20.10.2024 Lentokoneet Norjan puolustusvoimat lentää Norwegianin siivin yli miljoona lentoa 15-prosenttisesti biopolttoaineella – suomalainen St1 mukana Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Norjan puolustusvoimat vähentää päästöjään siellä missä voi. Tässä on ainakin yksi hyvä tapa. Kasvisruoka kelpaa myös hävittäjäkoneille. Lentoliikenteen yksi monista isoista puheenaiheista ovat tällä hetkellä vastuulliset lentopolttoaineet eli kielillä todettuna SAF, Sustainable Aviation Fuel. Puheenaiheena se on varmasti tullut jäädäkseen, mutta puheiden olisi hyvä alkaa muuttua myös teoiksi. Ongelmana biopolttoaineissa tai laajemmin vastuullisissa lentopolttoaineissa on tietysti hinta. Ei-fossiilinen kerosiini on edelleen hurjasti, noin kahdesta kolmeen kertaa perinteistä fossiilista kalliimpaa tuottaa, vaikka tapoja sen tuottamiseen syntyy tasaiseen tahtiin. Kuluvan vuoden aikana maailmalla arvioidaan tuotettavan puolitoista miljoonaa tonnia vastuullista lentopolttoainetta. Niinkin hurjalta kuin määrä kuulostaa, se on vain vaivaiset 0,53 prosenttia ilmailun polttoainetarpeesta. Lentomatkustajan on useilla lentoyhtiöillä mahdollista lentovarauksen yhteydessä ostaa SAF:ia, ja siten nostaa sen osuutta lennolla/lennoilla. Lentoyhtiöt palkitsevat vastuullisen polttoaineen ostosta usein kanta-asiakasohjelmiensa kautta. Esimerkiksi Finnairin koko vuoden 2024 aikana käyttämästä kerosiinista vain 0,24 prosenttia oli SAF:ia. Euroopan unionin asettama vaatimus vastuullisen polttoaineen osuudelle vuonna 2025 tulee puolestaan olemaan kaksi prosenttia. Vieläkin kunnianhimoisempi on Finnairin edustaman Oneworld-allianssin tavoite vuodelle 2030. Tuohon vuoteen mennessä Oneworldin lennoilla on tarkoitus käyttää jopa 10 prosenttia SAF:ia. On siis hyvä, että isot toimijat, jotka lentävät paljon, ja joilla on niin sanotusti ylimääräistä budjetissaan, maksavat vapaaehtoisesti SAF:in käytöstä lennoillaan. Norjan puolustusvoimat on aika hyvä esimerkki tästä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli miljoona lentoa neljässä vuodessaNorwegian on siis voittanut Norjan puolustusvoimien lentoliikennettä koskevan sopimuksen, jonka mukaisesti Norwegian käyttää puolustusvoimien lennoilla jatkossa biopolttoainetta yhteensä 15 prosentin osuuden. Sehän on kymmeniä kertoja yli keskiarvon, ja viisi prosenttia yli mainitun Oneworldin ensi vuosikymmenen alun tavoitteen. Kyseiset lennot ovat siis Norjan puolustussektorin liikematkoja, joita arvioidaan tehtävän noin 250 000 vuodessa. Kaupallisen lentoyhtiön siivin niitä tehdään niin paljon, että vuoteen 2028 mennessä Norwegian on lentänyt yli miljoona tällaista lentoa.- Tämä uraauurtava sopimus on tärkeä askel Norjan puolustussektorin ilmasto- ja ympäristöstrategiassa. Alan tavoitteena on vähentää CO2-päästöjä 20 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttamiseksi liikematkustuksen sekä hävittäjä- ja valvontalentojen päästöjen vähentäminen on keskeistä. Olen kiitollinen siitä työstä, jolla tietä on tasoitettu tämän sopimuksen osalta, sanoo puolustusvoimien komentaja Eirik Kristoffersen. Suomalainen St1 kerosiinintoimittajanaYksi sopimuksen pääkohdista on se, että sen puitteissa lennettävillä lennoilla käytettävä biopolttoaine on tankattava nimenomaan Norjan maaperällä, jotta sopimus edistäisi biopolttoaineen paikallista kysyntää. Sopimuksen puitteissa biopolttoaineiden käyttö tulee lisääntymään Norjassa peräti 20 prosentilla.- Biopolttoaineiden saatavuus on tärkeää ilmaston kannalta, ja samalla haluamme lisätä polttoaineen toimitusvarmuutta. Puolustussektori haluaa helpottaa tämäntyyppisten polttoaineiden tuotannon lisäämistä Norjassa, puolustusvoimain komentaja Kristoffersen sanoo. Ongelma on kuitenkin se, ettei öljyvarannoistaan tunnetussa Norjassa tuoteta vielä omaa biopolttoainetta ilmailun tarpeisiin. Näin ollen Norjassa tankattava biopolttoaine pitää tuoda maahan, ja se tapahtuu Ruotsin kautta suomalaisen yrityksen valmistamana. Norwegian on nimittäin päättänyt ostaa biopolttoainetta lyhyen matkan päästä St1:n hiljattain käynnistämältä biojalostamolta Göteborgista Ruotsista. Jakelun Norjassa hoitaa AFSN eli Aviation Fuelling Services Norway. Neste on toinen suomalainen energiayhtiö, joka on myös maailmalla tunnettu SAF:in tuottaja. Yhtenä esimerkkinä siitä, vuonna 2021 bahrainilainen Gulf Air kävi Helsinki-Vantaalla tankkaamassa uusiutuvaa Neste My -kerosiinia, ja lensi sen voimalla Formula ykkösten Bahrainin Grand Prix'n avauksen ylilennon. Hävittäjällekin kelpaa kasvisruokaBiopolttoaineita on testimielessä käytetty myös etulinjan hävittäjälentokoneissa. Jos pysytään pohjoismaisissa teemoissa, oivallinen esimerkki asiasta löytyy länsinaapuri Ruotsista. Ruotsalainen Saab JAS 39 Gripen -hävittäjä, joka oli ehdolla myös Suomen Hornetien korvaajaksi, teki vuonna 2017 biopolttoainehistoriaa. Siitä tuli ensimmäinen yksimoottorinen ensilinjan hävittäjälentokone, jolla lennettiin lento 100-prosenttisesti uusiutuvalla biopolttoaineella. Uraauurtava lento lennettiin kaksipaikkaisella Gripen D:llä, ja puikoissa oli kaksi Saabin koelentäjää. Kumpikaan ei huomannut koneen käytöksessä mitään eroa tavallisiin fossiilisella kerosiinilla lennettäviin lentoihin nähden. Gripenin tankeissa oli tuolla lennolla rapsiöljystä valmistettua 100-prosenttista biopolttoainetta. Olemassa oleva mahdollisuus käyttää muuta kuin fossiilista polttoainetta jopa hävittäjäkoneissa on tietysti kiva mahdollisuus päästöjen kannalta. Kuitenkin, erityisesti Ruotsin tai Suomen kaltaisissa maissa, voi olla pahimmassa tapauksessa elintärkeää, etteivät hävittäjälentokoneet ole riippuvaisia polttoainetoimituksista kaukaa ulkomailta.Lähteet: Norwegian, SaabMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n – liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa – kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen ”Lentävän Lyijykynän” – konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa – hyvästit Czech Airlinesille 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä – antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 29.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: painajainen vai mahdollisuus? – unkarilainen halpalentoyhtiö tarjoaa täyteen pakattua kaukolentoa, josta on riisuttu jopa kahvitarjoilu 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä