1.10.2018 Ajoneuvot Päitsi muuttuu – MM-osakilpailun sijaan tulossa suuri seikkailu Päijänneajo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi kansainvälinen Päitsi Trophy -reitti tarjoaa yhä useammille mahdollisuuden maistaa suurta suomalaista seikkailua. Legendaarinen Päijänteen ympäriajo ajetaan jälleen jo maaliskuun puolivälin tienoilla, eli tarjolla saattaa Helsingin Moottorikerhon mukaan olla taas lumiset olosuhteet ja syvät spoorit lisähaastetta tuomassa.84. Päijänteen ympäriajo ajetaan 16.–17.3.2019. Reitti on pääpiirteissään sama kuin viime kilpailussa, mutta tarkempia yksityiskohtia ei ole vielä vahvistettu. Aloitus- sekä yötaukopaikkana toimii edellisvuosien tapaan Vierumäki.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMM-osakilpailua ei tuleTuleva koitos ei enää ole kahden viime vuoden tavoin MM-osakilpailu, mutta jatkuu sitäkin vahvemmin perinteikkäänä kaksipäiväisenä suurena seikkailuna. Päitsin tavaramerkkejä ovat kymmenkunta erikoiskoetta per kilpailupäivä, pitkät erikoiskokeiden väliset siirtymät, talviolosuhteet sekä pimeänajo.Harrastajille Päitsi on ollut Helsingin Moottorikerhon mukaan vuosikymmenet suuri selviytymiskoetus ja ”enduromiehen pyhiinvaellus”, kuten kokeneet konkarit kuvailevat. Ensi vuonna mukaan otetaan myös uusi reitti, Päitsi Trophy, joka tarjoaa aiempaa matalamman kynnyksen päästä kokemaan Päitsin tunnelmaa.Tarjolla Mini-Päitsi harrastajillePäitsi Trophy on niin ikään kaksipäiväinen kilpailu, jonka reitti on kuitenkin lyhyempi kuin varsinaisen Päitsin. Päitsi Trophyyn kuuluu siis vain osa maastokokeista, ja ajopäivät ovat lyhyemmät, mutta olosuhteet ja fiilis sitä aitoa Päitsiä. Lauantaina ajoaika on noin kuusi tuntia.Yhä suuremmalla harrastajajoukolla on nyt puitteet tulla kokemaan pala Päitsiä – ja kenties seuraavana vuonna osallistua täyspitkään kilpailuun.Tulevassa Päitsissä ajetaan SM-luokissa A ja B, Cup-luokissa V40 ja V50 sekä kansallisissa C ja V-60 luokissa. Päitsi Trophyssa ovat mukana seuraavat luokat: D, Kuntoluokka, Classic ja pariajo. Päitsi Trophyssä on järjestäjän mukaan luvassa tuotepalkintoja.Yhteishuollosta laatua ja kustannussäästöjäTulevalla Päitsillä panostetaan Helsingin Moottorikerhon mukaan yhteishuoltoon aiempaakin enemmän. Järjestäjän mukaan yhteishuolto helpottaa monella tavalla kilpailuun osallistumista.Yhteishuoltoon osallistumalla kuljettajat varmistavat korkealaatuisen huollon jokaiselle tankkauspaikalle, voivat alentaa osallistumisen kustannuksia ja vähentää kilpailun valmistautumiseen tarvittavaa työtä, Helsingin Moottorikerho kertoo ennakkotiedotteessaan.Yhteishuollon ansiosta huoltopaikat eivät ruuhkaudu, kilpailun turvallisuus paranee ja ympäristöä kuormitetaan vähemmän.Käytännössä kilpailuun voi osallistua ensi vuonna täysin ilman omaa huoltoautoa, mutta ratkaisu tuskin houkuttelee montaa kokeilijaa, vaikka tarjolla on myös haalarihuolto-palvelu. Oman huoltoauton apu helpottanee raskaan kisan järjestelyjä ja läpiajoa useimmille kuskeille myös jatkossa.Lähde: Helsingin Moottorikerho Kuva: Moottorin arkisto/Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous