3.11.2024

Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista

Kuva Aake Kinnunen, Moottorin arkisto
Lumikeula nykyauto

Lopulta jäljellä on vain lämpömittari ja ajonvakautus.

ABS, ESC, HAC, MCB, FCA (JT), EMA, LKA, LFA, PCA, BLIS ja koko joukko muita aakkossopan jäseniä ja kauppanimiä. Nykyautoissa on hengästyttävä määrä turvallisuusvarusteita ja ajoavustimia, joista monet ovat lainsäädännönkin määrittämiä. Matkanteon helppous normaaliolosuhteissa onkin hämmentävää. Lämmin, hiljainen ja tärinätön auto on kaiken lisäksi vielä siipimiehenä liikenteen suhteen.

Ensimmäisten lumihiutaleiden näkymisestä meni noin kymmenkunta sekuntia, kun auton mittaristo täyttyi erilaisista varoitusvaloista. Kaistavahti, etutörmäyssuoja, väistöavustin ja mukautuva vakionopeudensäädin pakkasivat kamansa ja lähtivät kesälomalle heti talven alkaessa.

Lumipyry ja puuromainen lumi ovat asioita, joille eivät modernitkaan ajoavustinjärjestelmät ei voi mitään. Keulan putsaamalla sai puuropyryssä 15 kilometriä lisää normaaliajoa, sitten oli edessä paluu manuaaliajamiseen. Valikoissa seikkailemalla voi yrittää saada sadetunnistimen, valot ja nopeusrajoittimen oikein ajomatkaa varten. Tavallinen vakionopeudensäädin olisi poikaa, samoin tavallinen tihkukytkin.

Hyundai Ioniq 5 käyttötesti Lappi lumi talvi jää

Ja kun urakkana on luotsata nykyautoa ääriolosuhteissa, ovat vanhat keinot parhaat. Lämpömittari ja kuljettajan näkemys tienpinnan keliolosuhteesta ovat korvaamattomia. Olisi myös suuri apu, jos ohjaus kertoisi liukkaudesta tai loskasta, mutta niinhän ei enää tapahdu. Aina tasaisen kevyt ohjaus vain kääntää etupyöriä, ei muuta. Sama puuduttuneisuus koskee myös jarrupoljinta, sillä jarrutehostin joutuu "keksimään" vasteen yhdistellessään jarruja ja energian takaisinkeruuta. Kaasupolkimen kohdalla jää kaipaamaan erityisesti paljon kertovaa moottorin ääntä, joka on vaimennettu olemattomiin. Sähköautojen välittömän ja yleensä tehokkaan voimalinjan ansiosta myös voiman tarkka annostelu on ääriolosuhteissa haaste, johon liittyy myös tasaisen vauhdin ylläpitäminen.

Käytännössä nykyautolla täytyy tehdä ohjausliike ja tunnustella lähes sekuntia myöhemmin takapuolella, miten auto siihen reagoi. Se on kuin huutaisi metsään ja odottaisi miten se vastaa.

Onneksi ajonvakautus ei hetkahda vähästä. Noin 50 kilometrin välein auto vielä muistuttaa ilmoituksin ja piippauksin, että avustinjärjestelmät eivät tosiaan toimi. Kiitos suolasta haavoihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentit (6)

  • JARI WILLNER

    Minulla oli edellisessä autossa ongelmana lumen kertyminen jarruihin ja ABS kehälle. Rengaspaine vahti hälytti ja ABS lakkasi toimimasta. VW Polo 6C

    • Moottorin toimitus

      Siinä saakin keskittyä jo hiukan enemmän muuhun liikenteeseen.

  • OLLI LAUKKANEN

    Edellisessä autossa Ford Kuga 2020 sai edes dynaamisen vakkarin vaihdettua menusta tavalliseksi vakkariksi,mutta se ei enää onnistu nykyisessä 2022 MB GLC:ssä. Ja sitten vielä puhuvat, että automaattisesti ajavat autot tulevat kohta …..

    • Moottorin toimitus

      Tuttu ilmiö. Ratkaisuksi tarjotaan tyypillisesti nopeusrajoittimen käyttöä.

  • MARKKU VIITANEN

    Volkkarissa tuon adaptiivisen vakionopeussäätimen tutka on VW:n logossa ja jos vähänkin on loskaa, niin käy juuri noin, kun artikkelissa kerrotaan. Polestarissa saa onneksi valittua myös tavallisen vakionopeussäätimen, jos lämmityksestä huolimatta tutka muurautuu umpeen. Samoin tuo tavallinen tihkuasentokin löytyy, jos pyyhkijöiden sadetunnustin lähtee kesälomalle…

    • Moottorin toimitus

      Tuttuja piirteitä molemmat. Täytyy toivoa, että Polestar ei luovu noista jatkossakaan. –A

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat