12.2.2019

Nuoruus on ikuista – Mazda MX-5 30th Anniversary Edition

Mazda MX-5

Mazda MX-5 juhlistaa merkkivuottaan oranssilla erikoismallilla.

Mitä yhteistä on Porsche Boxsterilla, BMW Z3/Z4:llä, Mercedes-Benz SLK/SLC:llä ja Honda S2000:lla? Mitään niitä tuskin olisi, ellei vuoden 1989 Chicagon autonäyttelyssä olisi esitelty pientä, yksinkertaista ja rehellistä urheiluautoa, Mazda MX-5:ttä.

Maailma vuonna 1989 oli hyvin erilainen. Perinteisiä edullisia urheiluautoja ei ollut: brittimerkit kuolivat pois, monet muut kehittyivät yksinkertaisesta ajamisen ilosta mantereita halkoviksi gran turismoiksi. Lotuskin valmisteli etuvetoisen Elan-mallinsa esittelyä.

Mazda MX-5
Mazdan osasto Chicagon autonäyttelyssä vuonna 1989.

Pieni Mazda muutti kaiken. Eikä siinä ollut mitään vallankumouksellista. Resepti oli käytännössä vain modernisoitu toisinto takavuosien brittisporttien kultakaudelta. Kevyt rakenne, matalatehoinen moottori ja takaveto toivat alkukantaisen ajonautinnon lähes kenen tahansa taitojen ja lompakon tavoiteltavaksi.

Lopputulos oli sensaatio. Mazda arvioi myyvänsä 40 000 autoa vuodessa, mikä tavoitettiin jo kesken lyhyen esittelyvuoden. Ensimmäisenä täytenä myyntivuonna 1990 Hiroshiman tehtaalta valmistui peräti 95 640 roadsteria.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Oranssi piristää

Nyt MX-5, tai alkujaan Yhdysvalloissa Miata ja kotimaassaan Eunos Roadster, täyttää 30 vuotta. Neljän sukupolven aikana auto on kehittynyt, muttei yhtään liikaa. Erityisesti neljäs sukupolvi toi auton hyvin lähelle alkuperäistä.

Mazda kunnioittaa merkkipäivää MX-5-historiaan sopivalla tavalla: autosta julkaistaan erikoismalli.

Mazda MX-5 30th Anniversary Editionia tullaan valmistamaan rajoitettu 3 000 kappaleen sarja, joka on saatavilla sekä kangaskattoisena Roadsterina että tarkakattoisena RF-mallina. Racing Orange -sävyyn maalattu erikoismalli erottuu maineikkaan vannevalmistaja Raysin ZE4 RS 30 -takovanteilla, korivärin mukaan sävytetyillä Brembon etusatuloilla, Recaron istuimilla, Bilsteinin iskunvaimentimilla ja sisustan oransseilla yksityiskohdilla.

Jokainen auto kantaa myös juhlamallista kertovaa sarjoitettua numerolaattaa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mazda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat