28.2.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda AZ-Offroad oli Suzuki Jimnyn 660-kuutioinen kei-sisar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pikkumaasturi-ikoni ei kääpiöautoluokassakaan menetä keskeisintä kulmakiveään, nelivetoisuutta. Kuluvan vuodenajan suomilla keliolosuhteilla tulee usein kaivanneeksi nelivetoa, mikäli sellaista ei omasta ajoneuvosta löydy. Tässä nimenomaisessa juttusarjassakin on viime viikkoina käsitelty pystyviä nelivetoautoja, kuten Mitsubishi Pajeron korealaista vastinetta Hyundai Galloperia, Chevrolet Nivaa sekä myös tämänkertaista aihetta, Suzuki Jimnyä, erikoislaatuisen logonvaihtoyrityksen kautta.Tällä kertaa nelivetoautojen maailmassa mennään aina kääpiöautoluokkiin asti, hyvin mielenkiintoisen esimerkin kautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutozam nostaa maavaraaMazda kehitti 80- ja 90-luvuilla konsulttien suosituksesta erilaisia alabrändejä eri tarkoituksiin. Järjestely, joka verrattain nopeasti osoittautui toimimattomaksi, poiki myös Autozamin, joka vastasi yhteistyössä Suzukin kanssa harvoista piskuisista mutta sitäkin luonnerikkaimmista autohankkeista. Yksi niistä oli lokinsiipiovilla varustettu keskimoottorinen kei-auto Autozam AZ-1 eli Suzuki Cara, jota juttusarjassa käsiteltiin jo vuosia sitten.Nelivetoautojen maailmaan Autozam liittyi vuonna 1998, hypätessään Suzukin kelkkaan sen viimeistellessä kolmannen polven Jimnyä ensiesittelyä varten. Autozamin eli Mazdan oma versio Jimnystä oli tarkoitettu ainoastaan Japanin kotimarkkinoille, ja sielläkin pelkästään kei-kääpiöautoluokkaan. Kei-luokassa vallitsevat tiukat kokosäädökset, jotka vero- ja muita helpotuksia vastaan rajoittavat sekä ulkomittoja että moottorin iskutilavuutta. Niiden puitteissa voi kuitenkin halutessaan tehdä kaikenlaista, kuten eräänlaiset ääriesimerkit Autozam AZ-1 ja AZ-Offroad hyvin osoittavat.Harvinaisen kiukkuinen 660-kuutioinenAutozam- eli Mazda AZ-Offroadista tehtiin Jimnyn kei-versio sekä pienentämällä puskureita että poistamalla leveät lokasuojat, ja lisäksi asentamalla autoon pienemmät pyörät. Muilta osin ainoastaan Mazdan logot sekä japanilaistyyppinen lisäsivupeili erottivat auton Jimnystä, josta siitäkin oli saatavilla kei-versio. Suzuki Jimnyhän on edelleen nykypolvessaankin suunniteltu siten, että sitä voidaan Japanissa myydä kääpiöautoluokkaan sopivana, ja niin myös tehdään.Mazda AZ-Offroadiin asennettiin Jimnyn 1,3-litraisen ahtamattoman nelisylinterisen sijaan luokan standardeihin sopiva, tarkalleen 658-kuutioinen kolmisylinterinen turbomoottori. Tämä voimanlähde oli tasan puolet meikäläisistäkin Jimnyistä tuttua 1,3-litraista pienempi, mutta tarjosi saman verran tehoa, nimittäin 47 kilowattia eli 65 hevosvoimaa. Moottori kiersi huimat 7 500 kierrosta minuutissa eli kyseessä oli melkoisen äkäinen pikkumoottori.Vienti-Jimnyistä Mazdan version erotti myös sen nelivaihteinen automaattivaihteisto. Ja eihän tämänkaltainen auto olisi mitään ilman standardinomaista nelivetoa.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: valmistajat, News24 Kuvat: Mazda Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?