18.6.2023 Autoilu Nopeusrajoitus ennen peltipoliisia kerrotaan aiempaa selkeämmin – varoetäisyys 300 metriä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilijoille tulee jatkossa aiempaa selkeämmin kerrotuksi, mikä on vallitseva nopeusrajoitus ajettavalla tieosuudella, jolla on automaattista nopeusvalvontaa kameratolpin. Automaattisesti nopeusvalvotuille tieosuuksille asennetaan lisää vallitsevasta nopeusrajoituksesta kertovia liikennemerkkejä. Syynä on se, että näin autoilijat mieltävät aiempaa selkeämmin vallitsevan nopeusrajoituksen ja sen, että nyt ajetaan tieosuudella, jolla on luvassa automaattisen nopeusvalvonnan kameratolppia.Suomessa autoilijat ovat kritisoineet, ettei meillä kerrota kaikissa paikoin riittävän selkeästi tai riittävän tiuhaan toistuvin liikennemerkein, mikä on tieosuuden nopeusrajoitus. Ja jos kyseisellä tiellä on automaattista nopeusvalvontaa, saatetaan kameratolpalle ajaa epähuomiossa ylinopeutta.Moni autoilija on havainnut, että esimerkiksi Ruotsissa olisi Suomea tiuhemmin nopeusrajoitusmerkkejä juuri tällaisilla automaattivalvotuilla tieosuuksilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäydennysmerkkejä teiden varsille– Jatkossa tulee lisää ns. täydennysmerkkejä, jotka muistuttavat nopeusrajoituksesta. Niille on tarvetta, sillä olemme saaneet palautetta, etteivät autoilijat kaikilla tieosuuksilla enää muista, mikä on vallitseva nopeusrajoitus, jos edellisestä rajoitusmerkistä on jo pitkälti matkaa, toimialajohtaja Pekka Rajala Väylävirastosta kertoo.Rajalan mukaan ohjeistuksessa on kyse osaltaan myös liikenneturvallisuuden kohentamisesta.– Täydennysmerkit eivät muuta vallitsevaa nopeusrajoitusta, mutta muistuttavat siitä autoilijoita. Niiden lisäännyttyä myös vähenevät tilanteet, joissa autot äkkinäisesti vähentävät ajonopeutta, joka voi aiheuttaa vaaratilanteita, Rajala pohtii.300 metriä ennen peltipoliisiaUusia täydennysrajoitusmerkkejä tulee niille tieosuuksille, joilla on vanhastaan ollut turhan pitkä matka edellisestä nopeusrajoitusmerkistä kameratolpalle. Rajala kertoo, että ohjeistuksen nyrkkisääntönä voidaan pitää 300 metrin varoetäisyyttä.– Metrimäärä ei ole tarkka tai velvoittava, vaan pystytettävän merkin sijainti automaattivalvontapisteestä riippuu aina liikenneympäristöstä kuten mäkisyydestä tai liittymistä.Rajala kertoo, että teiden varsille tulee lisää myös kamera-symbolisia merkkejä, jotka ylisummaan kertovat tieosuuden automaattisesta nopeusvalvonnasta.Ely-keskukset pystyttävät merkitKäytännössä tuleva muutos vaatii Väylävirastolta liikennemerkkiohjeistuksen muuttamista, joka toteutuu kuluvan kesän aikana. Väyläviraston uusi ohjeistus on tarkoitettu alueellisille ely-keskuksille, jotka päättävät nopeusrajoitusmerkkien sijoittelusta omalla alueellaan.Rajala arvioi, että uusia täydennysmerkkejä rakennetaan samalla kun jonkin alueen liikennemerkistöä muutoinkin uusitaan, joten lisämerkkien pystytystyöt etenevät eri alueilla eri aikaan ja eri tahdissa – muutokset myös ottavat aikaa.– Ohjeistuksemme ei ole sikäli velvoittava, että muutostöille olisi olemassa jokin tiukka aikataulu tai siirtymäaika, Rajala kertoo.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: VäylävirastoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 11.1.2025 Kuolonkolarit Arvaatko, moniko olisi selvinnyt hengissä vakavassa kolarissa käyttämällä turvayötä? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti