7.5.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Volkswagen K70 – ensimmäinen modernin ajan volkkari kantoi tuttua logoa vieraissa kuorissa K70 piti olla NSU, mutta yrityskauppa teki siitä ensimmäisen vesijäähdytetyn ja etuvetoisen Volkswagenin. Muotoilija Claus Luthe siirtyi myöhemmin BMW:lle, jossa hän vastasi mm. E30-sukupolven 3-sarjasta ja E32-sukupolven 7-sarjasta. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen K70 sai kunnian olla yhtiön ensimmäinen vesijäähdytetty ja etuvetoinen henkilöauto, mutta oikeasti se oli vain taktinen aikalisä. Takamoottorisen Volkswagen Type 1:n, Kuplan, merkitystä automaailmalle ei voi vähätellä. Hurjan menestyksen keskellä voi sokaistua ympäristön muutoksesta, ja juuri näin Volkswagenille meinasi käydä.Iso-Britannian miehitysvyöhykkeelle toisen maailman jälkeisessä Saksassa jääneelle autotehtaalle etsittiin kiivaasti johtajaa. Vuonna 1948 brittiupseerit pestasivat tehtaan johtajaksi Heinrich Nordhoffin, ja pieni ihme syntyi. Sodan rampauttama tehdas heräsi kukoistukseen: tuotantomäärät nousivat, valmistuskustannukset laskivat, laatu koheni ja ominaisuudet paranivat. Työntekijöiden työoloistakin pidettiin huolta. Kupla oli ehkä Ferdinand Porschen suunnittelema, mutta sen menestyksen takana oli juuri Nordhoff.Viimeinen ja ensimmäinen: Volkswagen Sedán Última Edición '03 ja Porsche Type 60 '38.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeuraajaa vaillaNordhoff kuitenkaan ei yrityksistä huolimatta onnistunut luomaan rakastetulle Volkswagenille seuraajaa, ja 1960-luvun edetessä kilpailijat Euroopasta, Amerikasta ja jopa Japanista alkoivat tehdä Kuplan aseman vaikeaksi, vaikka myynti jatkuikin vielä menestyksekkäänä vuosikymmenen loppuun saakka.Vuonna 1964 Heinrich Nordhoffin johtama Volkswagen osti Mercedes-Benzin taustayhtiö Daimlerilta Auto Unionin. Vanha loistoautokonserni oli taantunut lähinnä kaksitahtisen DKW:n tuottajaksi, mutta Nordhoff uskoi sen tehdaskapasiteetin soveltuvan Kuplankin tuotantoon.Audin aineksetDKW F102Auto Union -kaupan mukana tuli tosin Mercedes-Benzin kehittämä nelitahtimoottori ja siihen vahvasti uskova pääinsinööri Ludwig Kraus, yhdistelmä joka johti Audin syntyyn ja menestykseen. Jo vuonna 1965 DKW F102 uudistettiin: keulalle vaihdettiin nelitahtimoottori ja samalla auto sai uuden nimen: Audi. Mutta siitä tarinasta voit lukea lisää Moottorin aiemmasta jutusta.Aika Nordhoffin jälkeenNordhoff menehtyi vuoden 1968 keväällä, vain muutama kuukausi ennen eläkeikäänsä. Hänen seuraajakseen valittiin Kurt Lotz, joka ensi töikseen osti talousvaikeuksiin joutuneen autovalmistaja NSU:n, epäilemättä merkin etuveto- ja polttomoottoritekniikan hyödyntämiseksi.NSU Ro80NSU:n huippuhetki, vuonna 1967 esitelty edistyksellinen Ro80, oli myös yhtiön kohtalo: ainakin vuosikymmenen aikaansa edellä ollut neliovinen sedan kärsi kiertomäntämoottorin luotettavuusongelmista, mikä rampautti yhitön talouden. NSU:n osaaminen etuvetotekniikassa ja aerodynamiikassa oli kuitenkin kovaa valuuttaa Volkswagenille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVielä hetken NSU: K70Vielä maaliskuussa 1969 Geneven autonäyttelyn lähestyessä NSU oli itsenäinen. Yhtiön oli määrä esitellä uusi neliovinen nelisylinterisellä rivimoottorilla ja etuvetolla varusteltu sedan NSU K70 vuonna 1967 esitellyn Ro80-mallin rinnalle.NSU:n nimeämispolitiikassa numerot 70 tarkoittavat moottoritehoa hevosvoimina (virallisesti alkuun 75 hv), K taas viittaa saksan mäntää tarkoittavaan sanaan Kolben – aivan kuten Ro80:n nimi viittaa 80-hevosvoimaiseen kiertomäntämoottoriin.Kun Geneven autonäyttelyn ovet maaliskuussa aukesivat 1969, ei NSU:n osastolla nähtykään K70-mallia. Maailmalla kiersi huhu: Volkswagen on ostamassa NSU:n.Vain puolitoista kuukautta myöhemmin, vuoden 1969 huhtikuussa, Volkswagen virallisesti osti NSU:n ja liitti sen osaksi Auto Unionia: Syntyi NSU Auto Union. Auto Unionin nelitahtimoottori ja NSU:n vahva osaaminen aerodynamiikassa ja muissa modernin auton ominaisuuksissa lopulta loi vahvan pohjan, jonka päälle Audin menestystarinaa alettiin rakentaa. Vasta vuonna 1985 tytäryhtiö nimettiin uudelleen, ja Audi AG syntyi.Uhasta vaihtoehdoksiAudi 100 – valokuva edustaa valmistajan 1960-luvun käsitystä autojen virallisista lehdistökuvista.NSU K70 -mallin pelättiin asettuvan liian lähelle vuonna 1968 esiteltyä Audi 100 -mallia, olivathan molemmat etuvetoisia nelosmoottorilla varustettuja perheautoja. Ratkaisu oli kuitenkin suorastaan nerokas: vuonna 1970 Volkswagen esitteli historiansa ensimmäisen etuvetoisen vesijäähdytteisellä moottorilla varustetun henkilöautonsa: Volkswagen K70. NSU:n automalli siis sai vain uuden logon!Vaikka K70 tuli kauppaan Volkswagenina, jatkoi kiertomäntämoottorinen Ro80-malli NSU-tunnuksin tuotannon päättymiseen saakka vuonna 1977. Siihen päättyi NSU-merkin tarina.Volkswagen K70 saattoi olla yhtiön uuden aikakauden ensimmäinen edustaja, mutta jättimenetystä siitä ei tullut. Sen moottoritehoa pidettiin lähinnä keskinkertaisena, eikä huono polttoainetalous auttanut öljykriisin iskettyä vuonna 1973.Volkswagen K70:n linjoista vastasi Claus Luthe, joka sittemmin siirtyi BMW:lle. Hänen alaisuudessaan syntyivät 3-sarjan E30- ja E36-sukupolvet, 5-sarjan E28- ja E34-sukupolvet, kuin E32-korin 7-sarja ja ensimmäinen 8-sarjakin.NSU:n suunnittelema K70:n farmariversio jäi myös ottamatta tuotantoon, sillä se olisi kilpaillut liian suoraan Volkswagenin omaa suunnittelua olevien Type 4 -mallin farmariversioiden kanssa. Vuosien myötä NSU-taustaisen auton osia korvattiin Volkswagen-taustaisilla komponenteilla, ja alkuperäisen 1,6-litraisen moottorin 75 ja 90-hevosvoimaiset versiot korvattiin 1973 1,8-litraisella satahevosvoimaisella versiolla.Tuotanto päättyi vuonna 1975 ja valmistusmääräksi tuli reilut 200 000 kappaletta – varsin hyvin, sillä huomattavasti näkyvämmin historiaan jäänyt Ro80 myi vuosina 1967–1977 vain reilut 37 000 kappaletta.Strateginen aikalisäEhkä K70 jäi unohdetuksi, sillä kyse oli lopulta vain lyhyen lisäajan ostamisesta Volkswagenille. Jo vuonna 1973 historian lehti kääntyi voimakkaasti, kun Volkswagen esitteli ensimmäisen Passatin. Passat perustui vielä vuotta aiemmin esiteltyyn Audi 80 -malliin, mutta Volkswagen-imperiumin sisällä suunniteltuna se laskettaneen ehdottomasti konsernin ”omaksi” autoksi. Mallisto modernisoitui muutenkin vauhdilla, kun vuonna 1974 esiteltiin kaunis coupé Scirocco ja Golf. Nimi muutettu Moottorin uusi viikottainen juttusarja tarkastelee automaailman logonvaihtoja – tarinoita siitä, kun auto ei olekaan aivan sitä, mitä nimi lupaa. Lue sarjan aiemmat julkaisut täältä. Nimi muutettu: Aston Martin Cygnet – kenen mielestä tämä oli hyvä idea? Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut Nimi muutettu: Honda Crossroad on valmistajansa ainoa V8 Nimi muutettu: japanilainen Volkswagen Taro Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja valmistajat, WikipediaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster