18.7.2018 Liikenne Onnettomuustietoinstituutti: kevytautoista olisi sekä hyötyä että haittaa liikenneturvallisuudelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parempi törmäysturvallisuus mopoautoon verrattuna olisi etu, mutta ajoneuvon suurempi massa voisi aiheuttaa ylimääräistä vaaraa kevyttä liikennettä ajatellen. Liikenne- ja viestintäministeriö lähetti kesäkuussa asiantuntijatahojen lausuntokierrokselle esityksen niin kutsutuista nuorten kevytautoista, jotka perustuisivat henkilöautoihin ja joiden nopeus olisi teknisesti rajoitettu enintään 45 kilometriin tunnissa.Esitystä perustellaan erityisesti sillä, että yleisesti käytössä oleviin mopoautoihin verrattuna uudet kevytautot olisivat tuntuvasti turvallisempia mahdollisessa kolaritilanteessa. Lakimuutosten ehdotetaan tulevan voimaan marraskuussa 2019.Liikennevakuutuskeskuksen yhteydessä toimivan Onnettomuustietoinstituutin (OTI) lausunto paljastaa, että vaikka henkilöauton korirakenne on mopoautoa suojaavampi, kevytautojen kokonaisturvallisuusvaikutusta on kaikkiaan vaikea arvioida.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMopoauto ei niin turvatonOTI painottaa lausunnossaan lähtökohtaisesti, ettei mopoautoilu liikennevahinkotilaston ja tutkijalautakuntien tutkimien onnettomuuksien valossa ole niin vaarallista kuin usein saatetaan ajatella.Vuosina 2012–2016 liikennevakuutuksesta korvattiin kaikkiaan 5 317 mopoautovahinkoa. Suurimmassa osassa (81 %) tapauksista kyseessä oli muu kuin henkilövahinko. Mopoautovahingoissa vammautuneista lähes kaikkien (99 %) vammat olivat lieviä.Tutkijalautakuntien arvioiden mukaan vahvempi rakenne olisi pelastanut kuolemalta mahdollisesti kahdessa kuolemaan johtaneessa mopoauto-onnettomuudessa kaikkiaan seitsemästä sattuneesta vuosina 2004–2016. Toisaalta kahdessa yhteenajossa törmäysvoimat olivat ajoneuvojen nopeuserojen vuoksi niin suuria, ettei edes henkilöauton korirakenne olisi tarjonnut riittävää suojaa.Lisäksi lautakuntien arvioiden mukaan kahdessa kuolemaan johtaneessa mopoauto-onnettomuudessa turvavyön käyttö olisi mahdollisesti tai todennäköisesti pelastanut kuolemalta sekä lieventänyt yhden mopoautolla liikkuneen vammoja.Paino lisää vaarojaKevytauton vankempi korirakenne ja paremmat turvalaitteet eivät myöskään poista kuljettajien tekemiä havainto- ja ennakointivirheitä, vaikka uusilla aktiivisilla turvallisuusvarusteilla niitä voidaankin kompensoida.OTI selvittää lausunnossaan, että mopoilla ja mopoautoilla ajetaan usein alueilla, joilla liikkuu runsaasti muita suojaamattomia tienkäyttäjiä – esimerkiksi koulujen lähiympäristössä. Huomattavasti painavammalla kevytautolla törmäys esimerkiksi kevyen liikenteen edustajaan voisikin olla huomattavasti tuhoisampi kuin mopoautolla.OTI:n mukaan olisikin hyvä vaatia kevytautoihin myös erilaisia törmäyksenestojärjestelmiä, jotka olisi mahdollisesti varustettu jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistamistoiminnoilla.60 km/h tuo huoltaMyös nopeus on Onnettomuustietoinstituutin huolena. Jos kevytautojen suurinta sallittua nopeutta nostettaisiin nyt kaavaillusta 45 kilometristä tunnissa kuuteenkymppiin, se voisi ”rohkaista” ylinopeudella ajoa taajamassa.OTI muistuttaa, että törmäysten vakavuus riippuu käytetyistä nopeuksista – etenkin muiden tienkäyttäjien kannalta, kun rajoitetut henkilöautot olisivat merkittävästi mopoautoja painavampia. Kovemmasta vauhdista myös pysähtymismatka olisi pidempi, mikä korostuu talvikelillä.Toisaalta tutkijalautakuntien vuosina 2004–2016 tutkimissa onnettomuuksissa mopoautojen muita ajoneuvoja pienempi rakenteellinen nopeus ja ajoradalla liikkuminen eivät ole näyttäytyneet ongelmana.Sitä paitsi 60 km/h maksiminopeus saattaisi kannustaa nuorta ajamaan kevytautolla mopoautoa useammin maantiellä, mikä sekin lisää vakavien onnettomuuksien todennäköisyyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisämatkustajatkin riskinäEräs mielenkiintoinen huomio OTI:n lausunnossa koskee matkustajien määrää. Koska kevytautossa saisi kuljettaa useampaa henkilöä kuin kaksipaikkaisessa mopoautossa, se saattaisi haitata kuljettajan ajosuoritusta entisestään ja lisätä näyttämisen halua kavereille.Tämä ylimääräisten matkustajien ilmiö on jo näkynyt tutkijalautakuntien tutkimissa mopoauto-onnettomuuksissa. OTI mainitsee lausunnossaan myös sen, että mahdollisissa onnettomuustilanteissa useampi henkilö autossa on vaarassa vammautua.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja