18.6.2023 Autoilu Nopeusrajoitus ennen peltipoliisia kerrotaan aiempaa selkeämmin – varoetäisyys 300 metriä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilijoille tulee jatkossa aiempaa selkeämmin kerrotuksi, mikä on vallitseva nopeusrajoitus ajettavalla tieosuudella, jolla on automaattista nopeusvalvontaa kameratolpin. Automaattisesti nopeusvalvotuille tieosuuksille asennetaan lisää vallitsevasta nopeusrajoituksesta kertovia liikennemerkkejä. Syynä on se, että näin autoilijat mieltävät aiempaa selkeämmin vallitsevan nopeusrajoituksen ja sen, että nyt ajetaan tieosuudella, jolla on luvassa automaattisen nopeusvalvonnan kameratolppia.Suomessa autoilijat ovat kritisoineet, ettei meillä kerrota kaikissa paikoin riittävän selkeästi tai riittävän tiuhaan toistuvin liikennemerkein, mikä on tieosuuden nopeusrajoitus. Ja jos kyseisellä tiellä on automaattista nopeusvalvontaa, saatetaan kameratolpalle ajaa epähuomiossa ylinopeutta.Moni autoilija on havainnut, että esimerkiksi Ruotsissa olisi Suomea tiuhemmin nopeusrajoitusmerkkejä juuri tällaisilla automaattivalvotuilla tieosuuksilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäydennysmerkkejä teiden varsille– Jatkossa tulee lisää ns. täydennysmerkkejä, jotka muistuttavat nopeusrajoituksesta. Niille on tarvetta, sillä olemme saaneet palautetta, etteivät autoilijat kaikilla tieosuuksilla enää muista, mikä on vallitseva nopeusrajoitus, jos edellisestä rajoitusmerkistä on jo pitkälti matkaa, toimialajohtaja Pekka Rajala Väylävirastosta kertoo.Rajalan mukaan ohjeistuksessa on kyse osaltaan myös liikenneturvallisuuden kohentamisesta.– Täydennysmerkit eivät muuta vallitsevaa nopeusrajoitusta, mutta muistuttavat siitä autoilijoita. Niiden lisäännyttyä myös vähenevät tilanteet, joissa autot äkkinäisesti vähentävät ajonopeutta, joka voi aiheuttaa vaaratilanteita, Rajala pohtii.300 metriä ennen peltipoliisiaUusia täydennysrajoitusmerkkejä tulee niille tieosuuksille, joilla on vanhastaan ollut turhan pitkä matka edellisestä nopeusrajoitusmerkistä kameratolpalle. Rajala kertoo, että ohjeistuksen nyrkkisääntönä voidaan pitää 300 metrin varoetäisyyttä.– Metrimäärä ei ole tarkka tai velvoittava, vaan pystytettävän merkin sijainti automaattivalvontapisteestä riippuu aina liikenneympäristöstä kuten mäkisyydestä tai liittymistä.Rajala kertoo, että teiden varsille tulee lisää myös kamera-symbolisia merkkejä, jotka ylisummaan kertovat tieosuuden automaattisesta nopeusvalvonnasta.Ely-keskukset pystyttävät merkitKäytännössä tuleva muutos vaatii Väylävirastolta liikennemerkkiohjeistuksen muuttamista, joka toteutuu kuluvan kesän aikana. Väyläviraston uusi ohjeistus on tarkoitettu alueellisille ely-keskuksille, jotka päättävät nopeusrajoitusmerkkien sijoittelusta omalla alueellaan.Rajala arvioi, että uusia täydennysmerkkejä rakennetaan samalla kun jonkin alueen liikennemerkistöä muutoinkin uusitaan, joten lisämerkkien pystytystyöt etenevät eri alueilla eri aikaan ja eri tahdissa – muutokset myös ottavat aikaa.– Ohjeistuksemme ei ole sikäli velvoittava, että muutostöille olisi olemassa jokin tiukka aikataulu tai siirtymäaika, Rajala kertoo.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: VäylävirastoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta