4.10.2024

Päivän kuva: menneisyys ja tulevaisuus samassa huoneessa – samankaltaisuuksia havaittavissa

Kuva Benjamin Helander, Toyota

Ensimmäisen Suomeen virallisesti tuodun Toyota-yksilön ja jo nimelläänkin tulevaisuuteen viittaavan vetypolttokennoauto Mirain kohtaaminen oli arvokas.

Toyota juhlii tänä syksynä 60-vuotista taivaltaan Suomessa. Suomi oli vasta kolmas maa Euroopassa Tanskan ja Hollannin jälkeen, johon Toyotan virallinen maahantuonti aloitettiin. Maahantuontisopimus Toyota Motor Corporationin ja silloisen Korpivaara Oy:n kanssa solmittiin juhlallisissa merkeissä Helsingin Kalastajatorpalla 13.10.1964.

Eri rekisteritunnus...

Toyotan voisi sanoa aloittaneen Suomessa korkealta tasolta, sillä ensimmäinen virallisesti maahan tuotu auto, ja maahantuontisopimuksen solmimishetkelläkin läsnä ollut autoyksilö, oli iso ja mukava Crown S40. Tuo autoyksilö on edelleen olemassa, ja se poseerasi nyt Järvenpäässä tulevaisuutta edustavan vastineensa rinnalla.

...mutta silti sama historiallinen autoyksilö. Tämän ensimmäisen Crownin jälkeen Suomeen on tuotu yhteensä 955 000 Toyotaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Samankaltaiset tulevaisuudennäkymät?

Vuoden 1964 Crownin ja miltei 60 vuotta tuoreemman Mirain välillä on todellakin havaittavissa samankaltaisuuksia. Molemmat ovat toki oman aikansa isoja ja mukavia sedaneita, ja itse asiassa Mirai jakaa GA-L -perustansa 16. sukupolven Crown S230:n kanssa, mikä näkyy myös auton ulkomuodossa.

Japanissa tuota uusimman polven Crownia myydään sekä 2,5-litraisella täyshybridivoimalinjalla että Mirain kanssa jaettavalla vetypolttokennovoimalinjalla. Mirai on siis omalla tavallaan tämän toisen polven Crown S40:n kaukainen mutta suora seuraaja.

Toisaalta myös asetelmissa on samankaltaisuuksia. Maahantuontisopimuksen allekirjoitushetkellä ja vielä vuosia sen jälkeenkin Toyota oli Suomessa ja Euroopassa yleensä pirteä uusi vaihtoehto Japanista. Nyt Toyota on maailman suurin autonvalmistaja ja Suomen myydyin automerkki. Samalla tavalla Mirai on pirteä ja uusi käyttövoimavaihtoehto (Japanista). Vaikka vetypolttokennoautot ovat vielä monelta osin ikään kuin lapsenkengissä, on tekniikka mennyt hurjasti eteenpäin, ja tulee menemään jatkossakin.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat