18.6.2023

Nopeusrajoitus ennen peltipoliisia kerrotaan aiempaa selkeämmin – varoetäisyys 300 metriä

nopeusrajoitus

Autoilijoille tulee jatkossa aiempaa selkeämmin kerrotuksi, mikä on vallitseva nopeusrajoitus ajettavalla tieosuudella, jolla on automaattista nopeusvalvontaa kameratolpin.

Automaattisesti nopeusvalvotuille tieosuuksille asennetaan lisää vallitsevasta nopeusrajoituksesta kertovia liikennemerkkejä. Syynä on se, että näin autoilijat mieltävät aiempaa selkeämmin vallitsevan nopeusrajoituksen ja sen, että nyt ajetaan tieosuudella, jolla on luvassa automaattisen nopeusvalvonnan kameratolppia.

Suomessa autoilijat ovat kritisoineet, ettei meillä kerrota kaikissa paikoin riittävän selkeästi tai riittävän tiuhaan toistuvin liikennemerkein, mikä on tieosuuden nopeusrajoitus. Ja jos kyseisellä tiellä on automaattista nopeusvalvontaa, saatetaan kameratolpalle ajaa epähuomiossa ylinopeutta.

Moni autoilija on havainnut, että esimerkiksi Ruotsissa olisi Suomea tiuhemmin nopeusrajoitusmerkkejä juuri tällaisilla automaattivalvotuilla tieosuuksilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Täydennysmerkkejä teiden varsille

– Jatkossa tulee lisää ns. täydennysmerkkejä, jotka muistuttavat nopeusrajoituksesta. Niille on tarvetta, sillä olemme saaneet palautetta, etteivät autoilijat kaikilla tieosuuksilla enää muista, mikä on vallitseva nopeusrajoitus, jos edellisestä rajoitusmerkistä on jo pitkälti matkaa, toimialajohtaja Pekka Rajala Väylävirastosta kertoo.

Rajalan mukaan ohjeistuksessa on kyse osaltaan myös liikenneturvallisuuden kohentamisesta.

– Täydennysmerkit eivät muuta vallitsevaa nopeusrajoitusta, mutta muistuttavat siitä autoilijoita. Niiden lisäännyttyä myös vähenevät tilanteet, joissa autot äkkinäisesti vähentävät ajonopeutta, joka voi aiheuttaa vaaratilanteita, Rajala pohtii.

300 metriä ennen peltipoliisia

Uusia täydennysrajoitusmerkkejä tulee niille tieosuuksille, joilla on vanhastaan ollut turhan pitkä matka edellisestä nopeusrajoitusmerkistä kameratolpalle. Rajala kertoo, että ohjeistuksen nyrkkisääntönä voidaan pitää 300 metrin varoetäisyyttä.

– Metrimäärä ei ole tarkka tai velvoittava, vaan pystytettävän merkin sijainti automaattivalvontapisteestä riippuu aina liikenneympäristöstä kuten mäkisyydestä tai liittymistä.

Rajala kertoo, että teiden varsille tulee lisää myös kamera-symbolisia merkkejä, jotka ylisummaan kertovat tieosuuden automaattisesta nopeusvalvonnasta.

Kameravalvonta_peltipoliisi

Ely-keskukset pystyttävät merkit

Käytännössä tuleva muutos vaatii Väylävirastolta liikennemerkkiohjeistuksen muuttamista, joka toteutuu kuluvan kesän aikana. Väyläviraston uusi ohjeistus on tarkoitettu alueellisille ely-keskuksille, jotka päättävät nopeusrajoitusmerkkien sijoittelusta omalla alueellaan.

Rajala arvioi, että uusia täydennysmerkkejä rakennetaan samalla kun jonkin alueen liikennemerkistöä muutoinkin uusitaan, joten lisämerkkien pystytystyöt etenevät eri alueilla eri aikaan ja eri tahdissa – muutokset myös ottavat aikaa.

– Ohjeistuksemme ei ole sikäli velvoittava, että muutostöille olisi olemassa jokin tiukka aikataulu tai siirtymäaika, Rajala kertoo.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Väylävirasto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat