28.2.2018

Osalla moottoriteistä luvallisesti 120 km/h jo maaliskuussa – siirtymäaika alkaa

esitys uudesta tieliikennelaista

Liikennevirasto kertoo ottavansa maaliskuun alkupuolella käyttöön nopeusrajoitusten siirtymäajat.

Käytännössä muutos tarkoittaa, että hyvissä sää- ja keliolosuhteissa tietyillä moottoritieosuuksilla nopeusrajoitus nostetaan valoisaan aikaan 120 kilometriin tunnissa. Muulla tieverkolla talviajan nopeusrajoitukset pysyvät edelleen voimassa.

Tämän hetkisen tiedon mukaan nopeusrajoitusten siirtymäaika koskee vain seuraavia tieosuuksia:

- Valtatie 1 välillä Kehä III–Muurla (1.3.2018 lähtien)
- Valtatie 7 välillä Kehä III–Hamina (1.3.2018 lähtien)
- Valtatie 4 välillä Kemi–Tornio (8.3.2018 lähtien)

Liikenneviraston mukaan valtatiellä 1 välillä Turku–Muurla tehdään juuri laiteasennuksia. Tästä syystä kyseisellä välillä ei ole teknisesti mahdollista ottaa käyttöön siirtymäajan nopeusrajoituksia tänä keväänä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pimeällä 100 km/h

Pimeään aikaan tai talvisissa keliolosuhteissa myös yllä mainittujen teiden korkein mahdollinen nopeusrajoitus on 100 km/h. Siirtymäajan nopeusrajoitukset ovat voimassa kesänopeuksien voimaantuloon asti. Tavallisesti Suomessa siirrytään takaisin kesänopeuksiin maalis-huhtikuun vaihteessa.

– Keväisin ajokeli on monesti parempi kuin keskitalvella esimerkiksi lisääntyneen valon ansiosta. Tämä mahdollistaa tietyillä vaihtuvien nopeusrajoitusten teillä 120 km/h nopeudet hyvissä ajo-olosuhteissa jo ennen kesänopeuksiin siirtymistä, kertoo Liikenneviraston liikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman.

Liikennemerkkien ohella suurinta sallittua nopeutta säätelevät myös muut liikennesäännöt.

Tieliikennelaki velvoittaa kuljettajaa ottamaan huomioon muun muassa tien kunnon, sään, kelin, näkyvyyden ja liikenneolosuhteet.

Liikennevirasto muistuttaa, että viisaat kuskit tietävät, että turvallinen ajo voi edellyttää toisinaan huomattavasti alempaa nopeutta kuin liikennemerkki sallii.

Lähde: Liikennevirasto Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat