11.1.2021 Ajoneuvot Odottaako parkkipaikalla autonmuotoinen lumikasa? Näin tuulilasi skrapataan oikein Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mikäli on joskus mietityttänyt, kuinka tuulilasi skrapataan oikein tai voiko sen tehdä väärin, niin nyt aiheeseen on saatavilla asiantuntijan vinkit. On tärkeää, että tuulilasi skrapataan oikein ennen liikenteeseen lähtemistä. Talvisin näkee valitettavan usein vaarallisia suorituksia, vaikka asian pitäisi olla yksinkertainen ja juuri siksi on tarpeen kerrata perusteet.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, kuinka tärkeää kunnollinen näkyvyys on.– Elintärkeää. Havainnointi on keskeinen turvallisen ajamisen perusedellytys. Jos lasien pinnalla oleva huurre tai jää vaikeuttaa havainnointia tai pahimmillaan jopa estää sen kokonaan, on kyseessä iso turvallisuusriski, sanoo Vesalainen.Tämä tarkoittaa, että kaikki auton lasipinnat tulee skrapata kokonaisuudessaan. Ikkunat on tehty autoon näkyvyyttä parantamaan eikä tästä edusta ole syytä tinkiä.– Millään pelkillä silmänrei’illä ei lähdetä ajamaan. Kuljettajan on pystyttävä havainnoimaan kaikista auton ikkunoista ulos. Esimerkiksi katveen varmistaminen ennen kaistanvaihtoa tai käännöstä on mahdotonta, jos auton takasivuikkunoita ei ole skrapattu, kertoo Vesalainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuulilasi skrapataan oikeinEnsimmäinen vaihe lasien puhdistamisessa voisi olla auton käynnistäminen. Suuntamalla puhalluksen ikkunoille ja kytkemällä kaikki autosta löytyvät lasien sekä peilien lämmittimet helpottaa työtä. Jää irtoaa selvästi helpommin jo hiemankin lämpiävästä lasista.– Auton joutokäynnille asetettuja rajoituksia on kuitenkin syytä noudattaa. Moottorikäyttöisen ajoneuvon moottoria ei saa käyttää enempää kuin kaksi minuuttia. Lämpötilan ollessa alle –15 celsiusastetta on suurin sallittu joutokäyntiaika rajoitettu enintään neljään minuuttiin, ohjeistaa VesalainenHän jatkaa neuvomalla, että tuulilasi kannattaa skrapata vaakasuoraan.– Aloita kuskin puolelta ja skrapaa lasia puoliväliin saakka yhdellä pitkällä liikkeellä. Kun kuljettajan puoli tuulilasista on puhdas, vaihda auton toiselle puolelle ja tee samat toimet sieltä käsin. Mitä vähemmän edestakaista liikettä joutuu tekemään, sitä pienempiä ovat vauriot, sanoo Vesalainen.Myös auton puhtaudella on merkitystä. Kuraisen lasipinnan skrapaaminen on käytännössä sama kuin pintaa hieroisi hiekkapaperilla. Tästä syystä auto ja sen lasit on syytä pestä säännöllisesti – mielellään juuri ennen lumisateita.Oikeat välineet työhönKäytä tuulilasin skrapaamiseen vain siihen tarkoitettuja, laadukkaita, välineitä. Mikään parkkikiekko ei ole tähän sopiva työkalu. Laadukkaaseen välineeseen kannattaa panostaa, sillä erot ovat euromääräisesti varsin pieniä.– Tukeva muovinen skrapa, josta saa kunnon otteen, on metallista parempi. Metalliskrapa rikkoo lasin reunalla olevan tiivisteen herkemmin osuessaan siihen, neuvoo Vesalainen.Nykyään on jo olemassa myös sähköisiä akkukäyttöisiä työkaluja. Nämä voivat tarjota vaihtoehdon tietyissä tilanteissa. Riippumatta työvälineestä, sen puhtaudesta on syytä huolehtia.– On tärkeää, että skrapa puhdistetaan huolellisesti jokaisen skrapauskerran jälkeen. Skrapaa tulisi säilyttää puhtaassa paikassa, kuten ovilokerossa tai vastaavassa, sen sijaan, että se pyörii hiekan joukossa auton lattialla, kertoo Vesalainen.Täysin välttämätöntä ikkunoiden joka aamu toistuva skrapaaminen ei ole. Ikkunat on mahdollista saada huurteettomiksi ja jäättömiksi myös ilman skrapaamista.Vesalainen vinkkaa, että autotallista tai –katoksesta pääsee näppärästi liikkeelle jäättömillä laseilla. Mikäli kumpaakaan ei ole käytettävissä, voi hankkia sisätilanlämmittimen tai polttoainekäyttöisen lisälämmittimen, joka lämmittää myös auton sisätiloja ja sulattaa samalla lasit.Puhdistus- tai sulatustavasta riippumatta olennaista on, että ennen ajoon lähtöä kaikki auton lasit ja peilit ovat jäättömiä ja lumettomia, jotta näkyvyys autosta ulos on mahdollisimman hyvä.Teksti: Henri Posa Kuvituskuvat: Henri Posa/Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla