3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lopulta jäljellä on vain lämpömittari ja ajonvakautus. ABS, ESC, HAC, MCB, FCA (JT), EMA, LKA, LFA, PCA, BLIS ja koko joukko muita aakkossopan jäseniä ja kauppanimiä. Nykyautoissa on hengästyttävä määrä turvallisuusvarusteita ja ajoavustimia, joista monet ovat lainsäädännönkin määrittämiä. Matkanteon helppous normaaliolosuhteissa onkin hämmentävää. Lämmin, hiljainen ja tärinätön auto on kaiken lisäksi vielä siipimiehenä liikenteen suhteen.Ensimmäisten lumihiutaleiden näkymisestä meni noin kymmenkunta sekuntia, kun auton mittaristo täyttyi erilaisista varoitusvaloista. Kaistavahti, etutörmäyssuoja, väistöavustin ja mukautuva vakionopeudensäädin pakkasivat kamansa ja lähtivät kesälomalle heti talven alkaessa.Lumipyry ja puuromainen lumi ovat asioita, joille eivät modernitkaan ajoavustinjärjestelmät ei voi mitään. Keulan putsaamalla sai puuropyryssä 15 kilometriä lisää normaaliajoa, sitten oli edessä paluu manuaaliajamiseen. Valikoissa seikkailemalla voi yrittää saada sadetunnistimen, valot ja nopeusrajoittimen oikein ajomatkaa varten. Tavallinen vakionopeudensäädin olisi poikaa, samoin tavallinen tihkukytkin.Ja kun urakkana on luotsata nykyautoa ääriolosuhteissa, ovat vanhat keinot parhaat. Lämpömittari ja kuljettajan näkemys tienpinnan keliolosuhteesta ovat korvaamattomia. Olisi myös suuri apu, jos ohjaus kertoisi liukkaudesta tai loskasta, mutta niinhän ei enää tapahdu. Aina tasaisen kevyt ohjaus vain kääntää etupyöriä, ei muuta. Sama puuduttuneisuus koskee myös jarrupoljinta, sillä jarrutehostin joutuu "keksimään" vasteen yhdistellessään jarruja ja energian takaisinkeruuta. Kaasupolkimen kohdalla jää kaipaamaan erityisesti paljon kertovaa moottorin ääntä, joka on vaimennettu olemattomiin. Sähköautojen välittömän ja yleensä tehokkaan voimalinjan ansiosta myös voiman tarkka annostelu on ääriolosuhteissa haaste, johon liittyy myös tasaisen vauhdin ylläpitäminen.Käytännössä nykyautolla täytyy tehdä ohjausliike ja tunnustella lähes sekuntia myöhemmin takapuolella, miten auto siihen reagoi. Se on kuin huutaisi metsään ja odottaisi miten se vastaa.Onneksi ajonvakautus ei hetkahda vähästä. Noin 50 kilometrin välein auto vielä muistuttaa ilmoituksin ja piippauksin, että avustinjärjestelmät eivät tosiaan toimi. Kiitos suolasta haavoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.10.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: mikä siinä manuaalivaihteistossa viehättää? 20.10.2024 Ajatuksia autoista Valoa tunnelin päässä Pariisin autonäyttelyssä – Ajatuksia autoista 13.10.2024 Ajatuksia autoista Lopeta jo se vinkuminen sähköstä, vedystä ja bensasta – Ajatuksia autoista 6.10.2024 Yleinen Ovatko rallin MM-sarjasta päättävät ikinä itse seuranneet rallia? Ajatuksia Autoista 29.9.2024 Ajatuksia autoista 2025 eli kun autotehtaat löysivät itsensä ruuvipenkistä – Ajatuksia autoista 22.9.2024 Ajatuksia autoista Terve, ja kiitos ammatista: Top Gear -trion jäähyväiset herkistävät – Ajatuksia autoista 26.8.2024 Ajatuksia autoista Mansory tietää, miten vähennetään hiilipäästöjä – sidotaan ne kuituun 7.8.2024 Ajatuksia autoista Kun ilmasta tuli auton vihollinen numero yksi 27.7.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Fiat 500e Giorgio Armani – hieman housuun päässeen lämpöistä lämmittelyä Kommentit (4) Minulla oli edellisessä autossa ongelmana lumen kertyminen jarruihin ja ABS kehälle. Rengaspaine vahti hälytti ja ABS lakkasi toimimasta. VW Polo 6C Siinä saakin keskittyä jo hiukan enemmän muuhun liikenteeseen. Edellisessä autossa Ford Kuga 2020 sai edes dynaamisen vakkarin vaihdettua menusta tavalliseksi vakkariksi,mutta se ei enää onnistu nykyisessä 2022 MB GLC:ssä. Ja sitten vielä puhuvat, että automaattisesti ajavat autot tulevat kohta ….. Tuttu ilmiö. Ratkaisuksi tarjotaan tyypillisesti nopeusrajoittimen käyttöä. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 6.11.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach EQS SUV 680 – luksuslinna ja 23000 euron maalipinta 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 6.11.2024 Moottoripyörät KTM 990 Duke R on uusi katujen rankaisija 6.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa: 46 uutuusmallia, vain yksi voi voittaa 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava - se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen "korjaussarjaa" 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista