13.8.2023

Opel Experimental -konsepti valaisee enemmän ja vähemmän tänä päivänä toteuttamiskelpoisia Opel-visioita

Experimental näyttää muun muassa Opelin muotoilufilosofian seuraavan askeleen, mutta sen tapa säästää ohjaamosta tilaa muistuttaa vm. 1991 Toyota Previasta.

Opelin tämänkertainen tapa ennakoida tulevaisuuden suunnitteluratkaisujaan edustaa huomattavasti eri aikakautta kuin parin vuoden takainen Manta GSe ElektroMOD -restomod. Koska Mantan viitoittama Vizor-keula on jo hyvää vauhtia valloittamassa koko Opel-mallistoa, on hyvä aika siirtyä tutkailemaan jo tarinan seuraavaa lukua. Siellä on muutamia vähemmän yllättäviä asioita, mutta toki myös yllättäviä asioita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähemmän yllättävää...

...Opel Experimentalissa on ainakin se, että kyseessä on C-segmentin crossover - niitä on Eurooppa täysi. Niin ikään auton täyssähköisyys odotettua, onhan Opel ilmoittanut olevansa vuodesta 2028 alkaen yksinomaan sähköautomerkki. Myös konseptin kattolinja tuntuu olevan kovin trendikkäässä luisussa.

Vähemmän yllättävää, mutta silti mielenkiintoista ja Opelin valitseman nykylinjan mukaista on mainittu Vizor-maski. Sen keskellä on Opelin uusi logo, joka puolestaan on ikään kuin kompassin keskiö; keskeltä lähtee ikään kuin neljä ilmansuuntaa. Vizor on tällä kertaa mallia 4D, ja se kätkeekin sisäänsä tutkat, kamerat ja sensorit, mukaan lukien jopa lidarin.

- Uusi Experimental-konsepti tulkitsee vähäeleisen rohkeaa muotoilufilosofiaamme nykyistäkin äärimmäisemmin. Se antaa tulevaisuudenvisiollemme muodot. Monet sen muotoiluelementit ja tausta-ajatukset tulevat näkymään seuraavissa tuotantoautoissamme. Konseptin ulkomuodot yhdistävät erinomaisen aerodynaamisen suorituskyvyn tyrmäävän hienoon siluettiin. Samalla matkustamo tarjoaa immersiivisen ja tunteita herättävän käyttäjäkokemuksen, kertoo Opelin muotoilujohtaha Mark Adams.

Yllättävää

Jos jatketaan vielä vähän ulkomuodosta, voidaan havaita, että kaikki kromiosat ovat historiaa. Lisäksi autoon on tuotu superautomaailmasta tuttuja aerodynamiikkaominaisuuksia kuten helmojen automaattisesti aukeavat ja sulkeutuvat läpät, jotka päästävät ja eivät päästä tilanteen mukaan ilmaa esimerkiksi jarruille. Myös auton 3-puolaiset vanteet muuttavat muotoaan ajotilanteen mukaan, ja ne ovat saaneet ympärilleen Goodyearin kierrätyskumista valmistamat renkaat.

Opel Experimentalin sisätilat ovat ulkomuotoakin reippaasti futuristisemmat ja siten kauempana tästä päivästä. Merkittävää on esimerkiksi HUD:in laaja käyttö ja minimalistisuus. Auton ohjausjärjestelmästä on saatu huomattavasti nykyistä kevyempi toteuttamalla se steer-by-wirena eli täysin vailla mekaanista yhteyttä etuakseliin. Keveyttä on mietitty myös istuimissa, jotka ovat 3D-verkkokangasta. Ja tilaahan tuo se tosiasia, että ratti ponnahtaa esiin vain kun sitä tarvitaan, aivan kuten vaikkapa vanhassa kunnon ensimmäisen polven Toyota Previassa.

Kuljettajat voivat personoida tarvitsemaansa tietoa ohuella Tech Bridge -näytöllä – se on uusi tulkinta Opeleissa tutuksi tulleesta Pure Panel -näytöistä. Tavanomaisten näyttöjen sijaan tietoa tai viihdettä näytetään projisointiteknologialla, jota tuetaan tekoälyllä ja luonnollisella puheentunnistuksella. Tunnelmavalaistus on toteutettu elektrokromisilla kankailla. Kankaat ovat Opelin mukaan myös reaktiivisia. Esimerkiksi toisen auton lähestyessä kuollutta kulmaa, varoitus ilmestyy HUD-näytön lisäksi kyseisen puolen ovipaneelin elektronomiseen kankaaseen. 

Jossain tulevaisuuden koeajossa ehkä selviää, millä lailla tämänkaltainen ohjaamo toimisi käytännössä.

Opel aikoo esitellä Experimentalin virallisesti yleisölle Münchenin IAA Mobility -ajoneuvomessuilla syyskuussa. Myös Vauxhall julkisti tismalleen samanlaisen konseptin peilikuvana ja aarnikotkalogoilla, ja sekin on ilmeisesti Münchenissä, sillä ainakin sen tuulilasiin on ilmestynyt Opelia vastaava tervetulotoivotus, tosin englanniksi.

Lähde ja kuvat: Opel Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat