Ajoneuvot | Uutinen | 25.12.2019

Uutta ilmettä partiossa: Nissan Patrol saa uuden ilmeen ennen vallanvaihtoa

Legendaarinen raskaan sarjan maasturi Nissan Patrol täyttää pian 70 vuotta ja nykyinenkin malli näki päivänvalon jo vuonna 2010. Vielä ennen seuraajaa on kuitenkin aika lisätä luksusta ja pohtia paluuta Eurooppaan.

Jaa artikkeli

Parhaillaan tuotannossa oleva Nissan Patrol (Y62) on käytännössä hyvin erilainen auto kuin monien suomalaistenkin hyvin muistamat 1980-luvun mallit. 2,6 tonnia painava, 5,3 metriä pitkä, kaksi metriä leveä, kaksi metriä korkea ja kromia uhkuva luksusmaasturi on hyvin kaukana työkalumaisesta, puuhun saakka menevästä maastoajoneuvosta.

Nykyinen Nissan Patrol jakaa F-Alpha-perusrakenteensa ja korinsa Infiniti QX80:lle. Lisäksi USA:ssa myytävä vuoden 2017 Nissan Armada on käytännössä päivitetty Patrol. Itse Patrolin päämarkkina-alueeksi voisi puolestaan nimetä Lähi-idän rikkaat öljyvaltiot sekä Australian. Esimerkiksi Dubaissa malli on ollut pidemmän aikaa myydyimpien henkilöautojen listalla viidennellä sijalla ja myydyimpänä maasturina. Vastaavasti Suomessa viidennellä paikalla ovat viime aikoina paistatelleet sitä omamassaltaan melko tarkalleen puolet kevyemmät kaupunkiautot Toyota Yaris ja VW Polo. Mutta millainen perheauto Patrolin tuorein painos on?

Nissan Patrol

Keula uusiksi

Ensimmäinen tunne uudistuneen Patrolin kuvaa katsoessa on yllättyneisyys ja heti perässä seuraa jonkinasteinen wau-elämys. Nissanilla on ollut oikeanlaista rohkeutta muotoilla keula uusiksi – oikeastaan täysin uusiksi. Keula on suorastaan futuristinen näky. Valmistajan nykyinen muotoilufilosofia noudattaa hallitsevaa V-Motion -keulailmettä sekä C-muotoisia huomiovaloja. Nämä elementit näkyvät selvästi esimerkiksi Qashqain, X-Trailin ja Micran keulilla. Patrolissa tämä filosofia on saatu erikoisella tavalla keskustelemaan auton muun olemuksen kanssa laittamalla siihen tarpeeksi kulmikasta asennetta. Keulasta näkee myös, että ilman kulkua sen ohi ja läpi on haluttu helpottaa monenmoisilla ilmanohjaimilla, jotka samalla profiloivat autoa yhä enemmän katumaasturiksi.

Muilta osin muutokset ovat maltillisempia. Perässä katseen vangitsevat led-takavalot, jotka ovat nyt Nissanin suomenkielisellä termillä ”bumerangimaisesti muotoillut”. Itse umpiot on muotoiltu takaluukun puolelta uudelleen ja ne on yhdistetty toisiinsa kromilistalla. Kromin määrä on muutenkin lisääntynyt, mikä tietysti lisää autoon luonnetta entisestään. Myös takapuskuri on laitettu uuteen uskoon, näyttäen nyt särmikkäämmältä.

Nissan Patrol

Autoa voi stailata omien mieltymysten ja mahdollisesti tarpeiden mukaan valitsemalla joko ’off-road’- tai ’city’-puskurit tai tilaamalla takaspoilerin. Värivaihtoehtoja on muutama, suurin osa asiakkaista valitsee taatusti edelleen joko gold beigen tai valkoisen, jotka imevät vähiten aurinkoa.

Olennainen osa tyyliä ovat tietysti vanteet, jotka ovat joko 18- tai 20-tuumaiset. Rengaskoko 275/60 tosin ei edusta tyylikirjaan sopivaa matalaprofiilisarjaa.

Bensiinin voimalla

Varsin polttomoottorivihamielisenä aikana Euroopassa myytävän tämän kokoluokan maasturin on jo käytännössä pakko nojata jonkinlaiseen sähköavustukseen täyttääkseen alati tiukentuvat päästönormit. Ehkä juuri siksi Patrolia ei täkäläisillä markkinoilla nähdäkään.

Nissan Patrol

Bensiinin voimalla siis kuljetaan. Moottorivalikoima ei ole muuttunut mihinkään, vaan perheautoa liikutetaan edelleen joko tuoreemmalla 4-litrainen V6:lla tai jo kokeneemmalla 5,6-litrainen V8:lla, molemmat ahtamattomia. Jatkeena voi olla 5- tai 7-vaihteinen perinteinen automaatti. Nämä tiedot yhdistettynä huippuversioiden 2 845 kilon omamassaan saavat miettimään kulutuslukemia. Yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 14,4 l/100 km. Onko se paljon vai vähän? Laihialaisen – tai kenen tahansa suomalaisen – mielestä lukema on varmasti kauhistus, mutta esimerkiksi Dubaissa ja Saudi-Arabiassa 50 eurosentin nurkilla pyörivät bensan hinnat tarkoittavat, ettei kulutuslukemilla ole käytännössä mitään merkitystä.

Nissan Patrol

Hieman yllättäen tehopuolella ei ole tajunnanräjäyttävää kerrottavaa. Nelilitrainen kuutoskone tuottaa 275 hevosvoimaa, joten tämän version 2,7 tonnin kuivapainolla teho-painosuhde jää melko alhaiseksi. Juuri lohtua ei tuo 394 newtonmetrin vääntö 4 000 rpm:n kierrosluvulta. Koeajamatta voi sanoa, että puhtia tähän pakettiin kaipaisi lisää. Nollasta sataan mennään 11,5:ssä sekunnissa, eli takkiin tulee liikennevaloista lähdettäessä nololla tavalla esimerkiksi saman kokoluokan Mercedes GLS:lle. Sen sijaan V8-version 400 hevosvoimaa ja 560 newtonia kuulostavat paremmalta, ja kiihtyvyys 0-100 km/h on jo 7,5 sekuntia. Silti ahdin tekisi kummallekin moottorille varmasti hyvää. Jossain vaiheessa tulemme varmasti näkemään myös tästä mallista kutitellun Patrol Nismo -version.

Nissan Patrol

Nissan Patrol Nismo vuodelta 2017.

Nissan Patrol on tietysti nelivetoinen, ja kyllä maastoajoakin on totta kai ajateltu. Moottori, jousitus ja vaihteisto voidaan optimoida eri maasto-ohjelmilla nykyaikaisen maasturin tapaan.

Suorastaan pröystäilevän kuoren alta paljastuu kahdeksanpaikkainen perheauto. Istuimia löytyy siis kolmessa rivissä niin, että edessä on kaksi paikkaa, keskellä ja takana puolestaan kolme. Istuimet näyttävät kuvien perusteella sekä edessä että takana tukevilta ja muhkeilta, mutta keskirivin keskipenkki ei ole täysikokoinen vaikka leveyttä korissa riittäisi. Korkeaan autoon on joskus hankala nousta, siksi tukevia kahvoja löytyy pilareista. Kuuma ilmasto näkyy puhallussuuttimien määrässä, takamatkustajille niitä on katossakin.

Nissan Patrol

Turvavarusteista esiin nousee yksi ja ainoa, jota voi väittää jopa tärkeimmäksi heti turvavöiden, turvatyynyjen ja ABS-jarrujen jälkeen. Tämä rear door alert nimittäin muistuttaa kuljettajaa tarkastamaan takapenkin parkkeerauksen jälkeen. Järjestelmä on oikea suojelusenkeli pikkulapsille, joita valitettavasti pääsee unohtumaan kuumiin autoihin. Tällaista mahdollisuutta toivoisi Suomeenkin tuotaviin autoihin. Turvallisuuteen panostetaan myös nykyään jo standardisoituneilla törmäysvaroittimella ja automaattisella hätäjarrutusjärjestelmällä.

Mukavuusvarusteena V8-versioissa on aktiivijousitus. Ohjaamo on perinteisen näköinen kokonaisuus. Varustelutasoja on neljä, ja kojelaudan ilme muuttuu lähes työkalumaisen askeettisesta perin ylelliseksi. Näyttöruutuja on keskellä kaksi päällekkäin, niihin saa tietoviihdejärjestelmän sekä navigaattorin näytöt yhtä aikaa näkyviin. Mittaristossa ovat perinteiset viisarit ja vaihteenvalitsin on niin ikään hyvin perinteinen keppi keskikonsolissa. Säilytystiloja on hyvin, ja jääkaappikin löytyy. Materiaalien käytössä ei ole säästelty.

Kohti uutta

Nissan Patrol

Nissanin mukaan uudistettu Patrol toimii ikään kuin linkkinä vanhan ja tulevan, kokonaan uuden mallin välillä. Tämä seuraaja tullaan kehittämään ja rakentamaan Renault-Nissan-allianssin uusimman tulokkaan, Mitsubishin, kanssa. Näin ollen Pajero ja Patrol tulevat olemaan jonkinasteisia sisarmalleja. Nähtäväksi jää, tekeekö Patrol tuolloin paluun Eurooppaan ja Suomeenkin.

Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Nissan, Benjamin Helander

Jaa artikkeli

Keskustelu