26.1.2022

Nimi muutettu: Nissanilla oli Renault Twizylle omat ideansa

Nissan New Mobility Concept

Samalla tavalla kuin tuotantoon päässyt ranskalaisversio Euroopassa, myös Nissan New Mobility Concept heijasteli kotimaansa Japanin yhteiskunnallisia muutoksia ja uusia tarpeita 2010-luvulla.

Renault Twizy esiteltiin Euroopassa pitkähkön konseptivaiheen jälkeen tuotantomallisena vuonna 2012. Twizy oli melko lailla kaikesta totutusta poikkeava ilmestys. Ei sitä voi aivan autoksikaan kutsua, mutta on se myös ihan erilainen kuin kaksipyöräiset. Kokonaisuus sopi ahtaiden kaupunkien kujille sekä kiristyviin hiukkaspäästörajoihin erinomaisesti, kuljettaen kuitenkin kaksi henkilöä sateelta suojassa. Twizy kruunattiinkin vuoden 2012 myydyimmäksi sähköautoksi – näin asiat olivat siis kymmenen vuotta sitten. Nykyään Renault Twizyä valmistetaan Renault Samsung Motorsin tehtaalla Etelä-Koreassa. Alkuaikanaan mallia jopa kokeiltiin brändätä Renault Samsungiksi.

Renault ja sen allianssikumppani Nissan kuuluvat ehdottomasti tienraivaajiin edullisemman pään sähköautojen valmistajina. Leaf, e-NV200, Zoe, Kangoo Z.E. ja Twizy sekä kokeilun asteelle jäänyt New Mobility Concept ovat tästä oivia esimerkkejä.

Nissan NMC on Twizyn täysklooni. Ainoastaan sähkö-Nissanien sinertävät logot ja Zero Emission -tekstit erottavat kaksoset toisistaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nissan New Mobility Concept uusiin liikkumisen tarpeisiin

Vaikka Nissanin versiosta ei mitään myyntihittiä tehtykään, tarjosi se uudenaikaisia ideoita niin liikkumisen palveluihin, kuin tielläliikkujien profiloitumiseen. Ainoat New Mobility Conceptin (NMC) käyttäjät olivat yhteiskäyttöautotoimijoita, näinkin lähinnä kokeilumielessä ja hyvin pienellä valmistusmäärällä.

Renault ei varsinaisesti suunnannut Twizyä millekään tietylle ihmisryhmälle, mutta Nissanilla sen sijaan oli selvät kohderyhmät NMC:lle: ikäihmiset ja yksinasuvat. Nissanin kotimaassa Japanissa seniorikansalaisten osuus väestöstä on maailman suurin, ja myös yhden ihmisen talouksia on valtavasti. Japanin 125 miljoonasta asukkaasta reilut 25 miljoonaa kuuluu 70 vuotta täyttäneisiin ja luku kasvaa koko ajan.

Nissan NMC lukeutui Japanin tieliikennelaissa kuuluisaan keicar-luokkaan eli miniautoksi. Renault Twizyn vaihtoehdoista se edustikin järeämpää 80:tä; luku kertoo huippunopeuden. Ajatuksena oli tehdä NMC:stä helppokäyttöinen liikkumisratkaisu taajamaolosuhteissa ikäihmisille ja toisaalta harvemmin autoa tarvitseville yksinasuville yhteiskäyttöratkaisuna. Paikallisesti päästöttömänä pieni sähkökulkuneuvo olisi myös osaltaan parantanut kaupunkialueiden ilmanlaatua. Autosta olisi Nissanin mukaan ollut hyötyä turisteillekin.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Renault/Nissan Kuvat: Nissan

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat