huipulta, nimittäin Vestasta.

Ensimmäinen uusi Lada vuosiin

Renault ei oikein ehtinyt saada Ladaa siivilleen ennen kaoottista Venäjältä lähtöään, mutta yritys oli kova ja samoin tarve.

Ennen Iskraa Lada-malliston uusin tai vähiten vanha malli on ollut mainittu Vesta, jota on tuotettu vuodesta 2015 lähtien. Pienempi, aiempaan Kalinaan perustuva Granta on sen sijaan ollut tuotannossa jo vuodesta 2011 lähtien. Sittenhän mallistoon kuuluu toki myös kaksi Nivaa, vuodesta 1998 valmistettu Niva Travel sekä aito ja alkuperäinen Niva Legend, since 1977.

Kokonsa puolesta Iskralle on löydetty melko kapea rako Grantan ja Vestan välistä. Niistä asemista auto tähtää Venäjän markkinoille vuodesta 2025 alkaen legendaariselta Toljatin tehtaalta käsin.

Lähteet: Carscoops, Lada

Luetuimmat