3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lopulta jäljellä on vain lämpömittari ja ajonvakautus. ABS, ESC, HAC, MCB, FCA (JT), EMA, LKA, LFA, PCA, BLIS ja koko joukko muita aakkossopan jäseniä ja kauppanimiä. Nykyautoissa on hengästyttävä määrä turvallisuusvarusteita ja ajoavustimia, joista monet ovat lainsäädännönkin määrittämiä. Matkanteon helppous normaaliolosuhteissa onkin hämmentävää. Lämmin, hiljainen ja tärinätön auto on kaiken lisäksi vielä siipimiehenä liikenteen suhteen.Ensimmäisten lumihiutaleiden näkymisestä meni noin kymmenkunta sekuntia, kun auton mittaristo täyttyi erilaisista varoitusvaloista. Kaistavahti, etutörmäyssuoja, väistöavustin ja mukautuva vakionopeudensäädin pakkasivat kamansa ja lähtivät kesälomalle heti talven alkaessa.Lumipyry ja puuromainen lumi ovat asioita, joille eivät modernitkaan ajoavustinjärjestelmät ei voi mitään. Keulan putsaamalla sai puuropyryssä 15 kilometriä lisää normaaliajoa, sitten oli edessä paluu manuaaliajamiseen. Valikoissa seikkailemalla voi yrittää saada sadetunnistimen, valot ja nopeusrajoittimen oikein ajomatkaa varten. Tavallinen vakionopeudensäädin olisi poikaa, samoin tavallinen tihkukytkin.Ja kun urakkana on luotsata nykyautoa ääriolosuhteissa, ovat vanhat keinot parhaat. Lämpömittari ja kuljettajan näkemys tienpinnan keliolosuhteesta ovat korvaamattomia. Olisi myös suuri apu, jos ohjaus kertoisi liukkaudesta tai loskasta, mutta niinhän ei enää tapahdu. Aina tasaisen kevyt ohjaus vain kääntää etupyöriä, ei muuta. Sama puuduttuneisuus koskee myös jarrupoljinta, sillä jarrutehostin joutuu "keksimään" vasteen yhdistellessään jarruja ja energian takaisinkeruuta. Kaasupolkimen kohdalla jää kaipaamaan erityisesti paljon kertovaa moottorin ääntä, joka on vaimennettu olemattomiin. Sähköautojen välittömän ja yleensä tehokkaan voimalinjan ansiosta myös voiman tarkka annostelu on ääriolosuhteissa haaste, johon liittyy myös tasaisen vauhdin ylläpitäminen.Käytännössä nykyautolla täytyy tehdä ohjausliike ja tunnustella lähes sekuntia myöhemmin takapuolella, miten auto siihen reagoi. Se on kuin huutaisi metsään ja odottaisi miten se vastaa.Onneksi ajonvakautus ei hetkahda vähästä. Noin 50 kilometrin välein auto vielä muistuttaa ilmoituksin ja piippauksin, että avustinjärjestelmät eivät tosiaan toimi. Kiitos suolasta haavoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.4.2025 Ajatuksia autoista Pahentaako nimi autoa tai auto nimeä? – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 16.3.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: armas auto, saisinko ihan oikeasti päättää milloin virrat ovat päällä ja ovet lukossa? 9.3.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko uusien autojen pito pian vain luistonestojärjestelmien varassa? Kommentit (6) Minulla oli edellisessä autossa ongelmana lumen kertyminen jarruihin ja ABS kehälle. Rengaspaine vahti hälytti ja ABS lakkasi toimimasta. VW Polo 6C Siinä saakin keskittyä jo hiukan enemmän muuhun liikenteeseen. Edellisessä autossa Ford Kuga 2020 sai edes dynaamisen vakkarin vaihdettua menusta tavalliseksi vakkariksi,mutta se ei enää onnistu nykyisessä 2022 MB GLC:ssä. Ja sitten vielä puhuvat, että automaattisesti ajavat autot tulevat kohta ….. Tuttu ilmiö. Ratkaisuksi tarjotaan tyypillisesti nopeusrajoittimen käyttöä. Volkkarissa tuon adaptiivisen vakionopeussäätimen tutka on VW:n logossa ja jos vähänkin on loskaa, niin käy juuri noin, kun artikkelissa kerrotaan. Polestarissa saa onneksi valittua myös tavallisen vakionopeussäätimen, jos lämmityksestä huolimatta tutka muurautuu umpeen. Samoin tuo tavallinen tihkuasentokin löytyy, jos pyyhkijöiden sadetunnustin lähtee kesälomalle… Tuttuja piirteitä molemmat. Täytyy toivoa, että Polestar ei luovu noista jatkossakaan. –A Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 17.4.2025 Moottoripyörät Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan