16.9.2023

Päivän kuva: Finnsirius Airiston tyvenessä

Finnlinesin uutta konseptia edustava M/S Finnsirius lähti perjantaina aamupäivällä neitsytmatkalleen Naantalista Långnäsin kautta Kapellskäriin. Airiston aamuaurinko suorastaan syleili uutuusalusta sen uran ihka ensimmäisillä merimaileilla.

M/S Finnsiriusta on odotettu liikenteeseen siitä lähtien kun sen tilauksesta tiedotettiin julkisuuteen. Moottori tulee palaamaan Finnsiriukselle perusteellisesti neitsytmatkan on-board -kokemuksen myötä hieman tuonnempana, mutta jo ihan tiivistetysti todettuna alus on hyvin mielenkiintoinen täydennys Itämeren risteilytarjontaan.

Sana risteily onkin Finnlinesille pitkälti uusi käsite, sillä vaikka useilla sen laivoista on voinut matkustaa huvitarkoituksessa, on se tapahtunut aina hyötyajoneuvojen seassa oman ajoneuvon kera. 235 metriä pitkä, 1 100 matkustajaa ottava ja 5 200 kaistametrin autokannet omaava Finnisirius on puolestaan Finnlinesin historian suurin alus, ja sen kyytiin voi hypätä Naantalista myös ilman ajoneuvoa, pelkälle risteilylle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neitsytmatkalle

Finnsirius - vuoden lopussa vastaavaan liikenteeseen tulevan täyssisarensa Finncanopuksen tavoin - on rakennettu Kiinassa. Ennen neitsytmatkaansa laiva on siis koeajettu useampaan kertaan Etelä-Kiinan merellä, ajettu sieltä muun muassa Malakan salmen, Intian valtameren ja Suezin kanavan kautta Välimerelle, esitelty Italian rannikon edustalla Finnlinesin omistajan Grimaldi Groupin edustajille ja ajettu vielä Välimereltä Itämerelle ja aina Naantaliin asti.

Neitsytmatkalleen Finnsirius pääsi lähtemään suunniteltuna ajankohtana, 15. syyskuuta. Alus irrottautui Naantalin sataman laiturista muutamaa minuuttia aikataulun mukaisen lähtöaikansa, 10:30, jälkeen. Aluksen saatteli neitsytmatkalleen kiinnostuneen yleisön lisäksi kerrassaan upea loppukesän aamuaurinko lähes peilityynellä Airistolla.

Peilityyneydestä puheen ollen, sen mahdollistamana aluksen kulusta oli mahdollista tehdä ensikäden havaintoja. Finnlinesin uuden sukupolven alusten hydrodynaamista muotoilua on etukäteen kehuttu edistykselliseksi. Finnsiriuksen aallonmuodostus vaikuttikin ainakin silmämääräisesti olevan vähäisempää ja älykkäämpää moneen aikaisempien sukupolvien laivaan verrattuna. Mikä ei pinnalle näy, on aluksen pohjan ilmavoitelujärjestelmä, joka ilmakuplia tuottamalla vähentää rungon kitkaa.

Teksti ja kuvat: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat