27.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Cavalier – Toyotaksi Japanin markkinoille brändätty Chevrolet oli japanilaisista vitsi Teksti Benjamin Helander Kuva Toyota, Chevrolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voi olla, että Toyotakin piti Chevyä Japanin markkinoilla vitsinä, vaikka se olikin nähnyt vaivaa säätääkseen amerikkalaisen auton penkit japanilaisten siroille vartaloille sopiviksi. Yhdysvaltain entinen ja nyttemmin myös tuleva presidentti Donald Trump avasi ensimmäisen presidentinvaalikampanjansa kesäkuussa 2015. Hän piti tuolloin kampanjan avauspuheen, jossa hän luonnehti Yhdysvaltain autoteollisuuden tilaa. - Milloin päihitimme Japanin yhtään missään? He lähettävät miljoonittain autojaan tänne, ja mitä me teemme? Milloin olette viimeksi nähneet Chevroletin Tokiossa? Sellaisia ei ole, ystävät. He päihittävät meidät jatkuvasti, Trump puhui kannattajilleen lähes kymmenen vuotta sitten. Kysymys on ilman muuta relevantti, ja sitä on itse asiassa mietitty jo pidemmän aikaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyotan armopala Chevroletille?Ei ole ehkä tämän juttusarjan idea syventyä ilmiön juurisyihin, mutta kaikille lukijoille on varmasti selvää, että amerikkalainen autoteollisuus on 1960-luvun jälkeen keskimäärin taantunut, ja japanilainen autoteollisuus samaan aikaan puolestaan keskimäärin kasvanut. Erityisen konkreettisesti tämä on näkynyt nimenomaan USA:ssa, jossa japanilaiset autot alkoivat nopeasti nauttia suurta suosiota paikallisen autoteollisuuden kustannuksella, samalla, kun Japanin omien automarkkinoiden kotimaisuusaste on koko ajan pysynyt hyvin korkealla. Vuoden 1955 Toyopet (Toyota) Crown oli ihka ensimmäinen USA:n markkinoille viety japanilaisauto. Sen pienimuotoisen myyntifiaskon perusteella kukaan ei varmasti osannut odottaa, että Toyota nousisi lopulta USA:n myydyimmäksi autonvalmistajaksi. Tämä tietynlainen epäsuhta aiheutti menneinä vuosikymmeninä jopa suoranaista katkeruutta amerikkalaisten syvissä riveissä, vielä kun otetaan huomioon, että näiden kahden valtion toisen maailmansodan aikaisten vihollisuuksien kääntymisestä liittolaisuudeksi, strategiseksi kumppanuudeksi ja ystävyydeksi oli kulunut vasta verrattain vähän aikaa. Liikkuikin huhuja siitä, että japanilaisvalmistajat olisivat olleet USA:ssa liikkeellä kepulinkonstein, vaikka ihan objektiivisesti todettuna kyse oli vapaista markkinoista, joilla amerikkalaisostajat saivat valita autonsa lukuisista vaihtoehdoista. Ja näiden olosuhteiden vallitessa amerikkalaisostaja päätyi yhä useammin japanilaisiin autoihin, koska ne olivat monessa suhteessa heille yksinkertaisesti parempia kuin amerikkalaisautot. Pian japanilaisvalmistajat ja myöhemmin korealaisvalmistajat alkoivat myös valmistaa ja jopa suunnitella amerikkalaisille autoja Amerikassa. Huhujen ja väitteiden taltuttamiseksi Toyota ja General Motors päätyivät lopulta solmimaan herrasmiessopimuksen, jonka puitteissa amerikkalainen autoteollisuus saisi uuden mahdollisuuden kokeilla siipiään vastineeksi Japanin markkinoilla. Näin syntyi automalli nimeltä Toyota Cavalier. Keskinkertainen suoritus siroja japanilaisia vartenVuonna 1996 alkaneeseen hurjaan Japanin valloitukseensa General Motors valitsi Chevroletin ja sen amerikkalaisten keskuudessa ihan hyvällä tahdilla myyneen sedan/coupé -mallin Cavalierin, jonka kolmatta sukupolvea oli valmistettu vuodesta 1995, ja joka kesti lopulta vuoteen 2005, jolloin seuraajamalli Chevrolet Cobalt näki päivänvalon. Chevy Cavalier sai siis Japanissa Toyotan merkin keulalleen, ja sitä sai myydä Toyotan myyntiketjuissa, yli tuhannessa liikkessä Japanin markkinoilla. Tämä oli valtava kädenojennus ja etuoikeus mille tahansa ulkomaiselle autolle Nousevan auringon maassa. Tämän lisäksi Toyota Cavalier myytiin totta kai japanilaisittain oikeanpuoleisella ohjauksella varustettuna. Pakettiin kuului ilman muuta niin ikään se, että Toyota hoiti Cavalierin markkinoinnin kotimaassaan. Toyotan vuoden 1996 lehdistötiedote Cavalierista löytyy edelleen Internetin ihmeellisistä syövereistä. Toyota kertoo tiedotteessa täysin avoimesti jo otsikkoa myöten auton olevan amerikkalaisvalmisteinen. Lisäksi siinä muun muassa kehutaan, että "auton kulutuslukemat ovat lupaavia suhteellisen isoon moottorikokoon nähden." Cavalieria myytiin 2,4-litraisella bensiinirivinelosella. Tiedotteessaan Toyota lupaa myös, että "polkimet ja istuimet on huolellisesti säädetty niin, että ne sopivat japanilaisten keskimäärin pienempään fyysiseen olemukseen." Kaikista ponnisteluista ja Toyotan uhkaavasti piilokuittailun rajaa lähestyneestä lehdistötiedotteesta huolimatta todennäköisyydet tai todellisuus eivät ikinä olleet Toyota Cavalierin menestyksen puolella. Cavalieria oli tavoite saada myytyä japanilaisille 20 000 kappaleen vuositahtiin, mutta lopulta neljän vuoden aikajänteellä edes 40 000 auton rajaa ei saatu rikki. Vertailun vuoksi pelkästään Toyota Cavalierin ensiesittelyvuonna 1996 USA:ssa myytiin reilusti yli 250 000 Chevrolet Cavalieria. Vuosien varrella iso määrä Toyota Cavaliereja on varmasti päätynyt romuttamolle, mutta jo ennen romutusikää ilmeisen huomattava määrä näitä piilo-Letukoita päätyi myös kolmansien osapuolien kautta vientiin Japanista pois. Erityisen looginen loppusijoituspaikka Cavalierille oli Australia, jossa paitsi Toyotan ja GM:n tuotteita rakastetaan, on myös Japanin tapaan vasemmanpuoleinen liikenne. Ehkä Toyotan ja GM:n olisi alun perinkin pitänyt alkaa viemään Toyota Cavalieria myös Australian markkinoille? Joka tapauksessa Toyota Cavalierin tapaus osoitti omalta osaltaan sen, ettei japanilaisten ja amerikkalaisten autonvalmistajien epätasaiselta näyttävä kilpailuasetelma ole logo- tai nimiasia, vaan ennen muuta tuoteasia. Chevroletia ei nähty Tokiossa edes Toyotan logoilla varustettuna. Amerikkalaisilla ja japanilaisilla autonostajilla on kasapäin eroavaisuuksia, mutta heillä on myös yhtäläisyytensä. Molemmissa maissa autoihin ja autoiluun suhtaudutaan intohimoisesti, ja siksi molemmat niistä ovatkin urheiluautojen luvattuja maita. Jos onnistuu bongaamaan Chevroletin Tokiossa, kyseessä on hyvin todennäköisesti Chevrolet Corvette. Japanissa Corvettelle on ollut niin paljon kysyntää, että Chevrolet on tehnyt useita Corvetten erikoismallisarjoja vain sikäläisiä markkinoita varten. Lähteet: Motor1 USA, Toyota, Chevrolet, Time Magazine Lue lisää Kaikki artikkelit 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara – kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 7.8.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: muistathan vielä Toyota Starletin? – se on tehnyt paluun Afrikassa peräti kahtena uudelleenbrändättynä Suzukina 26.6.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota bZ3X – Toyotan bZ-malliston tuorein kiinalainen jäsen on omaa sukua GAC Aion V 31.1.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Toyota Jimny? – Suzuki kieltäytyi taannoin lainaamasta pikkumaasturiaan Toyotalle, minkä seurauksena syntyi hiljainen sopimus 8.3.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: mitä tapahtuu, kun kolme Suomen myydyintä automallia kloonataan? 23.3.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Japanissa Toyota Camryn saa myös Daihatsuna hieman paremmalla jälleenmyyntiarvolla 16.2.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Toyota kopioi itse suunnittelemansa Pontiacin harvinaisen tarkasti 3.11.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Perheautoyhteistyötä: Subaru Trezia auttoi tekemään Toyota Verso-S:stä Japanissa nelivetoisen 28.7.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: meillä myytävä Toyota Land Cruiser on tehty sekoittamalla työkalua ja luksusmaasturia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?