3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lopulta jäljellä on vain lämpömittari ja ajonvakautus. ABS, ESC, HAC, MCB, FCA (JT), EMA, LKA, LFA, PCA, BLIS ja koko joukko muita aakkossopan jäseniä ja kauppanimiä. Nykyautoissa on hengästyttävä määrä turvallisuusvarusteita ja ajoavustimia, joista monet ovat lainsäädännönkin määrittämiä. Matkanteon helppous normaaliolosuhteissa onkin hämmentävää. Lämmin, hiljainen ja tärinätön auto on kaiken lisäksi vielä siipimiehenä liikenteen suhteen.Ensimmäisten lumihiutaleiden näkymisestä meni noin kymmenkunta sekuntia, kun auton mittaristo täyttyi erilaisista varoitusvaloista. Kaistavahti, etutörmäyssuoja, väistöavustin ja mukautuva vakionopeudensäädin pakkasivat kamansa ja lähtivät kesälomalle heti talven alkaessa.Lumipyry ja puuromainen lumi ovat asioita, joille eivät modernitkaan ajoavustinjärjestelmät ei voi mitään. Keulan putsaamalla sai puuropyryssä 15 kilometriä lisää normaaliajoa, sitten oli edessä paluu manuaaliajamiseen. Valikoissa seikkailemalla voi yrittää saada sadetunnistimen, valot ja nopeusrajoittimen oikein ajomatkaa varten. Tavallinen vakionopeudensäädin olisi poikaa, samoin tavallinen tihkukytkin.Ja kun urakkana on luotsata nykyautoa ääriolosuhteissa, ovat vanhat keinot parhaat. Lämpömittari ja kuljettajan näkemys tienpinnan keliolosuhteesta ovat korvaamattomia. Olisi myös suuri apu, jos ohjaus kertoisi liukkaudesta tai loskasta, mutta niinhän ei enää tapahdu. Aina tasaisen kevyt ohjaus vain kääntää etupyöriä, ei muuta. Sama puuduttuneisuus koskee myös jarrupoljinta, sillä jarrutehostin joutuu "keksimään" vasteen yhdistellessään jarruja ja energian takaisinkeruuta. Kaasupolkimen kohdalla jää kaipaamaan erityisesti paljon kertovaa moottorin ääntä, joka on vaimennettu olemattomiin. Sähköautojen välittömän ja yleensä tehokkaan voimalinjan ansiosta myös voiman tarkka annostelu on ääriolosuhteissa haaste, johon liittyy myös tasaisen vauhdin ylläpitäminen.Käytännössä nykyautolla täytyy tehdä ohjausliike ja tunnustella lähes sekuntia myöhemmin takapuolella, miten auto siihen reagoi. Se on kuin huutaisi metsään ja odottaisi miten se vastaa.Onneksi ajonvakautus ei hetkahda vähästä. Noin 50 kilometrin välein auto vielä muistuttaa ilmoituksin ja piippauksin, että avustinjärjestelmät eivät tosiaan toimi. Kiitos suolasta haavoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.6.2025 Ajatuksia autoista Kun uusi BMW M5 kohtasi isoisoisänsä – Ajatuksia autoista 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Ajatuksia autoista Alaikäiset kuskit eivät ole sen huonompia kuin 18-vuotiaatkaan, joten ikäpoikkeusluvasta tulee pitää kiinni – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 1.6.2025 Ajatuksia autoista Mistä saadaan tulevia klassikoita? – Ajatuksia autoista 25.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: ja taas kerran avautumista aktiivisista turvallisuusvarusteista 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 11.5.2025 Ajatuksia autoista Mitkä ovat oikeita klassikkoautoja ja mitkä eivät? Ajatuksia autoista 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentit (6) Minulla oli edellisessä autossa ongelmana lumen kertyminen jarruihin ja ABS kehälle. Rengaspaine vahti hälytti ja ABS lakkasi toimimasta. VW Polo 6C Siinä saakin keskittyä jo hiukan enemmän muuhun liikenteeseen. Edellisessä autossa Ford Kuga 2020 sai edes dynaamisen vakkarin vaihdettua menusta tavalliseksi vakkariksi,mutta se ei enää onnistu nykyisessä 2022 MB GLC:ssä. Ja sitten vielä puhuvat, että automaattisesti ajavat autot tulevat kohta ….. Tuttu ilmiö. Ratkaisuksi tarjotaan tyypillisesti nopeusrajoittimen käyttöä. Volkkarissa tuon adaptiivisen vakionopeussäätimen tutka on VW:n logossa ja jos vähänkin on loskaa, niin käy juuri noin, kun artikkelissa kerrotaan. Polestarissa saa onneksi valittua myös tavallisen vakionopeussäätimen, jos lämmityksestä huolimatta tutka muurautuu umpeen. Samoin tuo tavallinen tihkuasentokin löytyy, jos pyyhkijöiden sadetunnustin lähtee kesälomalle… Tuttuja piirteitä molemmat. Täytyy toivoa, että Polestar ei luovu noista jatkossakaan. –A Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella