22.12.2021

Nissan juhlistaa 70-vuotiasta Patrolia luksuspainoitteisella juhlaerällä

Nissan Patrol 70th Anniversary Edition

Mahtailevaa tyyliä korostavasta spesiaalista saadaan nauttia vain muutamissa Lähi-idän maissa.

Nyt kun puhumme Patrolista, sen juhlamallista ja juhlavuodesta länsieurooppalaisina, voimme alkuun todeta olevamme maailman ainoa asuttu maanosa, jossa tätä erästä maastoautojen vahvinta kulmakiveä ei enää lainkaan myydä. Patrol 70th Anniversary Edition on sitä vastoin vielä paljon harvempien herkkua, sillä markkina-alue rajoittuu muutamiin mustan kullan maihin. Niissä tämä järkälemäinen maasturi nauttii jotakuinkin samanlaisesta suosiosta kuin sitä noin 1 300 kiloa kevyempi ja 80 senttiä lyhyempi Qashqai täällä.

Nissan Patrol 70th Anniversary Edition

Patrol 70th Anniversary Edition sai Dubaissa parhaillaan käynnissä olevan Expo 2020 Dubai -maailmannäyttelyn yhteydessä ensi-iltansa. Samaan aikaan Nissan ensiesitteli maassa uuden Pathfinderin. Kuten kuvista näkyy, erikoiserä perustuu tuotannossa olevaan, viimeisimmät päivitykset saaneeseen Y62 -mallin Patroliin. Asia voisi olla toisinkin siinä mielessä, että tämän vuonna 2010 markkinoille tulleen luksuspainoitteisen mallin rinnalla myydään muutamilla markkinoilla, mukaan lukien Dubaissa, edelleen myös 1997 päivänvalon nähnyttä Y61 -sukupolvea nimellä Patrol Safari.

Patrolin arkkivihollinen maastoautogenressä on tismalleen samanikäinen Toyota Land Cruiser, joka siis sekin juhlii tänä vuonna seitsemänkymppisiään. Myös Toyota esitteli merkkipäivien kunniaksi oman juhlamallinsa, jonka Moottori esitteli vähän aikaa sitten. Toteutustavat eroavat toisistaan näiden kahden valmistajan välillä melkoisesti, sillä Toyotahan loi 70th Anniversarynsa työkalumaisesta J70-mallista suoraan perinteistään ammentaen, kun taas Nissan pyrkii omallaan silkkaan luksukseen.

Nissan Patrol 70th Anniversary Edition

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kynttilä ei vakan alla

Toisin kuin Land Cruiserin kohdalla, jonka erikoismalleja myydään vain 600 kappaletta ja vieläpä vähän niin kuin sivuosaa näyttelevällä pohjalla, Patrol 70th Anniversary Editionin saavat kaikki juuri nyt omansa tilaavat asiakkaat Persianlahden arabimaiden yhteistyöneuvoston maissa.

Nissan Patrol 70th Anniversary Edition

Juhlamalliin kuuluu uusi, näyttävämpi etusäleikkö, Nismon piirtämät urheilulliset puskurit, 20-tuumaiset erikoisvanteet sekä kirjaillut 70th Anniversary -laatat etusiivissä, jotka tekevät mallista vuosikymmenten päästä keräilyvaltteja. Kaikista hulppein ja tasokkaimmin versio on kuvissakin esiintyvä Le Platinum City. Se maksaa Arabiemiirikunnissa 334 500 dirhamia eli noin 81 000 euroa 5 prosentin alvilla ja nollan prosentin autoverolla.

Nissan Patrol 70th Anniversary Edition

Juhlamalliin on sisällytetty myös runsaasti uutta teknologiaa. Esimerkiksi 12,3-tuumainen keskinäyttö laajoilla liitettävyystoiminnoilla on uusi. 8-paikkaisen auton keskirivin matkustajat nauttivat reilun kymmenen tuuman näyttöruuduista. Ajettavuus- ja turvallisuusteknologian puolella luotetaan Nissan Intelligent Mobility -kattaukseen.

Moottoreihin ei juhlahuumassa ole koskettu. Keulalla jatkavat bensarosvo 4-litrainen V6 -mylly 275 hepan tehoisena ja vielä bensarosvompi 5,6-litrainen V8 á 400 hevosvoimaa.

Nissan Patrol 70th Anniversary

Patrol 70th Anniversaryn voidaan katsoa samalla olevan ikään kuin Y62 -sukupolven final edition, sillä uusi, seitsemäs sukupolvi odottaa jo nurkan takana johdattaakseen Patrolin sen 8. vuosikymmenelle.

Kaikki alkoi Jeepistä

Nissan Patrolin tarina alkoi vuonna 1951. Ensimmäistä polvea eli 4W-sarjaa voisi kutsua Japanin Jeepiksi, sillä mallia myytiin vain Nousevan auringon maassa, ja se perustui teknisesti amerikkalaiseen, toisen maailmansodan aikaiseen Willys Jeepiin. Myös Land Cruiserin varhaiset juuret johtavat Jeepiin. Jo alkuvaiheesta lähtien nämä kaksi vankan maineen omaavaa maasturimallia ovat kilpailleet paremmuudesta milloin missäkin asiassa, ja tietenkin asiakkaiden luottamuksesta.

1960- ja -70-luvuilla Nissan (myös Datsun) Patrol jalkautui Japanin ulkopuolisille markkinoille, ja alkoi muuntautua sota-Jeepistä sivistyneempään wagon-muotoon. Ensimmäinen ulkomaankohde oli Australia. Pikku hiljaa Patroleita alettiin laivata myös Pohjois-Amerikkaan, Afrikkaan ja Eurooppaan, ja ovathan nämä wagon-malliset Patrolit löytäneet tiensä myös Suomeen. Tätä maailmanautoa on kuuden sukupolven aikana ehditty valmistaa kolmella eri mantereella ja myydä kaikilla niistä.

Nissan Patrol lajitelma
Saammeko esitellä vasemmalta oikealle: standardimallin Y62, Patrol Nismo, 70th Anniversary, Patrol Safari sekä mitä autenttisin 4W-sarjalainen vuodelta 1951.

Lähteet: Nissan, Drive Arabia Kuvat: Nissan Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat