12.7.2017 Liikenne Ole huomaavainen – hiljennä hevosen kohdatessasi Kuva: Hannu Miettinen/Liikenneturva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rauhallisinkin hevonen saattaa pelästyä autoa tai ohiajavaa mopoa ja muuttua arvaamattomaksi. Tärkeintä hevosen kohtaamisessa on kuitenkin oman vauhdin hiljentäminen. Liikenneturva muistuttaa, että hevosen kohdattaessa on hiljennettävä ja tehtävä ohitus kunnon turvavälillä. Myös ratsastajan käsimerkkejä on syytä seurata.– Hevonen on saaliseläin, joten se voi pelästyä yllättävissä tilanteissa ja on usein ääniherkkä, vaikka se muuten olisikin tottunut liikenteeseen. Pillastuessaan hevosta on vaikea hallita tai sen liikkeitä ennakoida. Hevonen ei pakoon lähtiessään mieti järkeviä pakosuuntia, vaan se voi esimerkiksi heittää ratsastajan selästään, hypätä ojaan tai tulla suoraan lähestyvän ajoneuvon eteen, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen.Hevosten kanssa liikkuvat raportoivat Liikenneturvan mukaan tilanteita, joissa kuljettaja kaasuttaa kivet rapisten ratsukon ohi tai muuten suorastaan kiusaa hevosta ja ratsastajaa. Piittaamattomuus voi aiheuttaa ikävän läheltä piti -tilanteen tai jopa vaaratilanteen. Jokaisella on vastuunsa muiden tielläliikkujien turvallisuudesta. Laki edellyttääkin kaikilta tielläliikkujilta varovaisuutta ja nopeuden sovittamista liikennetilanteiden mukaiseksi.– Keskikokoinen hevonen on samaa kokoluokkaa kuin hirvisonni. Et varmasti haluaisi kookasta sarvipäätä konepellillesi, joten tuskinpa hevostakaan. Kyse on arvaamattomista eläimistä, ja jälki voi olla todella pahannäköistä, jos yli 500 kiloa hevosta läjähtää tuulilasille, Taskinen toteaa.Kuva: Kaisa Tanskanen/LiikenneturvaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTärkeintä on vauhdin hiljetäminenTärkeintä hevosen kohtaamisessa on oman vauhdin hiljentäminen. Ajoneuvon ääni tai mahdollisen kuorman aiheuttama lisämeteli on myös hyvä tiedostaa ja ottaa huomioon ohitustilanteessa. Kiihdytyksiä ja äkkinäisiä liikkeitä on pyrittävä välttämään.– Ratsastajaan tai ohjastajaan kannattaa ottaa katsekontakti ja seurata tämän käsimerkkejä. Jos tämä pyytää pysähtymään nostamalla käden pystyyn, on silloin pysähdyttävä. Normaalitilanteessa ei kuitenkaan tarvitse pysähtyä, vaan hevosajoneuvo kannattaa ohittaa hiljaisella vauhdilla. Kunnon turvaväli tulee varmistaa myös sivusuunnassa, Taskinen ohjeistaa.Kuva: Hannu Miettinen/LiikenneturvaJos väylä on kapea tai ajoneuvo iso, esimerkiksi traktori tai rekka, kannattaa ratsastajalle antaa aikaa ohjata hevonen tien pientareelle ohituksen ajaksi.– Kohtaamistilanteessa voi myös pysähtyä itse ja tarvittaessa jopa sammuttaa ajoneuvo. Näin voi antaa ratsukolle aikaa ja tilaa mennä ohi. Samat ohjeet pätevät myös muihin hevosajoneuvoihin, Taskinen sanoo. Toimi näin, kun kohtaat hevosen liikenteessä: - Kun kohtaat hevosen, ole huomaavainen ja hidasta vauhtia. - Vaihda pitkiltä lyhyille ajovaloille. - Tarkkaile ratsastajan tai ohjastajan käsimerkkejä. Jos tämä pyytää sinua pysähtymään, pysähdy. - Ohita ratsukko kunnon turvavälillä ja vain turvallisessa paikassa. - Pidä vauhti tasaisena ja nosta nopeutta maltillisesti vasta reilusti ohituksen jälkeen. - Älä soita äänimerkkiä tai kaasuta. Hevosen pillastumisesta voi koitua kohtalokkaat seuraukset. Lähde: Liikenneturva Kuvitus: Kaisa Tanskanen Valokuvat: Hannu Miettinen Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”