1.10.2018 Ajoneuvot Päitsi muuttuu – MM-osakilpailun sijaan tulossa suuri seikkailu Päijänneajo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi kansainvälinen Päitsi Trophy -reitti tarjoaa yhä useammille mahdollisuuden maistaa suurta suomalaista seikkailua. Legendaarinen Päijänteen ympäriajo ajetaan jälleen jo maaliskuun puolivälin tienoilla, eli tarjolla saattaa Helsingin Moottorikerhon mukaan olla taas lumiset olosuhteet ja syvät spoorit lisähaastetta tuomassa. 84. Päijänteen ympäriajo ajetaan 16.–17.3.2019. Reitti on pääpiirteissään sama kuin viime kilpailussa, mutta tarkempia yksityiskohtia ei ole vielä vahvistettu. Aloitus- sekä yötaukopaikkana toimii edellisvuosien tapaan Vierumäki. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy MM-osakilpailua ei tule Tuleva koitos ei enää ole kahden viime vuoden tavoin MM-osakilpailu, mutta jatkuu sitäkin vahvemmin perinteikkäänä kaksipäiväisenä suurena seikkailuna. Päitsin tavaramerkkejä ovat kymmenkunta erikoiskoetta per kilpailupäivä, pitkät erikoiskokeiden väliset siirtymät, talviolosuhteet sekä pimeänajo. Harrastajille Päitsi on ollut Helsingin Moottorikerhon mukaan vuosikymmenet suuri selviytymiskoetus ja ”enduromiehen pyhiinvaellus”, kuten kokeneet konkarit kuvailevat. Ensi vuonna mukaan otetaan myös uusi reitti, Päitsi Trophy, joka tarjoaa aiempaa matalamman kynnyksen päästä kokemaan Päitsin tunnelmaa. Tarjolla Mini-Päitsi harrastajille Päitsi Trophy on niin ikään kaksipäiväinen kilpailu, jonka reitti on kuitenkin lyhyempi kuin varsinaisen Päitsin. Päitsi Trophyyn kuuluu siis vain osa maastokokeista, ja ajopäivät ovat lyhyemmät, mutta olosuhteet ja fiilis sitä aitoa Päitsiä. Lauantaina ajoaika on noin kuusi tuntia. Yhä suuremmalla harrastajajoukolla on nyt puitteet tulla kokemaan pala Päitsiä – ja kenties seuraavana vuonna osallistua täyspitkään kilpailuun. Tulevassa Päitsissä ajetaan SM-luokissa A ja B, Cup-luokissa V40 ja V50 sekä kansallisissa C ja V-60 luokissa. Päitsi Trophyssa ovat mukana seuraavat luokat: D, Kuntoluokka, Classic ja pariajo. Päitsi Trophyssä on järjestäjän mukaan luvassa tuotepalkintoja. Yhteishuollosta laatua ja kustannussäästöjä Tulevalla Päitsillä panostetaan Helsingin Moottorikerhon mukaan yhteishuoltoon aiempaakin enemmän. Järjestäjän mukaan yhteishuolto helpottaa monella tavalla kilpailuun osallistumista. Yhteishuoltoon osallistumalla kuljettajat varmistavat korkealaatuisen huollon jokaiselle tankkauspaikalle, voivat alentaa osallistumisen kustannuksia ja vähentää kilpailun valmistautumiseen tarvittavaa työtä, Helsingin Moottorikerho kertoo ennakkotiedotteessaan. Yhteishuollon ansiosta huoltopaikat eivät ruuhkaudu, kilpailun turvallisuus paranee ja ympäristöä kuormitetaan vähemmän. Käytännössä kilpailuun voi osallistua ensi vuonna täysin ilman omaa huoltoautoa, mutta ratkaisu tuskin houkuttelee montaa kokeilijaa, vaikka tarjolla on myös haalarihuolto-palvelu. Oman huoltoauton apu helpottanee raskaan kisan järjestelyjä ja läpiajoa useimmille kuskeille myös jatkossa. Lähde: Helsingin Moottorikerho Kuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?