18.2.2019 Ajoneuvot Paljon onnea G: Mercedes-Benzin perinteikäs maasturi viettää nelikymppisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin G-sarjan kasvu yksinkertaisesta mutta kestävästä maastoautosta tuplaturboahdetuksi statussymboliksi on automaailmassakin hyvin poikkeuksellinen. Länsi-Euroopassa tuskin myytiin kovin montaa seitsemänkymmentäluvulla esiteltyä automallia vielä viime vuonna. Ainakaan sellaista autoa, joka maksaa helposti satoja tuhansia euroja ja jonka myyntimäärät ovat vain kasvaneet ja kasvaneet. Kun Mercedes-Benz esitteli G-sarjana tunnetuksi tulleen maasturin vuonna 1979, tehtaan edustajat tuskin olettivat mallisarjan vielä joskus kattavan yli 500-hevosvoimaisen kolmiakselisenkin version. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alkaen 72 hevosvoimaa Ei, alkuperäinen mallisto oli hyvin erilainen kuin se G, jonka tänään tunnemme. Mercedes-Benzin silloisen emofirman Daimler-Benzin ja itävaltalaisen Steyr-Daimler-Puchin yhteistyössä kehitetty ja Itävallan Grazissa valmistettu maasturi oli yksinkertainen, kestävä ja alunperinkin varsin arvokas. Mutta ylellinen se ei ollut. Perusmalli oli kaasutinkäyttöinen 230G, joka liikkui 102 hevosvoiman turvin. Sekin oli runsaasti dieseltarjontaan nähden, 240GD liikkui 72 hevosen raivolla. Toinen dieselvaihtoehto oli viisisylinterinen 300GD 88 hevosvoimallaan. Rajuimman suorituskyvyn tarjosi peräti 150-hevosvoimainen 280GE, monipisteruiskutuksella ja kahdella yläpuolisella nokka-akselilla varustettu rivikuutonen. Näillä eväillä G-malli kuitenkin pärjäsi erinomaisesti siinä, mihin se oli tehty: maastossa ja pitkillä matkoilla. Kunhan vauhtiin pääsee, niin mitä sitä hidastelemaan... Muutos mukavuuteen Vähitellen mallisto kehittyi ja varustelista piteni. Suuri muutos tapahtui vuonna 1989, kun alkuperäinen W460-mallisto korvattiin siviilipuolella ylellisemmällä W463:lla. Nyt G siirtyi enemmän järeästä Land Rover -kilpailijasta kohti sivistyneen Range Roverin haastajaa. Neliveto oli jatkuva, ja sisustasta hyvin Mercedes-Benzin henkilöautomallien kaltainen. Pelkistetympi ammatti- ja militäärikäytöön suunniteltu versio säilyi mallistossa nyt W461-nimellä. Oikealta vasemmalle: W460, W463 ja nykyinen G-sarja (harhaanjohtavasti myöskin W463). Vähitellen kuvaan astuivat V8-moottorit, AMG:t, V12:sta, portaaliakselit ja muut jännittävyydet. Vähitellen myyntimäärätkin lähtivät kasvamaan. Ensimmäisen sadantuhannen kappaleen valmistumisessa kesti 13 vuotta, raja meni rikki vuonna 1992. Vuonna 2005 malleja oli syntynyt vasta 185 000, mutta sitten vauhti alkoi kiihtymään. Kolmassadastuhannes G-malli rullasi ulos tehtaalta vuonna 2017. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puolet vähemmän kuin Porschea Vuonna 2016 G-sarjaa valmistui ensimmäisen kerran yli 20 000 kappaletta, kun keskimäärin autoa oli historian aikana tehty 8 000 auton vuositahdilla. Vankka rakenne ja käsityön suuri osuus auton valmistuksessa on aina pitänyt G:n maastoautoksi saati työkaluksi arvokkaana. Toisaalta hyvin huollettuna auto on myös erittäin kestävä. Hyvän vertauksen G-sarjan tuotantomääriin antaa toisen stuttgartilaismerkin klassikkomalli: vuodesta 1964 valmistetun Porsche 911:sta miljoonas kappale valmistui myöskin vuonna 2017, jolloin keskimääräinen tuotantotahti on ollut yli 18 000 autoa vuodessa. Työsuhdeauto se tämäkin? Vuonna 2018 maailma muuttui, kun siviileille tarjottu G-Mercedes uudistui täysin. 39 vuoden tuotannon jälkeen Daimler AG teki täysremontin. Auto leveni, etuakseli vaihtui erillisjousitetuksi ja ohjaus hammastangoksi. Korikin pyöristyi, vaikka muutoksen huomaavatkin vain asianharrastajat. Saa nähdä, pysyykö uusi sukupolvi valmistuksessa seuraavat neljäkymmentä vuotta. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan