10.8.2024

Päivän kuva: Mercedes-Benz T80 – kun Porschen suunnittelema tähtikeula halusi rikkoa nopeusennätyksen

Kuva Vesa Eskola

Ennätykset on tehty rikottavaksi, ja se yksistään on motivoinut ihmisiä vuosien saatossa erilaisiin uro- ja hirmutekoihin. Ferdinand Porschen suunnittelema T80-proto kelpaa hyvin esimerkiksi.

Kirjoitimme juuri autojen ilmanvastuksesta ja Ferdinand Porschen Audin edeltäjälle eli Auto Unionille suunnittelemasta nopeusennätysautosta Auto Union V16 Type C Streamliner

Ferdinand oli kuitenkin sen verran kekseliäs ja monia asioita puuhaileva mies, että hän teki nopeusennätysauton myös Mercedekselle. Se on puolestaan esillä Mercedeksen museossa Stuttgartissa.

Kyseinen auto on T80. Sen suunnittelu aloitettiin vuonna 1937, ja yli kahdeksan metriä pitkä ”auto" valmistui juuri ennen toista maailmansotaa. Se painoi 2,7 tonnia. T80:ssa on kuusi pyörää, kolme akselia ja 44,5-litrainen V12-lentokonemoottori. Näillä avuin – ja erittäin futuristisen korin avulla – sillä oli siis tarkoitus rikkoa nopeusennätys. Luonnollisesti myös Hitler suunnitteli käyttävänsä autoa omassa propagandassaan.

Tavoitteeksi T80:lle asennettiin 600 km/h nopeus. Ihan projektin loppuvaiheilla tavoite nostettiin vielä lukemaan 750 km/h. Moottorina T80:ssa oli iso V12-moottori. Tuo DB 603 oli jatkokehitelmä DB 601:stä, joka oli mm. Messerschmitt Bf 109:n voimanlähde. Moottori tuotti noin 3000 hevosvoimaa.

Aerodynaamisesti muotoillun korin ilmanvastuskerroin oli erittäin alhainen 0,18. Ennätysajo oli suunniteltu ajettavaksi tammikuussa 1940, ja paikka olisi ollut Saksan uuden autobaanaverkoston väli Berliinistä Halleen/Leipzigiin. No sitä ajoa ei sitten koskaan ajettu. Toinen maailmansota syttyi syyskuussa 1939, ja T80 joutui varastoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat