18.7.2018 Liikenne Onnettomuustietoinstituutti: kevytautoista olisi sekä hyötyä että haittaa liikenneturvallisuudelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parempi törmäysturvallisuus mopoautoon verrattuna olisi etu, mutta ajoneuvon suurempi massa voisi aiheuttaa ylimääräistä vaaraa kevyttä liikennettä ajatellen. Liikenne- ja viestintäministeriö lähetti kesäkuussa asiantuntijatahojen lausuntokierrokselle esityksen niin kutsutuista nuorten kevytautoista, jotka perustuisivat henkilöautoihin ja joiden nopeus olisi teknisesti rajoitettu enintään 45 kilometriin tunnissa.Esitystä perustellaan erityisesti sillä, että yleisesti käytössä oleviin mopoautoihin verrattuna uudet kevytautot olisivat tuntuvasti turvallisempia mahdollisessa kolaritilanteessa. Lakimuutosten ehdotetaan tulevan voimaan marraskuussa 2019.Liikennevakuutuskeskuksen yhteydessä toimivan Onnettomuustietoinstituutin (OTI) lausunto paljastaa, että vaikka henkilöauton korirakenne on mopoautoa suojaavampi, kevytautojen kokonaisturvallisuusvaikutusta on kaikkiaan vaikea arvioida.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMopoauto ei niin turvatonOTI painottaa lausunnossaan lähtökohtaisesti, ettei mopoautoilu liikennevahinkotilaston ja tutkijalautakuntien tutkimien onnettomuuksien valossa ole niin vaarallista kuin usein saatetaan ajatella.Vuosina 2012–2016 liikennevakuutuksesta korvattiin kaikkiaan 5 317 mopoautovahinkoa. Suurimmassa osassa (81 %) tapauksista kyseessä oli muu kuin henkilövahinko. Mopoautovahingoissa vammautuneista lähes kaikkien (99 %) vammat olivat lieviä.Tutkijalautakuntien arvioiden mukaan vahvempi rakenne olisi pelastanut kuolemalta mahdollisesti kahdessa kuolemaan johtaneessa mopoauto-onnettomuudessa kaikkiaan seitsemästä sattuneesta vuosina 2004–2016. Toisaalta kahdessa yhteenajossa törmäysvoimat olivat ajoneuvojen nopeuserojen vuoksi niin suuria, ettei edes henkilöauton korirakenne olisi tarjonnut riittävää suojaa.Lisäksi lautakuntien arvioiden mukaan kahdessa kuolemaan johtaneessa mopoauto-onnettomuudessa turvavyön käyttö olisi mahdollisesti tai todennäköisesti pelastanut kuolemalta sekä lieventänyt yhden mopoautolla liikkuneen vammoja.Paino lisää vaarojaKevytauton vankempi korirakenne ja paremmat turvalaitteet eivät myöskään poista kuljettajien tekemiä havainto- ja ennakointivirheitä, vaikka uusilla aktiivisilla turvallisuusvarusteilla niitä voidaankin kompensoida.OTI selvittää lausunnossaan, että mopoilla ja mopoautoilla ajetaan usein alueilla, joilla liikkuu runsaasti muita suojaamattomia tienkäyttäjiä – esimerkiksi koulujen lähiympäristössä. Huomattavasti painavammalla kevytautolla törmäys esimerkiksi kevyen liikenteen edustajaan voisikin olla huomattavasti tuhoisampi kuin mopoautolla.OTI:n mukaan olisikin hyvä vaatia kevytautoihin myös erilaisia törmäyksenestojärjestelmiä, jotka olisi mahdollisesti varustettu jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistamistoiminnoilla.60 km/h tuo huoltaMyös nopeus on Onnettomuustietoinstituutin huolena. Jos kevytautojen suurinta sallittua nopeutta nostettaisiin nyt kaavaillusta 45 kilometristä tunnissa kuuteenkymppiin, se voisi ”rohkaista” ylinopeudella ajoa taajamassa.OTI muistuttaa, että törmäysten vakavuus riippuu käytetyistä nopeuksista – etenkin muiden tienkäyttäjien kannalta, kun rajoitetut henkilöautot olisivat merkittävästi mopoautoja painavampia. Kovemmasta vauhdista myös pysähtymismatka olisi pidempi, mikä korostuu talvikelillä.Toisaalta tutkijalautakuntien vuosina 2004–2016 tutkimissa onnettomuuksissa mopoautojen muita ajoneuvoja pienempi rakenteellinen nopeus ja ajoradalla liikkuminen eivät ole näyttäytyneet ongelmana.Sitä paitsi 60 km/h maksiminopeus saattaisi kannustaa nuorta ajamaan kevytautolla mopoautoa useammin maantiellä, mikä sekin lisää vakavien onnettomuuksien todennäköisyyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisämatkustajatkin riskinäEräs mielenkiintoinen huomio OTI:n lausunnossa koskee matkustajien määrää. Koska kevytautossa saisi kuljettaa useampaa henkilöä kuin kaksipaikkaisessa mopoautossa, se saattaisi haitata kuljettajan ajosuoritusta entisestään ja lisätä näyttämisen halua kavereille.Tämä ylimääräisten matkustajien ilmiö on jo näkynyt tutkijalautakuntien tutkimissa mopoauto-onnettomuuksissa. OTI mainitsee lausunnossaan myös sen, että mahdollisissa onnettomuustilanteissa useampi henkilö autossa on vaarassa vammautua.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti