18.7.2018 Liikenne Onnettomuustietoinstituutti: kevytautoista olisi sekä hyötyä että haittaa liikenneturvallisuudelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parempi törmäysturvallisuus mopoautoon verrattuna olisi etu, mutta ajoneuvon suurempi massa voisi aiheuttaa ylimääräistä vaaraa kevyttä liikennettä ajatellen. Liikenne- ja viestintäministeriö lähetti kesäkuussa asiantuntijatahojen lausuntokierrokselle esityksen niin kutsutuista nuorten kevytautoista, jotka perustuisivat henkilöautoihin ja joiden nopeus olisi teknisesti rajoitettu enintään 45 kilometriin tunnissa.Esitystä perustellaan erityisesti sillä, että yleisesti käytössä oleviin mopoautoihin verrattuna uudet kevytautot olisivat tuntuvasti turvallisempia mahdollisessa kolaritilanteessa. Lakimuutosten ehdotetaan tulevan voimaan marraskuussa 2019.Liikennevakuutuskeskuksen yhteydessä toimivan Onnettomuustietoinstituutin (OTI) lausunto paljastaa, että vaikka henkilöauton korirakenne on mopoautoa suojaavampi, kevytautojen kokonaisturvallisuusvaikutusta on kaikkiaan vaikea arvioida.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMopoauto ei niin turvatonOTI painottaa lausunnossaan lähtökohtaisesti, ettei mopoautoilu liikennevahinkotilaston ja tutkijalautakuntien tutkimien onnettomuuksien valossa ole niin vaarallista kuin usein saatetaan ajatella.Vuosina 2012–2016 liikennevakuutuksesta korvattiin kaikkiaan 5 317 mopoautovahinkoa. Suurimmassa osassa (81 %) tapauksista kyseessä oli muu kuin henkilövahinko. Mopoautovahingoissa vammautuneista lähes kaikkien (99 %) vammat olivat lieviä.Tutkijalautakuntien arvioiden mukaan vahvempi rakenne olisi pelastanut kuolemalta mahdollisesti kahdessa kuolemaan johtaneessa mopoauto-onnettomuudessa kaikkiaan seitsemästä sattuneesta vuosina 2004–2016. Toisaalta kahdessa yhteenajossa törmäysvoimat olivat ajoneuvojen nopeuserojen vuoksi niin suuria, ettei edes henkilöauton korirakenne olisi tarjonnut riittävää suojaa.Lisäksi lautakuntien arvioiden mukaan kahdessa kuolemaan johtaneessa mopoauto-onnettomuudessa turvavyön käyttö olisi mahdollisesti tai todennäköisesti pelastanut kuolemalta sekä lieventänyt yhden mopoautolla liikkuneen vammoja.Paino lisää vaarojaKevytauton vankempi korirakenne ja paremmat turvalaitteet eivät myöskään poista kuljettajien tekemiä havainto- ja ennakointivirheitä, vaikka uusilla aktiivisilla turvallisuusvarusteilla niitä voidaankin kompensoida.OTI selvittää lausunnossaan, että mopoilla ja mopoautoilla ajetaan usein alueilla, joilla liikkuu runsaasti muita suojaamattomia tienkäyttäjiä – esimerkiksi koulujen lähiympäristössä. Huomattavasti painavammalla kevytautolla törmäys esimerkiksi kevyen liikenteen edustajaan voisikin olla huomattavasti tuhoisampi kuin mopoautolla.OTI:n mukaan olisikin hyvä vaatia kevytautoihin myös erilaisia törmäyksenestojärjestelmiä, jotka olisi mahdollisesti varustettu jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistamistoiminnoilla.60 km/h tuo huoltaMyös nopeus on Onnettomuustietoinstituutin huolena. Jos kevytautojen suurinta sallittua nopeutta nostettaisiin nyt kaavaillusta 45 kilometristä tunnissa kuuteenkymppiin, se voisi ”rohkaista” ylinopeudella ajoa taajamassa.OTI muistuttaa, että törmäysten vakavuus riippuu käytetyistä nopeuksista – etenkin muiden tienkäyttäjien kannalta, kun rajoitetut henkilöautot olisivat merkittävästi mopoautoja painavampia. Kovemmasta vauhdista myös pysähtymismatka olisi pidempi, mikä korostuu talvikelillä.Toisaalta tutkijalautakuntien vuosina 2004–2016 tutkimissa onnettomuuksissa mopoautojen muita ajoneuvoja pienempi rakenteellinen nopeus ja ajoradalla liikkuminen eivät ole näyttäytyneet ongelmana.Sitä paitsi 60 km/h maksiminopeus saattaisi kannustaa nuorta ajamaan kevytautolla mopoautoa useammin maantiellä, mikä sekin lisää vakavien onnettomuuksien todennäköisyyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisämatkustajatkin riskinäEräs mielenkiintoinen huomio OTI:n lausunnossa koskee matkustajien määrää. Koska kevytautossa saisi kuljettaa useampaa henkilöä kuin kaksipaikkaisessa mopoautossa, se saattaisi haitata kuljettajan ajosuoritusta entisestään ja lisätä näyttämisen halua kavereille.Tämä ylimääräisten matkustajien ilmiö on jo näkynyt tutkijalautakuntien tutkimissa mopoauto-onnettomuuksissa. OTI mainitsee lausunnossaan myös sen, että mahdollisissa onnettomuustilanteissa useampi henkilö autossa on vaarassa vammautua.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?