18.2.2019 Ajoneuvot Paljon onnea G: Mercedes-Benzin perinteikäs maasturi viettää nelikymppisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin G-sarjan kasvu yksinkertaisesta mutta kestävästä maastoautosta tuplaturboahdetuksi statussymboliksi on automaailmassakin hyvin poikkeuksellinen. Länsi-Euroopassa tuskin myytiin kovin montaa seitsemänkymmentäluvulla esiteltyä automallia vielä viime vuonna. Ainakaan sellaista autoa, joka maksaa helposti satoja tuhansia euroja ja jonka myyntimäärät ovat vain kasvaneet ja kasvaneet.Kun Mercedes-Benz esitteli G-sarjana tunnetuksi tulleen maasturin vuonna 1979, tehtaan edustajat tuskin olettivat mallisarjan vielä joskus kattavan yli 500-hevosvoimaisen kolmiakselisenkin version.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlkaen 72 hevosvoimaaEi, alkuperäinen mallisto oli hyvin erilainen kuin se G, jonka tänään tunnemme. Mercedes-Benzin silloisen emofirman Daimler-Benzin ja itävaltalaisen Steyr-Daimler-Puchin yhteistyössä kehitetty ja Itävallan Grazissa valmistettu maasturi oli yksinkertainen, kestävä ja alunperinkin varsin arvokas. Mutta ylellinen se ei ollut. Perusmalli oli kaasutinkäyttöinen 230G, joka liikkui 102 hevosvoiman turvin. Sekin oli runsaasti dieseltarjontaan nähden, 240GD liikkui 72 hevosen raivolla. Toinen dieselvaihtoehto oli viisisylinterinen 300GD 88 hevosvoimallaan. Rajuimman suorituskyvyn tarjosi peräti 150-hevosvoimainen 280GE, monipisteruiskutuksella ja kahdella yläpuolisella nokka-akselilla varustettu rivikuutonen. Näillä eväillä G-malli kuitenkin pärjäsi erinomaisesti siinä, mihin se oli tehty: maastossa ja pitkillä matkoilla.Kunhan vauhtiin pääsee, niin mitä sitä hidastelemaan...Muutos mukavuuteenVähitellen mallisto kehittyi ja varustelista piteni. Suuri muutos tapahtui vuonna 1989, kun alkuperäinen W460-mallisto korvattiin siviilipuolella ylellisemmällä W463:lla. Nyt G siirtyi enemmän järeästä Land Rover -kilpailijasta kohti sivistyneen Range Roverin haastajaa. Neliveto oli jatkuva, ja sisustasta hyvin Mercedes-Benzin henkilöautomallien kaltainen.Pelkistetympi ammatti- ja militäärikäytöön suunniteltu versio säilyi mallistossa nyt W461-nimellä.Oikealta vasemmalle: W460, W463 ja nykyinen G-sarja (harhaanjohtavasti myöskin W463).Vähitellen kuvaan astuivat V8-moottorit, AMG:t, V12:sta, portaaliakselit ja muut jännittävyydet.Vähitellen myyntimäärätkin lähtivät kasvamaan. Ensimmäisen sadantuhannen kappaleen valmistumisessa kesti 13 vuotta, raja meni rikki vuonna 1992. Vuonna 2005 malleja oli syntynyt vasta 185 000, mutta sitten vauhti alkoi kiihtymään. Kolmassadastuhannes G-malli rullasi ulos tehtaalta vuonna 2017.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuolet vähemmän kuin PorscheaVuonna 2016 G-sarjaa valmistui ensimmäisen kerran yli 20 000 kappaletta, kun keskimäärin autoa oli historian aikana tehty 8 000 auton vuositahdilla. Vankka rakenne ja käsityön suuri osuus auton valmistuksessa on aina pitänyt G:n maastoautoksi saati työkaluksi arvokkaana. Toisaalta hyvin huollettuna auto on myös erittäin kestävä.Hyvän vertauksen G-sarjan tuotantomääriin antaa toisen stuttgartilaismerkin klassikkomalli: vuodesta 1964 valmistetun Porsche 911:sta miljoonas kappale valmistui myöskin vuonna 2017, jolloin keskimääräinen tuotantotahti on ollut yli 18 000 autoa vuodessa.Työsuhdeauto se tämäkin?Vuonna 2018 maailma muuttui, kun siviileille tarjottu G-Mercedes uudistui täysin. 39 vuoden tuotannon jälkeen Daimler AG teki täysremontin. Auto leveni, etuakseli vaihtui erillisjousitetuksi ja ohjaus hammastangoksi. Korikin pyöristyi, vaikka muutoksen huomaavatkin vain asianharrastajat. Saa nähdä, pysyykö uusi sukupolvi valmistuksessa seuraavat neljäkymmentä vuotta.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”