18.6.2023 Autoilu Nopeusrajoitus ennen peltipoliisia kerrotaan aiempaa selkeämmin – varoetäisyys 300 metriä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilijoille tulee jatkossa aiempaa selkeämmin kerrotuksi, mikä on vallitseva nopeusrajoitus ajettavalla tieosuudella, jolla on automaattista nopeusvalvontaa kameratolpin. Automaattisesti nopeusvalvotuille tieosuuksille asennetaan lisää vallitsevasta nopeusrajoituksesta kertovia liikennemerkkejä. Syynä on se, että näin autoilijat mieltävät aiempaa selkeämmin vallitsevan nopeusrajoituksen ja sen, että nyt ajetaan tieosuudella, jolla on luvassa automaattisen nopeusvalvonnan kameratolppia.Suomessa autoilijat ovat kritisoineet, ettei meillä kerrota kaikissa paikoin riittävän selkeästi tai riittävän tiuhaan toistuvin liikennemerkein, mikä on tieosuuden nopeusrajoitus. Ja jos kyseisellä tiellä on automaattista nopeusvalvontaa, saatetaan kameratolpalle ajaa epähuomiossa ylinopeutta.Moni autoilija on havainnut, että esimerkiksi Ruotsissa olisi Suomea tiuhemmin nopeusrajoitusmerkkejä juuri tällaisilla automaattivalvotuilla tieosuuksilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäydennysmerkkejä teiden varsille– Jatkossa tulee lisää ns. täydennysmerkkejä, jotka muistuttavat nopeusrajoituksesta. Niille on tarvetta, sillä olemme saaneet palautetta, etteivät autoilijat kaikilla tieosuuksilla enää muista, mikä on vallitseva nopeusrajoitus, jos edellisestä rajoitusmerkistä on jo pitkälti matkaa, toimialajohtaja Pekka Rajala Väylävirastosta kertoo.Rajalan mukaan ohjeistuksessa on kyse osaltaan myös liikenneturvallisuuden kohentamisesta.– Täydennysmerkit eivät muuta vallitsevaa nopeusrajoitusta, mutta muistuttavat siitä autoilijoita. Niiden lisäännyttyä myös vähenevät tilanteet, joissa autot äkkinäisesti vähentävät ajonopeutta, joka voi aiheuttaa vaaratilanteita, Rajala pohtii.300 metriä ennen peltipoliisiaUusia täydennysrajoitusmerkkejä tulee niille tieosuuksille, joilla on vanhastaan ollut turhan pitkä matka edellisestä nopeusrajoitusmerkistä kameratolpalle. Rajala kertoo, että ohjeistuksen nyrkkisääntönä voidaan pitää 300 metrin varoetäisyyttä.– Metrimäärä ei ole tarkka tai velvoittava, vaan pystytettävän merkin sijainti automaattivalvontapisteestä riippuu aina liikenneympäristöstä kuten mäkisyydestä tai liittymistä.Rajala kertoo, että teiden varsille tulee lisää myös kamera-symbolisia merkkejä, jotka ylisummaan kertovat tieosuuden automaattisesta nopeusvalvonnasta.Ely-keskukset pystyttävät merkitKäytännössä tuleva muutos vaatii Väylävirastolta liikennemerkkiohjeistuksen muuttamista, joka toteutuu kuluvan kesän aikana. Väyläviraston uusi ohjeistus on tarkoitettu alueellisille ely-keskuksille, jotka päättävät nopeusrajoitusmerkkien sijoittelusta omalla alueellaan.Rajala arvioi, että uusia täydennysmerkkejä rakennetaan samalla kun jonkin alueen liikennemerkistöä muutoinkin uusitaan, joten lisämerkkien pystytystyöt etenevät eri alueilla eri aikaan ja eri tahdissa – muutokset myös ottavat aikaa.– Ohjeistuksemme ei ole sikäli velvoittava, että muutostöille olisi olemassa jokin tiukka aikataulu tai siirtymäaika, Rajala kertoo.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: VäylävirastoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti